/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Søger Henrik Nielsen født 24. aug 1829 i
Fra : 2601
Vist : 1088 gange
500 point
Dato : 18-05-11 15:04

Jeg Søger Henrik Nielsen født 24. august i Hagested.
Hans Far var Niels Jørgesen og hans moder var Maren Olsdater.

Han bliver gift 18. maj 1866 i Soderup Kirke i Merløse Herred i Holbæk Amt.

Jeg har FT 1845 og 1850 samt den sidste FT 1880:
Folketælling - 1880.
Holbæk, Merløse, Soderup, Tingerup By, Soderup sogn, et hus, 27 F1,
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Henrik Nielsen 50 Gift lever af handel med fisk Hagested sogn
Magrete født Rasmussen 42 Gift hans hustru her i sognet [Soderup]
Ane Marie Nielsen 13 Ugift deres barn dito [Soderup]
Christine Nielsen 11 Ugift dito [deres barn] dito [Soderup]
Ane Sophie Nielsen 6 Ugift dito [deres barn] dito [Soderup]

De tre børn er født:
Christine Nielsen født Abt 1869 men hende har jeg ikke fundet.
Ane Sophie Nielsen født 7. Oct. 1873 og hjemmedøbt 18. Oct. 1873, i Kirke 31. Januar 1874.
Soderup Kirkebog side nr. 15. Opslag 78, 1867-1878.

Datter Ane Marie Nielsen født 19. apr. 1866 i Soderup og gift 12. August for Merløse, Tuse Herred Ret 1893 med Ungkarl Hans Peter Hansen af Stedshus, født i Stedshus, Kirke-Eskildstrup Sogn, den 10. Marts 1868.ved borgerligt Ægteskab.
Soderup Kirkebog side 231 nr.9.

Henrik Nielsen levede den 2. october 1887 da hans yngste barn Ane Sophie Nielsen blev konfirmeret.
Soderup Kirkebog side 137 nr. 5/1887.

Efter 1887 kan jeg ikke finde ham og hustruen. Jeg har set Soderup Kirkebog op til 1916 uden at finde han eller hans hustru død. Han er ikkei FT 1890 for soderup.

Nogle der kender ham???

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-11 16:38

Jeg finder ham heller ikke død,
men hvis du ved hvor hans to ældste børn boede, prøv at søge der...

Dengang var det normalt at man gik på aftægt, ofte hos sine børn.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 18-05-11 19:32

Til svendgiversen.

Tak for din hjælp.

Desværre så ved jeg det ikke.

Jeg har søgt i København og Roskilde Amt men der er han ikkke.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-11 21:36

Jeg troede lige der var en fejl her: >hans moder var Maren Olsdater.
Da også mormoderen hedder Olsdatter, men to forskellige bedstemødre...

Holbæk, Merløse, Soderup, Smedstrup by, Et Hus, 7, FT-1850
Rasmus Danielsen 44 Gift Indsidder, Arbjedsmand og Husfader Soderup sogn Holbæk amt
Ane Kjerstine Olsdatter 40 Gift Hans Kone Her i Sognet
Ane Magrete Rasmussen 13 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Karen Marie Rasmussen 7 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Ole Rasmussen 4 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Inger Marie Rasmussen 1 Ugift Deres Barn Her i Sognet

Mon Rasmussen familien ved noget om deres familie?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 18-05-11 22:11

Til svendgiversen.

Jeg har prøvet alt - MENER JEG.

Mvh.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-11 22:12

>har søgt i København og Roskilde Amt men der er han ikkke.

Nu ligger Soderup jo i den sydlige del af Holbæk Amt,
og de to stednavne Tingerup og Smidstrup er endnu sydligere,
så det er nok snarere i Sørø Amt, Ringsted Herred, du skal søge, ud over Holbæk, Merløse...

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 18-05-11 22:20

Til svendgiversen.

Tak for din hjælp. Det vil jeg prøve.

Mvh.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-05-11 08:44

Til alle.

Familien er ikke i Ringsted Herred i FT 1890.

Gud ved hvor de blev af.

Mvh.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-11 12:18

Prøv at kontakte ltr her,
noget siger mig at han ved alt om Soderup...

e-mail: ltr@km.dk

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-05-11 13:05

Til svendgiversen.

Tak for hjælpen. Jeg har nu skrevet til ham/hende og undskyldt atjeg ikke kender navnet på vedkommende.

mvh.

Kommentar
Fra : Ærteland

Dato : 20-05-11 14:54

Har du kun søgt på ddd.dda eller også i de originale kilder.

