/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Syren, sommerfuglebusk el. uægte jasmin
Fra : Mette117
Vist : 4909 gange
500 point
Dato : 15-05-11 12:13

Hej I kloge havemennesker

Vi har i vinter købt vores første hus og dermed også vores første have. Vi er meget glade for begge dele, dog er vi kede af, at vi har ”et hul” med lav beplantning ved vores indkørsel. Derfor vil vi meget gerne plante en busk, der med tiden kan vokse sig stor og skærme for nysgerrige blikke ind i haven.

Vores fantasi rækker til, at vi har tænkt på syren, sommerfuglebusk eller uægte jasmin – har I andre idéer?

Vi vil meget gerne have en busk, der blomstre om sommeren (dog ikke med gule eller stærkt blå blomster). Desuden kunne vi godt tænke os en busk, der beholder lidt af bladene på om vinteren (men det er måske for meget forlangt ;))

Mange tak
Mette117

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 12:29

Sommerfuglebuske- bliver nemt for bare i bunden og lidt mere træagtige.

Uægte jasmin er flot og lette, men blomstre ikke så længe.

Prøv at se på spiræa - de kan lbive 1- 2 meter høje- den ene type blomstrer fra juli til sep. (purpurrøde blomster) Apiraea bumalda "anthony Waterer"

eller se her;

http://www.google.dk/search?q=spirea&hl=da&rlz=1R2ADFA_daDK342&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vK7PTdypNsbLswbyt_DJCw&sqi=2&ved=0CFYQsAQ&biw=1280&bih=694

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 12:31

Ja det gik lidt hurtigt : Spiraea bumalda

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 12:34
Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 15-05-11 12:39

du kunne også overveje et Judastræ og så bare hold den nede i starten så den busker sig mere

eller

en Sommercypress
det er godt nok kun en 1 års plante men den har den med at selvså sig så den starter fra ny hver år

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-05-11 12:48

du kunne jo også sætte en form for støttestativ og så plante en stedsegrøn caprifolie. den blomstrer ret længe og er både pæn , diskret og god til at skærme. det tager et par år inden den bliver i en fornuftig størrelse, men når først den kommer igang, er der fart på.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 13:05

Hej Smuller :)

De der spirea har vi kigget lidt på men er det ikke dem der er sådan lidt "voks-agtige" i det?

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 13:11

Hej Tronddk

Nøj hvor er det judastræ flot. Problemet er bare når du siger "så bare hold den nede i starten så den busker sig mere" - så er det jeg får præstationsangst. Det er meget sparsomt hvor have-handy jeg er ;)

Mht. sommercypress vil vi helst uden om en et-årig plante :)

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 13:13

Hej Trimare

De er fantastiske de caprifolier - men vi har et helt hegn fyldt af dem i baghaven, så vi vil gerne have noget andet.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 13:14

Jeg glemte vist at fortælle, at vi gerne vil have hvid eller lilla - evt. sart rosa ;)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 13:18

Citat
De der spirea har vi kigget lidt på men er det ikke dem der er sådan lidt "voks-agtige" i det?

Nej- ikke dem jeg har linket til. Men der findes jo rigtig mange slags.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 13:28
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-05-11 13:35
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 13:36

Du kunne også vælge hortensia.

Jeg har en havehortensia, som blomstrer helt vildt - men det kræver bare lidt sur jord.

Jeg har tilført lidt foroven efterhånden men den er ikke så sart. Den blomstrer længe- helt til frost.

http://kridtvejsplanter.dk/sites/catalog/hydrangea-arborescens-annabelle-traeagtig-hortensia-p-256.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 13:38

@smokei

Den har jeg også tænkt på, men jeg kender ikke til hvordan den dyrkes og passes. Men flot er den.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-05-11 13:58

