/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvornår klippes Hvid Spirea
Fra : janelars
Vist : 5979 gange
20 point
Dato : 18-05-03 13:26

Jeg plantede for tre år siden en hvid spirea. Den er nu ca. 170 høj, og allerede meget bred.

Jeg kunne tænke mig at få den lige høj over det hele ca. 150 cm og gjort smallere. Må jeg det, og hvornår er det bedste tidspunkt på året.

Med venlig hilsen

Lars

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 20 point
Dato : 18-05-03 15:39

Hej Lars
Om det er en rød eller hvid spirera betyder vel mindre (tror jeg nok). Her er hvad jeg fandt på følgende link http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/25/

Det lyder jo dejligt nemt, uklippede hække. Det er hække som blomstrer såsom rød spirea, snedrivebusk eller gule potentilla. Alle er de hække man ser mange steder. Og næsten alle steder er de alligevel blevet klippet. Det er synd. Ikke fordi man ikke kan klippe dem, men fordi de er blevet klippet forkert og på et forkert tidspunkt. De hække som skal til at blomstre nu skal man selvfølgelig ikke klippe nu, så klipper man jo alle blomsterne væk. Snedrivebusk ser man næsten aldrig som uklippet. De har alle fået en tur med saksen, bare et par måneder for sent. Hvis bare man klipper dem lige når de er afblomstret så skal de nok blomstre rimelig flot næste år. Venter man de her 1-2 måneder efter blomstringen og først klipper dem til sankthans, så har busken sat de skud som blomsterne skal komme på næste år, men dem får man klippet væk.

De hække som skal til at blomstre nu, dem kan man klippe sidst på efteråret. De vil stå som en flot lav 'hækformet' hæk hele vinteren, til foråret kommer de med masser af nye skud som i løbet af foråret vil gøre hækken lidt mere bred og rund, for så til sankthans at springe ud med masser af blomster. Denne metode kan bruges på de røde spirea, potentil og lignende. Ofte vil de endda blomstre mere end hvis man slet ikke klippede dem. Det skyldes at nye unge skud giver flere blomster end gamle.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-05-03 00:34

hmmm..jeg plejede at klippe min når den blev for stor...uanset årstiden. Måske pga minh uvidenhed -og helt sikkert fordi jeg var træt af den!!- groede den som bare pokker og fik masser af blomster om sommeren og bær om vinteren!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 15:42

Hejsa, sidder lige og rydder op i mit system, og kan se dit spørgsmål stadig står åben (Kommentar ikke accepteret endnu). Er dette p.g.a. en forglemmelse eller fordi vores / mit svar ikke er fyldestgørende nok??
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-05-03 22:24

cLAN..GÅR DU EFTER MÅNEDENS PRÆMIE IGEN ??? (ups...ville ikke råbe!!)
Må være min tur..

Iøvrigt er det et fint og fyldestgørende svar, så mon ikke det snart blir accepteret? Ellers osse er hans buske gået ud..

Godkendelse af svar
Fra : janelars

Dato : 30-05-03 09:55

Tak for svaret CLAN. Det var lige det jeg skulle bruge - tak. MVH Lars