På ddd.dda.dk mangler der at blive afleveret ft. for flere af sognene for 1890 og frem under Holbæk Amt, Merløse Herred. De kan jo have flyttet til et nabosogn

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-05-11 15:21

Til Ærteland.

Jeg har søgt i Rinfsted Herreds sogne i FT 1890 på AO.

Det var lidt af et hestearbejde. Jeg har søgt i Holbæk Herred Merløses Sogn Kirke-Eskilstrup FT 1890 samt i Kirkegogen for samme sogn under døde mænd op til 1916.

Jeg har overvejet at søge i Nørre Jernløse Sogn for der er hans broder Ole Nielsen død den i2. jul 1900,

Men jeg har ikke gjort det endnu.

Med venlig hilsen

PS der er ca. 21 sogne i Merløse herred.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-05-11 17:03

Jeg har nu set Jønder Jernløse Sogn efter op til 1917 uden at finde ham.

mvh

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-05-11 13:08

Til Svendgiversen.

Nej desværre ikke noget nyt, men jeg har fået en mail fra ltr her kommer den:
Desværre må jeg skuffe dig. Jeg kan ikke finde ham i Soderups kirkebøger over døde. jeg skal forhøre mig hos nogle lokale og høre, omd e kan hjælpe. i så fald vender jeg tilbage.

Mvh

Lise Trap

Spr i Soderup

"
Gud ved om der er et lokalarkiv i denne kommune.

Mvh

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 07-06-11 16:57

Hej med dig.
Har du denne dåbsindskrivning:
Soderup kirke 1854-1867, opslag 104, nr. 5 øverst født 11 april 1866,
Ane Marie Nielsen, Hjemmedøbt 19 april 1866 i kirken 18 maj 1866.

Har du denne confirmations indskrivning. Online: Soderup kirke 1878-1885 opslag 95 øverst. står nr. 4, Ane Marie Nielsen af Tingerup. datter af Ugifte Ane Margrethe Rasmusdatter af Tingerup og Ungkarl Henrik Nielsen af Grønnebjerg Kro. Født 11 april 1866, hjemmedøbt 19 april 1866 og fremstillet i Kirken den 18 maj 1866. kundskab mg og opførsel mg. vaccineret 18 juli 1871 af Dr. Bojesen i Holbæk.
Tror at denne er din. Soderup 1867-1878 opslag 54, nr. 13.
Christine Henriksdatter er din Christine Nielsen, født 23 september 1868, Hjemmedøbt 5. oktober 1868, datter af gaardmand Henrik Nielsen og Ane Margrethe Rasmusdatter, 30 år. af Grønnebjerg.
Hilsen Jytte fra Falster

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-06-11 12:39

Til jyttemor.

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp.
Til dit spørgsmål må jeg sige både og-
Skriften er flot MEN den er ikke nem at tyde.
Så efter du har bekræftet mig i at det er de rigtige personer har jeg prøvet at tyde det og det er lykkes delvis. Christine Henriksdatter forfirede mig specielt.

Jeg havde konfirmationerne MEN christines konfirmation der skulle være i 1872-73 har jeg ikke fundet og hun er ikke død - Mener jeg.

Endnu en gang tak for din store hjælp. I næste uge vil jeg prøve at se skifte efter Henrik Nielsen for han er for gammel til at være i lægsrullen.

Med venlig hilsen.

PS:

Mår jeg først nu svarer dig er det fordig men hustru og jeg har været i Århus og hente vores yngste barnebarn til låns i 4 dage.

Accepteret svar
Fra : Påsse

Modtaget 500 point
Dato : 26-07-11 07:21

Hej 2601

Henrik Nielsen død 19-9-1885 i Kildehuset Hvalsø Sogn, beg. 26-9-1885 56 år gl.
Holbæk - Merløse - Soderup 1885-1888 (opslag 84)

Prøv også at se:
Roskilde - Voldborg - Kirke Hvalsø 1882-1890 (opslag 111)

Hilsen Påsse

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 26-07-11 16:49

Tak for svaret Påsse.

Jeg er nettop hjemkommet fra Landsarkivet hvor jeg fandt en Henrik Nielsen i Merløse-Tuse Herred Skifte. Vedkommende var fundet død 17. november 1886 uden efterladenskaber. Så du kan tro at jeg blev glad da jeg kom hjem og fandt din besked.

Endnu en gang tusinde tak for din hjælp

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 26-07-11 17:29

Hej 2601

Dejligt at jeg kunne hjælpe dig, men det undrer mig at han er fundet død, så længe efter, men sådan er der jo så meget, godt du fik gevinst ved dit Landarkiv besøg

Hilsen Påsse = vivian vosss
vivianogjohnshjemmeside.dk