/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rettigheder til uregistreret varemærke
Fra : Taagehornet
Vist : 1141 gange
100 point
Dato : 18-05-11 08:05

Hej, kan nogen fortælle mig, hvilke muligheder jeg har for at stoppe en konkurrent, som begynder at bruge et varenavn/mærke, som jeg har brugt i flere år, før konkurrenten? Navnet har været brugt på mit firmas hjemmeside og dermed været synligt for alle. Ingen af parterne har registreret navnet.
Hilsen Carsten

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-05-11 08:11

Der er rigtig mange ting der spiller ind på dine muligheder, og de oplysninger du giver her er langt fra nok til at give et svar der er i nærheden af at være korrekt, men du kan henvende dig her evt.
http://www.rettigheder.dk/

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-05-11 09:14

Advokat og fogedsag er nok eneste mulighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-11 09:36

Du kan kun stoppe en konkurrent ved selv at få patent på varemærket, inden da er varemærket ikke beskyttet, og kan bruges af andre

http://www.markedsforingsretten.dk/bogen/9.html

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-11 09:38

Ej jeg fik formuleret mig forkert

Citat
Skønt retsbeskyttelse kan opnås alene ved, at mærket tages i brug, er der dog flere grunde til, at varemærker i vidt omfang registreres, selvom der er omkostninger forbundet hermed:

Kommentar
Fra : Taagehornet

Dato : 18-05-11 09:44

Firmaet har endnu ingen indtægter, så derfor har vi ikke registreret navnet. Konkurrenten er i samme situation, så jeg ville mene, at den der først brugte det offentligt havde retten. Jeg må kontakte min konkurrent, og bede dem finde på et andet navn

Godkendelse af svar
Fra : Taagehornet

Dato : 18-05-11 10:01

Tak for svaret Nordsted1.