Hejsa,

Jeg ville klart vælge hvid Sommerfuglebusk
Vi har dem selv som afskærmning på stengærde mod skov. De kan skæres langt ned og skyder viligt. Den vokser hurtigt og blomstrer hele sommeren og langt hen i efteråret. Der er en årsag til dens navn da de tiltrækker sommerfugle i stor stil, hvilket jo er flot. Du kan meget nemt lave aflæggere. Når du klipper et par af de grønne skud af i ca. 1 meters længde -ned til hvor den bliver "træagtig", stripper du alle blade og evt. blomst af og stikker grenen i fugtig jord i ca 20-30 cm dybde. Denne skal holdes fugtig og efter 3-4 uger vil du se de første nye skud. Lad den stå til maj/ juni det efterfølgende år og så kan du plante den der hvor du vil have nye buske.
Vi har i løbet af 2 år fået 10-12 nye buske på den måde, og laver nu til venner og bekendte.
Vores have vrimler med sommerfugle, hvilket den ikke gjorde før.

Held & lykke med jeres nye have.
Bluesky

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 15-05-11 14:02

laurbæe kirsebær er stedsegrøn sæt den forest og en kejserbusk bagved

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-05-11 14:06

Hejsa,

Glemte lige at fortælle at vore Sommerfuglebuske er i lilla og hvid, og hvis du kommer forbi Helsingørområder giver jeg gerne et par "aflæggere"

Bluesky

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 15:52

@ Smuller – jeg tror jeg må ud og finde en der har sådan en spirea – så jeg kan se den live ;) Mht. til hortensia så er de ikke lige sagen. Min farmor fik, da hun var syg, hver dag friske hortensia inden hun døde – så de giver for mange knuder i maven.

@ Smokey – Ihh hvor er den flot. Jeg har lige læst lidt om den på nettet. Der står blandt andet at den er noget sløv om at komme i gang og at der går minimum fire år før den blomstre – og jeg er vist ikke så tålmodei ;) Har du nogle erfaringer med det?

@ Bluesky – Hvor er det sødt af dig – det er lige før man skulle køre en tur til Helsingør ;) Du skriver at I på to år har fået en masse buske – hvor hurtigt kommer de op i højden? Og så tænkte jeg lige på om den bliver meget ”bar” om vinteren?

@ Ove – Der står i forvejen sådan noget grønt lavt ”et eller andet” (ved ikke lige hvad det er). Det tænker vi at lade blive stående også plante bagved. Mine forældre har sådan en kejserbusk og den er så fin – men deres er meget bar. Er de bare uheldige?

Og mange tak alle sammen for de gode idéer J

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-11 15:56

Nu skal du nok helst have noget der er pænt nemt og passer sig selv.
Du kan få en rigtig god vejledning henne i en planetskole, som også vil spørge ind til hvor den skal stå i forhold til sol osv.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 16:20

@ Eyvind - he he ja den har du regnet meget godt ud ;) Ej det gør ikke noget, at den skal passes - det gider jeg godt. Det er nok mere et spørgsmål om tålmodigheden - orker ikke lige 4 - 5 år, hvor jeg ikke laver andet end at hilse på alle naboerne, når jeg er i haven.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-11 16:31

Citat
Derfor vil vi meget gerne plante en busk, der med tiden kan vokse sig stor og skærme for nysgerrige blikke ind i haven

Så er det altså ikke spirea, sommerfuglebusk, hortensia og hvad der eller er af forslag.

For det er enten nogen åbne "tottede/tjavsede" buske eller for hortensiaens vedkommende ikke høje nok.

Buske der blomstrer om sommeren og beholder blade om vinteren er også et ønske, som ingen af de nævnte lever op til (i øvrigt er sommerfuglebusk meget sart over for lange perioder med frost..de dør simpelthen).

Syren var en mulighed, men den bliver hurtig for stor sådan et sted og det går ikke at klippe den, for så blomstrer den ikke mere.

