/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
omkring ka'baen imod urets retning
Fra : moccarouladen
Vist : 1434 gange
280 point
Dato : 18-05-03 13:50

hvorfor går pilgrimmene omkring ka'baen imod urets retning?

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 19-05-03 12:51

salaam.
under hajj, skal muslimer gå 7 gange rundt om kabaen, imens de reciterer al quran.
dette symbolisere, at der er kun en gud, og samtidig symbolisere det alt alt hva vi gør, skal ALLAH være i centrum.
Men dette er kun en af mange ritualer, muslimer udfører under hajj.
Må Allah tilgive mig, hvis mit svar ikke er korrekt eller fyldestgørende nok.
polpot

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 19-05-03 22:10

tusind tak for svaret.......jeg undrer mig blot stadig over, at pilgrimmene går MOD urets retning rundt om Ka'baen.
hvorfor ikke MED uret?

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 25-05-03 22:41

Hvordan kan det være at ingen ved det??
Underligt!

Kommentar
Fra : SantaB

Dato : 26-05-03 22:43

Hvorfor gå med uret? De skal vel gå en eller anden vej. Tror ikke at det har nogen betydning...

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 26-05-03 23:13

tak for svaret.............men det er utilstrækkeligt........naturligvis har det da betydning om pilgrimmene går den ene eller den anden vej..........jeg tror slet ikke det er tilfældigt.........*SSS*

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-05-03 17:20

Uden at have et klap forstand på denne problematik, forekommer det mig som en mulighed, at man går den vej rundt for at kunne læse teksten på Kabaen. Nedenstående er et klip fra en eller anden HP, hvor jeg fandt lidt om Kabaen.

[citat]
Den hellige Kaba har et sort overtræk med indgraveret arabisk tekst. På venstre side af Kabaens dør er der indrammet en sten som kaldes for Hajr-e-Aswad. Stenen menes at nedstamme fra paradiset. [/code]

Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 28-05-03 18:57

den mulighed har jeg også været omkring........men skulle pilgrimmene læse teksten burde de jo netop gå med uret da de læser fra højre mod venstre.........så den holder heller ikke - desværre Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-05-03 15:00

Hvis ikke nogen dukker op med en forklaring, der har rod i selve religionen, kan man vel antage at det er et spørgsmål om tilfældigheder. Højre eller venstre om er en chance på 1/2. Rimelige gode odds, for at det ofte afbilledes mod uret. Jeg tænker her på, hvor mange forskellige billeder du har set, hvor de går venstre om.

Hvis der var betydeligt flere muligheder end hø. el. ve., ville det indikere at der ikke var tale om en tilfældighed, hvis de altid blev afbilledet gå ve. om.

Nå, det er jo rene gætterier. Jeg har spurgt en bekendt til mig, der er muslim. Han ville få fat i sin Imam, og spørge ham. Spændende om han ved det, eller han bare kommer med en eller anden røverrhistorie.

Jeg vender til bage når jeg har hørt fra det høje.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 29-05-03 15:10

tak Ram.........fedest at du får sendt spørgsmålet videre til højere instans .......... jeg har læst mig til at de altid går venstre om.........og har fået flere forskellige svar muligheder.........men venter dog spændt på det du forhåbentlig kommer tilbage med

Mvh
Moccarouladen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-05-03 15:14

Hvor har du læst, at de altid går venstre om?
Hvis dette direkte er beskrevet, kunne man godt forestille sig, at der samtidig fulgte en forklaring med til dette.

Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 29-05-03 15:16

jeg husker ikke længere titlen, men i en bog om islam. og der fulgte ikke en begrundelse med - desværre

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 03-06-03 01:21

Hej
Her er svaret på dit ?. Først og fremmest vil jeg lægge ud med. At du vil aldrig kunne sætte dig ind i hvorfor Og hvofor du ikke kan det er? for det første er det ikke et rationelt svar du ville få, de eneste svar du kan få er eller kan være en persons egen logiske forklaring på dette ? Kan kun besvares Når ? om MENNESKET, LIVET OG UNIVERSET er blevet besvaret. Altså At finde frem til om ISLAM ER SANDT eller ikke sandt jeg mener kan Islam bevises eller ikke. for hvis det ikke kan det så kan det jo være "ligemeget" for så vil svaret på dit ? få 100-1000 af foklaringer.
Jeg vil gøre det kort og simpelt. Islam er bygget på forstanden, Dvs Islam kan bevises udefra realiteten. når man kan bevise at noget er sandt og det kommer fra SKABEREN AF MENNESKET LIVET OG UNIVERSET Ham som har skabt alt det vi sanser og lever i og kender det bedst. Når man så er enig i dette ud fra realiteten så vil det automatisk være en selvfølge at man forholder sig til de love som udspriger fra KORANEN OG HADITH(profeten Mohammed´s(saw) handlinger.anderkendelser og accept) Som er fudamentet og beviset på SANDHEDEN af hvad der er rigtigt,forkert,sandt og falsk.
Det vil være ligesom og spørge om hvorfor bliver det dag og nat altid på den samme måde hvofor ikke omvendt det er simpelthen fordi det er fastlagt at det skal være sådan og det er derfor at muslimer laver de ritualer som de gør så længe de stemmer i overens med Allah`s forbud og påbud.
Håber at dette var lidt tanke opvækkende. du er velkommen til at kontakte mig privat for en endnu mere detaljeret, forklaring (mahirkilic@ofir.dk)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-06-03 01:51

Øhhh... god fortælling, men hvorfor var det nu lige, de gik den vej rundt. Det fik jeg ikke fat i.
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 03-06-03 06:28

Hmmm.........hvor blev svaret så af??

Hvor besvarer du mit spørgsmål?

Moccarouladen

hep dér Ram, har du det sprødt?

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 05-06-03 22:10

Hej kære Ram.
Som sagt det er ikke et rationelt svar du ville få. Det som svaret er at i selve overbevisningen ligger svaret. så lad mig stille dig et spørgsmål? ´Kan du bevise at meningen med dit liv er rigtigt ud fra en rationel vinkel, så alle mennesker på jorden kan sætte sig ind i det og fostå det?????

PS: Det er ikke så ofte jeg er på nettet, så du må undskylde at jeg ikke kan svare med det samme:)

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 05-06-03 22:17

Hej moccarouladen.
For at kunne sætte sig ind i dette med kaabaen. Så siger muslimerne jo at dette kommer Fra Islam. Ok så hvorfor ikke undersøge om Islam er sandt eller falsk.For hvis det er falskt, så kan det jo være ligemeget hvad vej de går rundt, for der helt sikker en hel masse i dit liv som du ikke forstå og som du nok heller aldrig nogensinde vil komme til at fatte, hvilket i virkeligheden også kunne være ligemeget hvis det ikke har et relevant betydning med videre udførelsen af dit liv.

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 05-06-03 22:57

ehemmmm........jeg ville gerne ha bare et helt enkelt svar ven.........ikke noget stort videnskabeligt.
men faktisk tror jeg slet ikke du kender svaret............der må da ligge noget kulturelt eller religiøst bag.......noget jeg ville kunne fatte uden at skulle bevise eller modbevise Islam.
hvor svært kan det være at få et svar........ved muslimer ikke hvorfor de går mod uret rundt.........underligt!!

men tak alligevel...........dog ikke fyldestgørende
Moccarouladen

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 14-06-03 20:42

Kære moccaroulade.
Hvis du har fprstået noget af hvad jeg har skrevet, så har det ikke noget at gøre med noget som helst eller en form for videnskab.

