/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strøm til musikvogn til Karneval Aalborg
Fra : kkoldsoe
Vist : 1362 gange
500 point
Dato : 17-05-11 11:51

Vi har et problem !

Vi skal til Karneval i Aalborg den 28. maj. Og vi er tilmeldt som musikvogn. Vores vogn er uden motor, så vi har derfor et stort mejetærsker batteri til at trække vores anlæg. Det gjorde vi sidste år med stor succes. Men sidste år var der kun 1 forstærker og 2 højtalere. I år derimod har vi 3 forstærkere, 10 bilhøjtalere og 1 subwoofer. Det giver ca. en samlet watt på 1700w hvis man spillere for fuld styrke, det gør vi så nok ikke helt.
Vores problem er så at vores batteri kun er på 135 ampere hvilket svarer til 1620 watt. Og det vil sige, at vi maks kan spille i en sølle time for fuld styrke. Det er lidt et problem da vi gerne skulle levere musik gennem hele optoget og til når vi står inde i Kildeparken. I Kildeparken får vi derimod et 220volts kabel til rådighed.
Men spørgsmålet er så. Kan man bruge 220 volt til at trække anlægget ??
Vi har prøvet med en batterilader men da den sender sin strøm i impulser, kunne den ikke klare opgaven.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hilsen Kasper - Partyvogn fra Nørresundby

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 17-05-11 11:59

Har i overvejet at montere et ekstra batteri parallelt, så slipper i også for rippelspændiningen

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 17-05-11 13:03

Ikke parallelt, ville det fordoble amperen ? Vi har måske en mulighed for et ekstra batteri på 135 amp.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-11 13:50

Dit traktorbatteri er et startbatteri, så du skal ikke regne med at kunne udnytte de 135 Ah som det formelt siges at kunne yde. Det er startbatterier ikke beregnet til.

Hvis dubruger en lader er det vigtigt at batteriet samtidig er på for at stabilisere spændingen.
En batterilader giver strømmen i pulser og duer ikke til at køre en forstærker fra direkte.
Du må heller ikke have ledningsstykke fælles med lader og forstærkertilslutning. Det vil give støj .
Et sæt ledninger fra lader direkte til batterietr og et andet sæt til forbrugerne. Husk sikringer.

Med det store forbrug i vil have vil kravet til batterier blive urimeligt stort.

Det vil være bedre med en lille benzinmotorgenerator til at trække det.

Der fås billige, som nok kan holde de få timer i er i gang.

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 17-05-11 14:35

Men hvis nu man parallelkobler to batterier, så vi har musik til selve optoget. Kan man så når vi har fået strøm koblet til, sætte batteriladeren til at lade batteriet mens batteriet er koblet til anlægget ? Og derved få forlænget batteritiden ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-05-11 17:16

Citat
1> sidste år var der kun 1 forstærker og 2 højtalere.
2> I år derimod har vi 3 forstærkere, 10 bilhøjtalere og 1 subwoofer. Det giver ca. en samlet watt på 1700w hvis man spillere for fuld styrke, det gør vi så nok ikke helt.
3> Vores problem er så at vores batteri kun er på 135 ampere hvilket svarer til 1620 watt. Og det vil sige, at vi maks kan spille i en sølle time for fuld styrke. Det er lidt et problem da vi gerne skulle levere musik gennem hele optoget og til når vi står inde i Kildeparken.
4> I Kildeparken får vi derimod et 220volts kabel til rådighed.
5> Men spørgsmålet er så. Kan man bruge 220 volt til at trække anlægget ??
6> Vi har prøvet med en batterilader men da den sender sin strøm i impulser, kunne den ikke klare opgaven.

1: Det er også best at i holder jer til det i år.
2: NEJ det gør/når I ikke i særlig lang tid, for i har simpelhend ikke POWER nok i 1eller2 batterier, i skal bruge ca. 140 Amp i timen.
3: Et 135 AH batteri kan ikke levere 1620 Watt på en time, et batteri kapacitet er udregnet ved at belaste batteriet med en bestent belastning til spænding er faldet til en bestemt spænding, og den tid opgives i Amptimer og der er forskellige belastnings måder at udregne detb på eks. C5 eller C20.
4, 5 & 6: Ja så får vi da håbe et der er en 10 amp sikring tilrådighed kun til jer, OG AT DEN STRØMFORSYGNING I VIL BRUGE KAN LEVERE 12 VOLT OG 100-140 AMP hvis i vil spilde for fulde drøn.
Et 135 AH batteri der er afladet vil med en alm 5 ampers lader tage mindst 27 timer at få ladet op igen, så en alm billader kan ikke lade og levere strøm til jeres musikanlæg.

Så i skal nok ikke tænke ret meget større en det I havde sidste år, kan i ikke nøges med det dobbelte af det i havde sidste år , og så få en dobbelt succes i år-

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 17-05-11 19:09

Tak for svaret.. Vi skal nok ha' lavet noget om da det hele er installeret. Men vi overvejer simpelthen en benzin generator der maks yder 2000 watt vi kan også få en til 3000w. Tror du det ville kunne trække systemet ?? For så dropper vi batteriet.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-05-11 23:09

Citat
Tak for svaret.. Vi skal nok ha' lavet noget om da det hele er installeret. Men vi overvejer simpelthen en benzin generator der maks yder 2000 watt vi kan også få en til 3000w. Tror du det ville kunne trække systemet ?? For så dropper vi batteriet.

Det anlæg i har nu er til 12 volt DC og benzin generatoren giver 230 Volt AC ud, så I skal bruge en strømforsygning der får 230 vac ind og giver 12 volt DC ud og kan levere ca. 140 amp, DET KAN I IKKE SKAFFE, så hvis i vil bruge en 230 vac generator skal forstærkerne også være til 230 volt, hvis i vil op og spilde/larme med 1500 - 1700 Watt.

Så jeg tror at I må med noget mindre drøn/watt ud af højtalerne, for jeres drøm og virkeligheden hænger ikke sammen.

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 18-05-11 23:58

Forkert. De generatorer vi kan låne har både udgang til 230v og 12v. De bruger dem bl.a til at køre computere og andet fintfølende udstyr med, så det burde kunne klare opgaven. Det er eneste løsning jeg kan se.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 500 point
Dato : 19-05-11 11:06

Citat
Forkert. De generatorer vi kan låne har både udgang til 230v og 12v. De bruger dem bl.a til at køre computere og andet fintfølende udstyr med, så det burde kunne klare opgaven. Det er eneste løsning jeg kan se.

Det er ikke kun spændingen det kommer an på, det skal også tages hensyn til den strøm/ampere generatoren kan give på 12 voldt, i skal bruge langt over 100 ampere når i skruer op på fuld drøn for musikken og det tror jeg ikke at I har en generator der kan klare, og slet ikke hvis I ikke har et batteri på også der kan levere den store strøm der skal bruges når der er knald på bassen mm.

Og så skal I jo også høre på motorlarmen fra generatoren hele tiden og det er

Men hvis i har 2. stk store batterier, en 12 volt generator der kan klare 20-30 amp som bruges til at lade på batterierne når det er muligt ( hvis ikke den larmer for meget kan den køre hele tiden ) OG volumeknappen ikke får MAX hele tiden, så skulle I gerne kunne klare karneval med god musik og med

Godkendelse af svar
Fra : kkoldsoe

Dato : 30-05-11 11:04

Tak for svaret Hejdu58. Vi skal ha' lavet en del ændringer til næste år. Så vil helt sikkert se om vi kan følge dine råd. tak :)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-05-11 14:12

Selv tak kkoldsoe, hvordan gik jeres karneval med musikvognen?