Buske der opfylder kravene det er f.eks. Rhododendron.
Hvis man sørger for at give dem de rette jordbetingelser er det rimeligt hurtigtvoksende buske.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-11 16:35

@Dova

Det har du ikke ret i. Spirea kan blive 2 m høj og kan danne en hel hæk.

http://kridtvejsplanter.dk/sites/catalog/spiraea-cinerea-grefsheim-snedrivebusk-spiraea-spirea-p-986.html

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 16:48

@ Dova og Smuller - ja jeg kan godt se at jeg modsiger mig selv ;) Jeg tænker, at jeg selvfølgelig ikke får en kæmpe busk inden juli måned, men at den er der inden 4 - 5 år ;)

Hmm der er nogle små rhododendron i forvejen, og de ser ærlig talt ikke ud til at have det særlig godt. Måske de tidligere ejere ikke passede dem ordentligt - men det tror jeg nu ikke.

Jeg var blevet lidt glad for tanken om en sommerfuglebusk - men hvis den går og dør er det jo heller ikke godt

Nå men "hullet" er sådan et rimelig stort trekantet område - så er vi tilbage til syrenen.

Åhh hvor er jeg forvirret - nu tager jeg lige en tur ud i verden for at lede efter nogle spirea live

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 16:56

Jeg har selv flere buske i haven, bl.a to forskellige spirea - den ene er snebolde og den anden som ranker

Jeg har også en Dronningebusk, og den var slet ikke så længe om at vokse sig til og få blomster, hvor længe kan jeg ikke huske, men bestemt ikke de fire år der bliver nævnt

Jeg har også Ribis - en man ikke ser så meget i "yngre" haver

http://www.planteskoler.dk/2/loevtraeer-og-buske-til-skov-laehegn/512/fjeldribs-ribis.aspx

og en af mine yngling - en stjernebusk - den bliver ikke helt så høj, som du kunne ønske dig, men det er nogle yndige blomster-- her kniber det med at finde et ordentligt billede

Og så kan jeg godt li min Kanelbusk - den er ikke så almindelig - meget dekorativ og med blanke blade

http://www.google.dk/search?q=kanelbusk&hl=da&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4e3PTaqvNs7qOda7sYEN&ved=0CFAQsAQ&biw=1516&bih=656

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 16:58

ps... jeg har også syrener, men synes de er irriterende med alle de rodskud de får- men ellers en smuk og velduftende busk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 17:02
Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-05-11 17:35

Hejsa igen,

@Nordsted1 -Din Korea Kornel kendte jeg ikke og vil bestemt kigge efter den da jeg stadig har lidt plads i haven
Jeg har ikke oplevet at een eneste af mine sommerfugle buske er gået ud pga. frost eller kraftig beskæring ! Så det er noget "vrøvl" !

De vokser ca. 1 - 1,5 m. om året med flergrenede blomster - også på de nye årsskud.

Bluesky
P.S For 3 år siden skete der et eller andet for pludselig havde jeg Sommerfuglebuske overalt !!
Selv mellem fliserne kom der nye planter - så de kan også klare det selv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 17:53

Nu må det være øjnene der driller - igen - for jeg kan ikke se hvem der har skrevet

Citat
Jeg har ikke oplevet at een eneste af mine sommerfugle buske er gået ud pga. frost eller kraftig beskæring ! Så det er noget "vrøvl" !

De vokser ca. 1 - 1,5 m. om året med flergrenede blomster - også på de nye årsskud.

Men det er ikke mig

Hvis jeg stod og skulle vælge... snuppede jeg enten en spirea (med ranke), Dronningebusk eller en Korea kornel... men smag og behag er forskellig og haven kan vel ikke rumme dem alle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 17:57

Spirea med ranke=spirea /snedrive

http://da.wikipedia.org/wiki/Snedrivebusk

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-05-11 18:08

Hejsa,

@Nordsted1: Det var "Dova" som skrev at Sommerfuglebuske var følsomme over for frost. Det er noget vrøvl. Vi har her ved kysten haft "permafrost" de sidste par vintre i adskillige måneder og selv mine små grene i "børnehaven" er i fuld gang med nye skud lige nu.