OK HVORFOR GÅR MUSLIMER RUNDT OM KAABAEN??? FORDI KÆRE ROULADE AT SKABEREN ER MENNESKET LIVET OG UNIVERSTET HAR BEORDRET DET SÅ ENKELT OG SIMPELT ER DET FOR EN MUSLIM DER KAN BEVISE SIN LIVSANSKUELSE, HER ER DIT SVAR.

Så hvis du ikke kan forholde dig til dette svar, så er det en selvfølge at jeg prøver at give dig en forklaring ud fra realiteten om hvordan det hænger sammen.
Fordi dit spørgsmål kan ikke besvares ud fra dit livssyn, fra en rationel vinkel. men jeg prøvede at fortælle dig at fundamentet i livs anskulelsen er rationel og kan bevises udfra en inellektuel vinkel. Så når en muslim er indforstået med at fundamentet i Islam er absolut sandt uden nogle form for tvivl er alle love og regler som så udspinger der fra, er så under ordnet for en muslim om de er rationele eller ej.

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 14-06-03 21:26

hmmmm nu kommer det svar jeg selv har opsporet og det hælder jeg mere til, end dét der vås af halve og hele sætninger i én pærevælling - ja sorry men du roder sgu noget rundt i det!!!

-pilgrimmene går mod uret fordi det er den pæne/hellige vej - når en muslim træder ind i et selskab hilser han/hun også til den retning først - ud af høflighed. Hvorimod jeg naturligt hilser med urets retning.....altså giver hånd til den nærmest min venstre side...........hele raden rundt med urets retning.

mit svar er altså: hos muslimer er det høfligt at starte mod højre........og derved have centrum - Ka'abaen ved venstre side...........men om det er sandt???

ER DET MULIGT AT ACCEPTERE MIT EGET SVAR SOM SVAR PÅ SPØRGSMÅLET??
ellers må en anden ha de points!!!!

hahaha så lægger vi sgu arm om hvem der skal være den heldige

mange knus moccarouladen

Kommentar
Fra : Aarhus_heks

Dato : 16-06-03 16:44

Okay, jeg ved ikke om der er nogen mening i mit svar, men det er der for mig. Hvis de går venstre om, kan det være for at holde onde ånder ude.
Det er en mulighed, er det ikke??
AH.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-06-03 19:37

mahir, du har da bare ikke fattet en dyt af det hele.

Det var sgu da ikke et laang propaganda indslag moccarouladen bad om. Han spurgte helt enkelt: "Hvorfor går de DEN vej".

Hvis det er noget den skaber du omtaler har bestemt, så må det da for f.... stå et eller andet sted. Find dette sted, og svar.

Og til dig mocca. Jeg har lige rykket for svar hos den skriftkloge jeg kender. Men det volder dem åbenbart nogle problemer. Lad du bare tråden leve lidt endnu.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 16-06-03 19:41

Kæreste Ram........du gør sgu noget ved sagen........og det glæder mig!
Det undrer mig så til gengæld at selv en skriftklog får problemer over så enkelt et spørgsmål.......haha
Men okay vi lader dem alle gruble en tid endnu.

Desuden er moccarouladen ikke en mand!! *GGG*

ses
Moccarouladen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-06-03 19:49

Okay..... Sorry, det med kønnet Det er jo ikke altid lige at lure kønnet på et alias.

Det kan jo være de har fået det problem på halsen, at de heller ikke selv ved hvorfor de render rundt den vej

Mvh
Ram (Han)

Kommentar
Fra : Aarhus_heks

Dato : 16-06-03 20:22

Ooookaaaay... Hvorfor kom du egentlig til netop dét spørgsmål, Mocca??

