/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
skorsten
Fra : tcolsen
Vist : 2309 gange
100 point
Dato : 17-05-11 20:15

Hej
Jeg har lige haft besøg af skorstensfejeren, har haft skorsten siden 1991( da jeg flyttede ind), men nu siger skorstensfejeren at der skal trapper på taget.
hvornår er den regel kommet?
tcolsen
ps hvad mon sådan noget koster

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-11 20:30

Det er nogle år siden, at den regel kom.
Husk at det skal være skridsikre trin, og jeg købte dem af skorstensfejeren og de var ikke så dyre. Men så satte jeg dem også selv på taget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-11 20:38

Det tror jeg ikke man kan kræve med mindre det fremgik af bygningsreglementet dengang huset blev bugget. Det er ikke nok at vide hvor længe du har haft det. Hvor lænår blev det bygget ?
så kan jeg nok undersøge sagen for dig i et gammelt reglement.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-11 20:41

Transor - mon ikke det nærmere er arbejdstilsynet som kræver de trin.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 17-05-11 20:46

huset er fra 48, men det er da mærkeligt jeg er blevet gjort opmærksom på det før?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-11 20:52

Jeg har lige checkket det nugældende reglement.

Der står kun

Citat
Stk. 6.
Hvis aftrækssystemet er indrettet til rensning fra toppen, skal der være sikkerhedsmæssigt forsvarlige adgangsmuligheder hertil.

Der står således ikke noget om stigetrin. Det er noget han selv finder på i håb om at sælge dem til dig og fordi han ikke gider tage stige med op. Du betaler ellers rigeligt for de 5 minutters arbejde.

Arbejdstilsynet har ikke noget med dit private hus at gøre.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 17-05-11 20:58

jeg fandt selv denne i bygningsreglementet:
8.5.3.1 Generelt stk. 6
"Hvis aftrækssystemet er indrettet til rensning fra toppen, skal der være sikkerhedsmæssigt forsvarlige adgangsmuligheder hertil."

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 17-05-11 20:58

ups så ikke lige den sidste

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 17-05-11 20:59

hvad er så forsvarligt?
hvem definerer det?

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 17-05-11 21:04

der er også en anvisning:
SBI-anvisning 230 stk 6
"Skorstensfejeren skal have sikker adgang til skorstenen. Hvis der fejes fra taget, bør der anbringes tagtrin på tagfladen. Høje skorstenspiber, som forsynes med korrosionsbeskyttede stigetrin, bør også forsynes med faldsikring."
nu står der bør? men er det et krav?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-11 22:12

Sbi anvisninger er ikke lovkrav. Med mindre det står i reglementets hovedtekst at man skal følge den.

Det samme gælder eksempelsamlingen.

Men bestemmelsen var der ikke i 1948 , er jeg ret sikker på.
Det var før det første landsdækkende reglement. Hvis man skal have helt check på det skal man vide hvilken kommune det var dengang, og så undersøge hvad der gjaldt der.

Der var hovedsageligt 5 reglementer
For landet
For købstæderne
For København
For Frederiksberg
For de sønderjyske flækker.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 18-05-11 05:39

Han kan IKKE kræve trin monteret! Prøv at læse her: http://www.skorstensfejning.mixtum.dk/

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 18-05-11 11:31

Jeg synes at du selv skal prøve at kravle op af dit tag en dag i regnvejr så kan du se at det er meget farlig du kan købe trin i mange byggemarkeder Du er ansvarlig hvis der er en der falder ned af dit tag

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-11 13:42

Nej ejeren er da ikke ansvarlig hvis skorstensfejeren falder ned.
Bestemt ikke.

Det var et fint link 1901 gav.
Jeg er helt enig i hvad der står der.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-05-11 17:12

hvis skorstensfejeren forlanger trin er der ingen vej udenom. han er vorherre på det område.
og hvis du ikke får dem monteret, kan han nægte at feje skorstenen.
og ifølge diverse vedtægter og love skal det gøres 2 gange om året eller efter behov.
hvis du har eternittag på, kan du nøjes med at sætte vinkeljern fast med tagskruer ned gennem pladerne. det er en ganske enkel omgang at gøre det og så er du ude over al balladen.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-05-11 20:47

Du kan altid spørge teknisk forvaltning i din kommune. De kender reglerne, de ved, hvordan de administreres i kommunen. Jeg kunne forestille mig, at der er forskel på, hvor nidkær man er i Albertslund og i Mors kommune.
Der findes efterhånden masser af regler, som ikke håndhæves i praksis, det betyder reelt, at der ikke er nogen sanktioner knyttet til, at reglen ikke overholdes. Det gælder også for bygningsreglementer.
Så prøv at forske lidt mere i, hvordan man forvalter tingene der, hvor du bor.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-11 08:07

Citat
Jeg har lige checkket det nugældende reglement.