@Mette117: du skal være velkommen - der er 3 af planterne (hvid og lilla) som er klar til en ny placering. De skal nok nå 1-1,5 m i år
Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 18:27

Bluesky... så er jeg med igen.... jeg har nu heller ikke oplevet det med sommerfuglebuske, tvært imod, jeg har fået et par selvsående, som jeg dog har givet væk

Ej, altså da jeg tidligere skrev hvad jeg ville vælge, glemte jeg helt - kanelbusken - den er bestemt også værd at tage med i overvejelserne.

ps. kommer selv fra Helsingørområdet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-11 18:27

Mette117 > I disse indbruds og røveri tider er et nysgerrigt naboskab en rigtig god ting.
Det benytter vi her hvor jeg bor. Om de så kan se mig i en hullet undertrøje gør ikke så meget.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-05-11 19:03

Hejsa,

@Eyvind- så skal du bare ligesom os have en Grand Danois til at sige højlydt VUF i haven - så kommer ikke engang pizzabudet ind på matriklen

@Nordsted1 - hvis du har flere spændende planter på programmet kunne vi jo via PM bytte da du også bor i området.

Bluesky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-11 19:23

Citat
Jeg har ikke oplevet at een eneste af mine sommerfugle buske er gået ud pga. frost eller kraftig beskæring ! Så det er noget "vrøvl" !

Ved du hvad, jeg gider fandme ikke have, at du kalder mit indlæg for vrøvl

Jeg skriver sgu ikke noget der ikke passer..

De sidste to vintre har jeg selv oplevet, at mine Buddleiaer/sommerfuglebuske døde af frost.
Og sidste forår var det her i midtjylland så godt som UMULIGT, at opdrive sommerfuglebuske på planteskoler FORDI , at en meget stor del af sommerfuglebuskene i folks haver var ødelagt af frosten og efterspørgslen på nye var for stor.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 19:25

Bluesky.... lige pt. har jeg ikke noget at bytte med, men jeg skal tænke på dig, hvis det er

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-11 20:33

Vores Sommerfuglebusk røg her i vinter.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 15-05-11 21:44

Hej alle I hjælpsomme mennesker derude – hvor er det dejligt at I gider J

Nu er jeg vendt tilbage efter en tur ud i verden – på jagt efter buske. Spireaen blev fundet i mange forskellige arter. Min bedre halvdel har dog nedlagt veto – den er ikke lige ham. Krøllen på historien er så, at da vi kom hjem, viser det sig, at i det ene hjørne af grunden bag nogle store thujaer har vi den fineste spirea – det havde jeg ikke lige set komme.

@ Nordsted – Ja spireaen er jo dømt ude. Det gør mig glad at din dronningebusk ikke var så længe om at komme – mon man skulle vælge den J Den der ribis er det den man kalder kattetis? Er blevet lidt glad for idéen om en kanelbusk, men nok et andet sted i haven – mon ikke også det er noget ungerne synes er sjovt J
Ps.: du gør mig fattig – den der koreakornel må jeg bare have i haven ;)

@ Bluesky – åhh skal / skal ikke. Står dine buske steder hvor der er noget vind?

@ Nordsted/Bluesky – måske de der sommerfuglebuske har det ekstra godt i Helsingør ;)

@ Eyvind - ja det er dejligt med gode naboer og det nyder vi også her. Problemet er bare at vi bor på en blind vej og der er kun fortorv på den ene side (vores). Det vil sige, at alle der skal ind eller ud går forbi os, og det er da hyggeligt nok, men det er af og til som københavns hovedbanegård ;)

@ Eyvind og Dova – øv det er noget skidt. Håber at I får nogle nye og fine J

Pu ha hvad skal man dog vælge J

Er der slet ingen, der vil sige noget om den uægte jasmin? Måske jeg også lige skal fortælle, at vores hus er næsten 100 år gammelt (en lille fin murmestervilla), og haven må gerne passe til det :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 22:03

Ribis kan godt lugte som kattetis - tror jeg, jeg er aldrig i nærheden af kattetis - men det er nu en pæn busk/blomst... jeg har nogle gange taget et par grene ind, inden den var helt sprunget ud, så forbliver blomsterne hvide (og lugter ikke)

Kanelbusken synes jeg er enormt flot, og blomsterne holder længe... hvis man skraber lidt i grenen dufter den af kanel. Det siges at den blev brugt som kanelerstatning under krigen, men om det er sandt ved jeg ikke.