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 16-06-03 22:55

Ram du er da dejlig *ss*

ang. spørgsmålet: det undrer mig bare at de går den vej rundt....altså mod urets retning...................så vidt jeg ved drejer mange ting den samme vej som jorden omkring solen og jordens rotation omkring egen akse....og sådan som jeg har fattet det så drejer vi med urets retning - derfor sys jeg det er underligt at de gør modsat.........enkelt faktisk. Men det kunne nemt blive en ordentlig svada...og det skal det jo ikke vel? *GG*
JEG UNDRER MIG OVER MANGE TING - dette er kun een ting af flere.

jeg tænkte faktisk om det har noget at gøre med negativ og positiv lige som i fysik.
venstreom er positiv, siger min viceinspektør (jeg er lærer) - men ikke fysiklærer dog!

men det lader jeg andre om at finde svar på.

kys og knus
moccarouladen/TigerThilde...........hæhæ

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-06-03 17:15

Hellooo Moccarouladen.

Jeg beklager at der endnu ikke er indløbet pålidelige oplysninger om rotationsretningen ved Kabaen. Min kilde har kontaktet den lokale Imam, men jeg formoder han (Imamen) er draget til Mocca for at undersøge fænomenet ved selvsyn.

Der skulle foreligge et svar i morgen, men jeg vil nu se det før jeg tror det. Tålmod - Tålmod. Rom blev heller ikke drukket på en dag.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 22-06-03 17:58

Hej igen kære Ram!!

Du har sat hele den muslimske verden på den anden ende..........hahahaha ja og han er sikkert draget til Mokkah, og gid han må se det i selvsynets klarsyn at de vitterligt roterer den forkerte vej.
Damn du er god!!

Nej du har ret Rom blev ikke drukket på een dag - selv om vi gjorde os meget umage. *hik*

knus Moccarouladen

ps. slår mig selv med tålmodets ris indtil der foreligger svar.

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 22-06-03 17:59

Hej igen kære Ram!!

Du har sat hele den muslimske verden på den anden ende..........hahahaha ja og han er sikkert draget til Mokkah, og gid han må se det i selvsynets klarsyn at de vitterligt roterer den forkerte vej.
Damn du er god!!

Nej du har ret Rom blev ikke drukket på een dag - selv om vi gjorde os meget umage. *hik*

knus Moccarouladen

ps. slår mig selv med tålmodets ris indtil der foreligger svar.

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 280 point
Dato : 24-06-03 16:05

Hello TigerThilde el. moccarouladen.

Last news from Mocca.

Min ven Asif, har gd. talt med den lokale Immam, og det vise svar på dit sp. er:

Som udgangspunkt er der ikke nogen retninger der er forkerte, og som følge deref heller ikke nogen der er rigtige. Men i bestemte sammenhænge, er der retninger som er bestemt af højere magter, og har en symbolsk betydning.
Når man går den retning omkring kabaen, som man gør, skyldes det at således har Gud bestemt det.
Retningen er et udtryk for at man lytter til ham, hvorimod den modsatte retning er et udtryk for det modsatte. Således står der i Koranen, siger Imamen.

Øhhh. Det blir' vist ikke nemt at demonstrere sin manglende lyst til at lytte, med 200.000 pers. der maser i en bestem retning. Gu ved om der nogensinde er nogen der har forsøgt??

Asif skal Mekka d. 10 i næste måned, og vil når han kommer hjem villigt svare på, hvad vi ellers har af spørgsmål vedr. Kabaen

At vi vesterlændinge bruger urets omdrejningsretning, som norm for for henholdsvis rigtig og forkert, er jo oprindelig en tilfældighed, siger Imamen.

Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere, med de forbindelser jeg har.
Håber det er nok.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 24-06-03 16:22

ehemm........jamen så Ram.........sys vi to (!) - du og jeg - at det er svar nok så??
jeg sys da mit eget svar var bedre.........*haha*
men okay - jeg skyder vist bare de points af til dig.

og lægger op endnu engang med et nyt spørgsmål.........sådan!!

knus til dig
moccarouladen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 16:40

DU har da ret. Det er hverken fugl eller fisk, men det svar jeg får,
og man kan jo ikke afvise at det er rigtigt.