Der står kun

Citat
Stk. 6.
Hvis aftrækssystemet er indrettet til rensning fra toppen, skal der være sikkerhedsmæssigt forsvarlige adgangsmuligheder hertil.

Der står således ikke noget om stigetrin. Det er noget han selv finder på i håb om at sælge dem til dig og fordi han ikke gider tage stige med op. Du betaler ellers rigeligt for de 5 minutters arbejde.

Arbejdstilsynet har ikke noget med dit private hus at gøre.

Hold da kæft en gang vrøvl!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Arbejdstilsynet har alt med arbejdsmiljø og sikkerhed at gøre, og da skorstensfejeren udøver sit job gælder arbejdstilsynets regler også på privat grund!!!

Og der SKAL være stigetrin monteret på alle tage i dag, ligemeget om huset så er er fra før kristi fødsel!

Og skorstensfejerebranchen har lavet en vejledning som arbejdstilsynet ikke kunne ha lavet bedre,og siger skorstensfejeren at han skal ha trin eller så meget plads, så er det lov, bakket op af arbejdstilsynet!

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-11 19:04

Der foreligger ikke nogen hjemmel til at kræve tagtrin

I Arbejdsmiljølovens § 38 (2005) hedder det, at ”arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt”, og efter § 13 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 559 om arbejdets udførelse (2004) skal det bl.a. sikres, ”at der er truffet effektive foranstaltninger til at forebygge risiko for nedstyrtning”. Forskellige sikkerhedsforanstaltninger, der kan vælges imellem, er senest angivet i Branchevejledning for skorstensfejerarbejde (2008). Det er ifølge Arbejdsmiljøloven skorstensfejermesterens ansvar som arbejdsgiver, at de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger bliver iværksat.

I branchevejledningen, der er udarbejdet af Branchearbejdsmiljørådet i samarbejde med Skorstensfejerlauget og Blik- og Rørarbejderforbundet, anbefales det, at der anvendes en transportabel tagstige med rygningsbøjle, når tagtrin mangler. Vejledningens forside dækkes af et instruktivt foto af en skorstensfejer på vej op ad en sådan stige. Skorstensfejerlauget har i forhandlingerne med KL om taksterne (gebyrerne) for lovpligtig skorstensfejning i 2011 ikke ønsket at få særskilt betaling for oplægning af en medbragt tagstige. Det kan undre, da der jo reelt er tale om en ekstra ydelse. Der er derfor tilføjet en bemærkning i KL’s følgebrev til takstblad 2011: ”Det skal understreges, at der ikke med det foreslåede takstblad er mulighed for at kræve gebyr for oplægning af tagstiger eller at anvende fodmand for at leve op til Arbejdstilsynets regler om arbejde på tage”.

At ”Arbejdstilsynet kræver tagtrin” er forkert

Henvendelser til Arbejdstilsynet fra flere husejere og grundejerforeninger i anledning af deres skorstensfejers påstand om, at det er et krav fra Arbejdstilsynet, at der skal monteres tagtrin på deres hus, fik i januar 2010 Arbejdstilsynet til i enslydende breve til Skorstensfejerlauget og Blik- og Rørarbejderforbundet at gøre opmærksom på, at der efter Arbejdstilsynets regler ”ikke er krav om, at der på skorsten eller tag, hvor adgang til skorstenen sker over tag, skal være monteret særlige trin eller andre faste installationer, der kan sikre mod nedstyrtning”. Brevet er optrykt i fagbladet Skorstensfejeren i april 2010 (se www.skorstensfejerlauget.dk under fagblade).

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 19-05-11 22:06

hej igen
umiddelbart vil jeg nok købe en rygningsstige, men er det ikke noget de selv har?
eller gider de ikke slæbe den ned fra taget
jeg kan læse i linket fra "1901" at det er med stor usikkerhed hvordan teknisk forvaltning informerer borgerne. De henviser til skorstensfejermesterne.
Jeg bukker og takker for kommentarene selv om man heller ikke her er enige.

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen

Dato : 19-05-11 22:06

Tak for svaret 1901.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-11 22:11

Hvis jeg var fejer ville jeg godt nok få lange arme af at slæbe stiger til det formål og hvad så ikke med skader på tagene..... ??? Forlk er jo vilde sommetider....

Ka godt se 1901 har fat i noget men tror nu stadig at hvis fejeren siger der skal tagtrin på, så er der ikke andet at gøre...