/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hyld mm.
Fra : Teragog
Vist : 423 gange
40 point
Dato : 15-05-11 17:02

Er det sandt, at hyld og andre buske/træer kan ødelægge murværk, hvis de vokser op ad en mur?
Findes der evt. billeder af, hvilken skader de kan gøre?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-05-11 17:12

Hej.
Jeg kan i hvert tilfælde love dig de SVINER når bærene bliver modne.
Saften løber fra dem og ned af murværk..og det er noget skab at få af igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 17:25

Her er der en der har spurgt til Efeu, som jo bor på selve murværket - det skader ikke - og da en hyld ikke gror med rødder på selve murværket som Efeu, er der ikke nogen problemer med det

Citat
Bliver mur- eller træværk beskadiget på nogen måde?

Svar:

Nej, i langt de fleste tilfælde har plantevækst på facader ingen negativ betydning, og det er en udbredt misforståelse at det skulle være skadeligt.
Kun i særlige (og teoretiske) tilfælde kan der forsages skader på facader, men ofte skyldes problemerne hovedsageligt noget andet end lige planten, (høj grundfugt, meget dårligt og svagt murværk) men dér kan planten komme til at have en negativ effekt i forlængelse af det andet.
Så i langt langt de fleste tilfælde kan en efeu (vedbend) næsten virke mere til gavn for murværket end skade, men det kan dog måske medvirke at man ikke yder murværket den rette og krævende vedligehold, (udskiftning af fuger, lukning af revner) idet man enten ikke ser skaderne eller ”kan komme til dem” uden at nedskære planten

http://www.bolius.dk/raadgivning/spoerg-eksperten/ekspertsvar/artikel/efeu-der-vokser-op-ad-husmur/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-11 19:06

Hyld er ikke et mur klatre træ og gør ingen skade,
Efeu og andre planter der hæfter sig på murværk kan gøre fugerne porøse...

Kommentar
Fra : Teragog

Dato : 15-05-11 19:12

Jeg tænkte på, om hyldens eller elmens rødder måske kunne løfte sokled eller noget, sådan at murene revnede?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-05-11 20:50

trærødder kan sagtens kravle ind under. Desuden har hyld det med at vokse på fugtige steder og stoppe for udskiftning ag luften. Jeg vil træ, at den første skade vil være på grund af fugt. Generelt vil jeg fraråde al trævækst nær bygninger på grund af fugten og rødderne.
vh
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-11 11:27

Helt enig med pbp_et

Kommentar
Fra : Teragog

Dato : 16-05-11 19:08

nej, hyld er ikke specielt glad for fugtige steder, og det har heller ikke lige med sagen at gøre.
Jeg er som sagt interesseret i at vide, om hylden, eller en hvilen som helst anden busk eller træ kan lave sætningsskader, få en mur til at slå revner f.eks ved at soklen løftes af rødder, og jeg er interesseret i evt. fotos heraf.
Jeg har set urter, som har banet sig vej gennem asfalten på en vej f.eks.