Okay, Imamen henviser til at det står i Koranen, så kan man jo tjekke det der, men jeg er altså ikke så god til at læse "koransk", og jeg tror det bliver en tung sag, at få dem til at vise, hvor i Koranen det står. Alene fordi det er et mistillidsvotum, at man efter de har svaret siger: "Og hvor står det så henne?". Ka' du se det??

Skulle der løbe nyt ind, skal jeg nok give lyd.

Mvh og tak for dine knus
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 24-06-03 17:07

Okay kære venner!!

Jeg vil skisme se den henvisning til Koranen, hvori det påstås at være nedfældet, hvorfor helt præcist de hvidligt togaklædte pilgrimme i Mokka går den gale vej............i mod urets retning.

Og faktisk fatter jeg da ikke om de går den ene vej den ene dag og den anden vej dagen efter - eller følger de bare den der tager det første skridt??

Jeg HAR læst mig til - ganske vist ikke på koransk - at de altid går venstre-om........altså imod urets retning!!!!
"Det andet valfartsritual, der skal gennemføres, er - tawaf - hvor pilgrimmene løber eller vandrer syv gange i retningen mod uret, rundt om Kabaen i Den store moske, der er islams helligste bygning."
*Carsten Lingrens......i det multikulturelle danmark*

Så forstår jeg da ikke helt hvordan ham Mufti'en kan sige det er bestemt ovenfra om det er den ene eller anden vej.
Og hvordan ved de om det idag er højre eller venstreom??

Men okay........Ram..........nu håber jeg een eller anden kommer op med et Koransted. *SS*

ses du gamle
knus Moccarouladen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 17:21

Daw igen.
Jeg tror du skal glemme det med uret. Og det med at det den ene dag er den ene vej, og den anden dag den anden, tror jeg ikke på.

Islam såvel som Kristendommen, Jødedommen, og for den sags skyld mange andre religioner er utroligt fastlåste (konservative) i deres rituelle handlinger. Det er for mig, for en gangs skyld, fuldt forståeligt. Rituelle handlinger er jo netop en del af det mystiske islæt, som omgiver alle religioner, og som kan virke dragende eller skræmmende.

Ram

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 24-06-03 17:29

Hehehe

Nu er det vist tid for at jeg kommer og blander mig i den debat som har skabt så mange "forhøjet pointtal" i mit e-mail program i den seneste tid.

Først og fremmest er jeg enig med ram2 i at der ikke er nogen som helst grund til at begynde at argumentere ud fra religiøse synspunkter i denne sammenhæng.

Naturligvis kan man mene at de går den vej rundt om kabaen fordi ALLAH har beordret dem dertil - men hvorfor har han så lige gjort det? Ikke fordi Gud behøver at have en grund, men normalt har ritualer en eller anden form for symbolik - ellers er der jo ikke så meget ritual ved det (som bl.a. aarhus_heks sikkert ved alt om .

Moccarouladens eget svar virker ganske logiskt idet der heri ligger en symbolsk betydning. I øvrigt var ram2's bud ganske glimrende - bortset fra, som tidligere nævnt, at det desværre ikke passer med retningen.

Og til moccarouladen i øvrigt: Du skriver på et tidspunkt at der er mange ting som følger Jordens tur rundt om solen og derfor at det tit er logiskt at gøre tingene i urets retning. Dette er ganske tankevækkende, men husk lige på at Jorden ikke roterer og solen i urets retning hvis du står på den sydlige havlkugle... (Kunne ikke dy mig)

Nu til sagen - med et par friske bemærkninger:

Når muslimer skal rengøre sig (wudu) starter de fra højre side. Dette siges at være et resultat af at profeten Muhammed selv foretræk at gøre ting fra højre når han skulle rede seng el. tage sko på. (Det kan være han var venstrehåndet?). Det lader altså til at der er tale om en renhedsforestilling der knytter sig til den tidligste Islam - eller endda tiden før denne (måske persiske forestillinger?).

