/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon spejlrefleks tutorials?
Fra : Katjavalentina
Vist : 855 gange
23 point
Dato : 16-05-11 08:46

Hej fotoentusiaster,

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med. Jeg købte en Canon 550 D her for ikke så lang tid siden, men har lidt svært ved at få billederne som jeg præcist vil have dem. Kender i en canon tutorial site eller noget i den stil? Syntes ikke jeg får så meget ud af den manual som medfølger..

Jeg tænker lidt på f.eks. denne metode

http://carolinesmode.com/stockholmstreetstyle/

- forgrunden er i skarp forkus og baggrunden er sløret..
Håber nogen kan hjælpe mig derude :)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 23 point
Dato : 16-05-11 11:23

Du skal bare sætte dig lidt ind i elementær fototeknik.

Altså lære dig noget om det teoretiske m.h.t. at tage billeder, blænder, lukkertider o.s.v..

Der er udgivet masser af bøger om emnet

http://www.click.dk/index.php?id=882

Men ellers er en god regel, at prøve dig frem.

Tag billeder på forskellige indstillinger.
Se resultatet og lær hvilken indvirkning det har på det færdige resultat.

Og så skriver du billederne ikke bliver som du vil have dem.

Hvilket billedbehandlingsprogram bruger du til at redigere billederne i..eller gør du i det hele taget det.
det er en nødvendighed med billeder fra et spejlrefleks, da originalbillederne meget sjældent er af optimal kvalitet m.h.t. farver, skarphed o.s.v.

Nu viser du et eksempel med en sløret baggrund.

der er to muligheder..enten har fotografen lavet det i optagelsen (stor blænde, motivet i god afstand fra baggrunden og zoomet ind på emnet) eller hovedmotivet er efterfølgende isoleret i et billedbehandlingsprogram mens baggrunden er gjort sløret..

Men sådan lige en hurtig tilgang til det med sløret baggrund:

Væn dig til at bruge indstillingen Av på kameraet.
Der vælger du selv blænden (som bestemmer dybdeskarpheden, altså om baggrunden er sløret) og så finder apparatet selv den passende lukkertid (afhængigt af valgt blænde og lysforhold).

Du vil se i bunden af skærmen/søgeren, at der står nogen tal..eks. 2.8, 3.5, 5.8 o.s.v. Det angiver blændeværdien. og du ændrer det med et af hjulene til at dreje på.
Jo mindre tallet er jo større blændeåbning og dermed mindre dybdeskarphed.

Ja det lyder indviklet, men er altså ikke så svært..

Hvis du vil have sløret baggrund skal tallet være så lille som muligt, der kan du fokusere på noget og baggrunden bliver uskarp.

Og hvis du f.eks. vil tage et billede af et landskab hvor det hele skal være skarpt skal du vælge et større tal f.eks. 8 ell. 9.

Godkendelse af svar
Fra : Katjavalentina

Dato : 16-05-11 12:29

Tak for svaret dova.