/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Følsom overfor hvide midter striber?
Fra : bassenborg
Vist : 1336 gange
100 point
Dato : 16-05-11 12:38

Jeg har en Fiat Punto fra 2000, og jeg synes den er lidt følsom overfor de hvide midter striber på vejen. Når jeg kører over striberne, trækker det bilen lidt til siden.

Nogen der ved hvad det kan skyldes?

Det skal lige siges, at støddæmperne ikke er særlig gamle

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-11 12:40

Det er fordi striberne kan være op til et par millimeter tykke

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-11 12:43
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 16-05-11 13:00

Måske skulle du ofre en sporing?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-11 13:19

Det kan skyldes dækkene, hvis de er meget skarpskuldrede.

Eller forkert dæktryk.

Det kan skyldes forkert sporing, men i så fald ville det være så slemt, at du meget hurtigt skulle kunne se det ved skævt dækslid.

Men det mest nærliggende er en defekt bagstøddæmper

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 16-05-11 14:28

Den er sporet for et år siden, og dækkene er ikke slidt skævt.
Jeg tjekker lige dæktrykket.
Jeg skriver at støddæmperne ikker særlig gamle, der snakker jeg om de forreste dæmpere.
Jeg ved ikke med de bagerste.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-11 14:39

Citat
Nogen der ved hvad det kan skyldes?

Det er fordi striberne kan være op til et par millimeter tykke

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 16-05-11 16:09

En Fiat Punto er ikke beregnet til at køre over striberne, de er for høje.

Jes

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-11 16:20

Citat
En Fiat Punto er ikke beregnet til at køre over striberne, de er for høje.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 16-05-11 16:31

Jeg havde en Mazda 323 før, og der mærkede jeg ikke noget til det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-11 18:28

Vær du kun glad for, at du har en bil, der "fortæller" dig, at det ikke er de hvide striber man skal køre på

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-11 22:28

Citat
Vær du kun glad for, at du har en bil, der "fortæller" dig, at det ikke er de hvide striber man skal køre på

Nej da, for hvis det skyldes en defekt i bilen kan det være temmeligt farligt og nok til at føreren mister kontrollen over bilen, hvis der køres med en vis hastighed

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-05-11 22:59

De hvide striber er, som andre ogå skriver, i reglen lidt højere end omgivelserne, friktionen er anderledes (og de er de fleste motorcyklisters skræk) så det, at du kan mærke dem, er bare et tegn på, at du er en normalt opmærksom billist.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-05-11 06:20

Citat
De hvide striber er, som andre ogå skriver, i reglen lidt højere end omgivelserne, friktionen er anderledes (og de er de fleste motorcyklisters skræk) så det, at du kan mærke dem, er bare et tegn på, at du er en normalt opmærksom billist.

Kan kun give dig ret.

Citat
Når jeg kører over striberne, trækker det bilen lidt til siden.

du skriver ikke til hvilken side den trækker til = går ud fra det er til højre,
ellers må det være det lille tryk dækket/ styrtøj får
når du kører over den hvide klat, der kan år den til at trække til venstre

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 17-05-11 11:49

Når jeg foretager en overhaling, og kører over de førnævnte striber, trækker den til siden både når jeg kører over med venstre hjulsæt og når jeg kører over med højre hjulsæt. Og det samme sker når jeg afslutter overhalingen og kører ind i højre vognbane igen.
Det er lidt svært at sige hvilken side den trækker til, den gi´r nærmest sådan et lille ryk.
Den trækker nok til den ene side når jeg overhaler, og til den anden når jeg afslutter overhalingen.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 17-05-11 14:18

At køre over opstrukne striber ved overhaling medfører et klip i kørekortet, så problemet løser sig vel
når du ikke må køre bil mere.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 17-05-11 14:22

Da jeg tog kørekort, var der noget der hed "stiplede linier", og de findes minsandten endnu
- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-05-11 18:58

Ok! Det sker at cykelryttere glider og styrter ved kørsel på de hvide striber, de virker altså glatte.
Når hjulene i din bil kører på striberne i den ene side kan det tænkes at de simpelthen glider og det
giver naturligvis et ryk i rattet.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 23-05-11 19:47

Tak for svaret svendgiversen.

Jeg accepterer din besvarelse fordi, jeg som sagt har fået skiftet støddæmpere, men den er derefter ikke blevet sporet. Skift af støddæmpere kan jo godt have en indflydelse på sporingen. og det havde jeg ikke lige tænkt på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-05-11 08:21

Selv tak, godt tænkt