I jødedommen (som Islam menes at være en udspringer af) er ofte fremstillet Gud siddende på en trone med paradiset til højre for sig og helvede til venstre. Dette kan også have en betydning. Vores egen kultur hæger også meget ved den "højre hånd" o.lign. men det mystiske er at det er lidt svært at skelne mellem det springende element:

Er det vigtigst at gå højre om kaba'en og derved få selve kaba'en til at ligge til venstre for en selv? Eller hvordan hænger det lige sammen? Det med urets retning er ikke religiøst betinget i vores kultur - det hænger snarere sammen med læseretning og videnskaben i øvrigt.

Jeg mener at når muslimerne slutter deres pilgrimsfærd af med at gå 7 gange rundt om kabaen kaldes det vist nok Tawa'af (el. lign.) - hvilket er et ritual som efter sigende (vurdér selv sandsynligheden) stammer fra at profeten Muhammed selv gjorde dette. Selve tallet 7 står i jødedommen, kristendommen og sandsynligvis også i Islam for noget fuldendt og noget fuldkomment (hehehe).

Mvh.
The Unseen
-/-

-NB-
I øvrigt hedder muslimernes bøn (d. 2. af de 5 søjler) "salat", hvilket man som dansker godt kan tillade sig at more sig lidt over - uden at skulle være hånlig (håber jeg!).
-NB-

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 25-06-03 12:28

Det der undrer mig er, at pilgrimmene går mod uret - altså venstre om - uden at vide hvorfor..........blot - formodentligt - fordi Mohammed gjorde sådan.

Dengang Ibrahim og Ismail genopbyggede Ka'baen gik de måske venstre om alt i mens de arbejde........det er også en mulighed.

Jeg ville bare gerne vide helt præcist, hvilket af de mulige svar der er det rigtige!!
Og gerne med en henvisning til et skriftsted.......naturligvis.

Godkendelse af svar
Fra : moccarouladen

Dato : 16-07-03 21:58

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 22:30

Ja velbekomme.

Ham Asif rejser til Mekke i næste md. Nu vil han selv ned og se hvorfor de render den vej rundt.

Jeg skal gi dig et referat, når han vender tilbage.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 22:31

Ja velbekomme.

Ham Asif rejser til Mekke i næste md. Nu vil han selv ned og se hvorfor de render den vej rundt.

Jeg skal gi dig et referat, når han vender tilbage.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 22:32

Sorry - den er vist ikke helt rask inde på kandu.

Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 18-07-03 23:02

ram !

mellem os sagt - pssssst - du gør mig glad
og jeg hører gerne dit referat når den tid er - og ønsker naturligvis ham din ven en god tur til Mokkah.

knus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-08-03 09:32

>moccarouladen

Så er Asif returneret fra sin pilgrimsrejse, og problemet er ikke løst. Han spurgte "200.000" andre pilgrimme, og de "100.000" sagde, at det var profeten Muhammed og Allah der havde fastsat det sådan, og de resterende vidste det ikke.
Skulle i øvrigt hilse at sige, at det er fysisk umuligt af forsøge at gå den anden vej rundt.

Jeg kan ikke komme det nærmere.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 19-08-03 15:09

Ram

Jeg sys du har forsøgt at løse gåden aldeles tilfredsstillende.
Håber Asif fik noget ud af den pilgrimstur til Mokkah........og må Allan altid se i nåde til ham.

Tak
knus
moccarouladen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-08-03 15:16

> moccarouladen

Der er ingen tvivl om ,at Allah holder hånden både under og over Asif. Jeg har selvfølgelig pirket til ham, og frittet for at få ham til at gå til Imaman og finde ud af, hvor i Varanen færdselsreglerne for religiøse rundkørsler i Mocca er beskrevet.

Men problemet er, at det er et mistillidsvotum til Asif, at jeg ikke blot tager hans ord for pålydende, så derfor må jeg fare med lempe. Vi ser hvad der sker.

Ram