Jamen altså jeg SKAL også have en Korea kornel, men jeg ved ikke lige hvor jeg skal "parkerer" den, min første plan var at sætte den op ad en hvid læmur, men så satte jeg mine blå hibiscus der -- ny ide, sådan nogle kan du da også have, de vokser nogenlunde hurtigt, og findes i flere farver, så den ikke behøver at være blå

Jeg har også en uægte jasmin, men synes den har det med at blive ranglet, men det er måske bare her hos mig??

Jeg bor ikke længere i selve Helsingør, men stadig i Nordsjælland, så det kan da være vi har været ekstra heldige - hvert år - med sommerfuglebuskene

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 15-05-11 22:10

Dronningebusk er flot blomstrende busk og 2 stk kristjørn med røde bær om vinteren og stedsegrøn
begge på 2-3 m højde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-11 22:44

Ribes er flotte, men korrekt, de lugter som kattepis.

Jeg har to uægte jasmin. Flot busk men de blomstrer bare så kort tid og de bør stå frit uden anden beplantning tæt på da de ellers også bliver bladløse i sider og bund.
Begge mine er mere end 20 år gamle og de er blevet tynde i bunden og blomstrer ikke så meget mere fordi jeg blot har ladet dem vokse uden at klippe dem drastisk ned en gang imellem.

De fleste prydbuske skal klippes ned for at de fortsat skal være tætte og pæne.og det ødelægger jo ligesom ideen med at fungere som afskærmning.

Til det formål du mangler afskærmning, ville jeg vælge noget helt andet.
nemlig en form for hegn/gitter og så slyng/klatreplanter. (Rio-net som ellers bruges i byggeri er i øvrigt meget populært til formålet)
Det er praktisk. Det breder sig ikke ud over alle bredder, bliver tæt og højden bestemmer man selv ud fra det hegn/gitter man sætter op.

Og der er så mange flotte slyngplanter...clematis, kaprifolier, slyng/klatreroser, blåregn blot for at nævne nogen få. g ikke at forglemme kamæleonbusk, Actinidia kolomikta hvor bladene er det dekorative, for de skifter farver hen over sommeren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-11 22:48

Dova prøv at se trimares forslag kl. 12.48

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-05-11 16:59

Som sagt :
Citat
Uægte jasmin er flot og lette, men blomstre ikke så længe.

bortset fra jeg ikke kan stave

enig med dova og nordsted i, at de bliver ikke så tætte også selv om man klipper dem ned af og til.

Det var ærgerligt med spirea.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 19-05-11 09:10

Så går man her og tænker over alle de planter

Nu tænkte jeg, om I evt. har en idé, hvis der ikke behøver at være blomster på. Altså hvis det er vigtigere, at den ikke er til at se igennem hele året rundt?

Jeg har et eller andet med laurbær - det skal det ikke være (tror det er fordi den er lidt plastik-fantastisk i mine øjne).

Takker for alle jeres svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-11 09:20

Jeg synes nu det lyder lidt halvkedeligt at der ikke er blomster på, så kan det snart sagt lige så godt bare være en ligusterplante - dem man bruger til hækbeplantning

Men en buksbom eller en kugletuja kan nu være flotte, men ikke hurtigt voksende, så skal du da købe dem store - og det er dyrt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-11 09:48

Citat
Nu tænkte jeg, om I evt. har en idé, hvis der ikke behøver at være blomster på. Altså hvis det er vigtigere, at den ikke er til at se igennem hele året rundt?

Det eneste der opfylder dit krav og som du ikke skulle vente flere år på, medmindre du vil spendere i 20-25000 kroners klassen på at få plantet store fiks og færdig-planter....det er altså et plankeværk

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 19:27

Her har jeg en busk, som virkelig vokser hurtigt og som har røde grene om vinteren. Flotte røde blade i efteråret og fantastisk løv om sommeren, men en lille blomst i foråret

Den rødgrenede Kornel.

http://www.sitas.dk/default.asp?ID=1095&show=vare&vareid=34&varenr=R%C3%B8dgrenetkornel01&varegrp=105&page=1

Man kan klippe den som man vil, helst lidt hårdt indimellem og så laver den mange sideskud.

Hvis du planter dem lidt forskudt af hinanden vil du få et flot hegn der er kønt at kigge på hele året.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 19:33

Du kunne evt. blande Kornel med Forsythia- det mener jeg passer godt til gamle haver. Så har du da blomsterne om foråret og en grøn dejlig busk om sommeren.
Hvis man klipper den flittigt er den også tæt om vinteren, ligesom andre hække.

http://www.google.dk/search?q=forsythia&hl=da&rlz=1R2ADFA_daDK342&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fFjVTe7ZFIyr-QbHpJjoCw&sqi=2&ved=0CDUQsAQ&biw=1280&bih=694

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 19:34

ok den sidst nævnte er med gule blomster om foråret- og det var du ikke så glad for, men det er kort tid at blomsterne er der

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 20-05-11 17:41

Hejsa,

Tak-for kaffe - har lige søgt på Korea Kornel og tak for kaffe - 2K for en plante ....
Men på planteskolen så jeg også lige at nogle "skrammel" træ af "Abernes skræk" stod i 3-5 tusinde kr. Manner så må vores være min. 15K værd
@ Nordsted1- kunne det tænkes at man kunne lave aflæggere af Korea Kornel på samme måde som andre buske ?

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-11 21:08

Bluesky... første gang jeg så en Korea kornel, var i Geografisk have i Kolding (men der solgte de dem ikke), senere så jeg dem i Birkegårdens haver, hvor de også sælger dem... den er både i hvid og i rød

Prøv at ringe til Birkegårdens Haver, for så dyre som du skriver, var de bestemt ikke der, tror det var til omkring 500 kr

http://www.birkegaardens-haver.dk/

Jeg ved ikke hvordan man laver aflæggere af den - har jo ikke engang selv fået købt en endnu- jeg skal først finde en rigtig god plads til den - men jeg SKAL ha' en

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-05-11 11:22

Hejsa,

@Nordsted1 - Jeg fandt prisen her : http://www.sitas.dk/default.asp?ID=1095&show=vare&vareid=33&varenr=Koreakornel01&varegrp=105&page=1

Jeg har kigget lidt på dit link og ud over at det ligger rimeligt langt væk, så kan jeg ikke se at de har plantesalg udover på deres markedsdage. Men tak for linket

Lige nu er jeg på jagt efter et "Brystbær træ" ( jujube eller også kaldet ziziphus) Jeg købte frugterne i Albanien hvor de blev solgt overalt på gader & stræder. Smager fremragende og sørme om de ikke sælges herhjemme http://www.florentsia.com/2shopda.html (nederst lige inden "FRØ") og her er der billeder : http://www.google.dk/search?q=jujube+tree&hl=da&rlz=1T4GGHP_daDK421DK421&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=rIjXTYXwOtCcOuKX0KMH&ved=0CDEQsAQ&biw=1344&bih=640

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-11 11:36

Bluesky.... der er en forretning tilknyttet stedet, måske de kan sende?? Eller i må lave en udflugt dertil, det er et pænt og hyggeligt sted - vi har været der et par gange - og maden i restauranten er både billig og god.

Der er også børneaktiviteter på stedet. Hvis man har gangbesværede familiemedlemmer med, er der mange bænke i hele haven, - og man kan også reserverer en kørestol, gratis) hvis det skulle være nødvendigt - så afgjort et besøg værd (ps, jeg får ikke procenter for at skrive ovenstående)

Den jujube, ser godt nok også spændende ud hvordan er Albansk klima i forhold til Dansk, kan den gro her?? - altså jeg er mere eller mindre ved at nedlægge/omlægge haven, og ville gøre det nemmere for mig selv, men jeg kan da blive helt grebet af alle de skønne planter

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 24-05-11 18:40

Hej alle :)

Jeg synes, at det er absolut hyggeligt, at denne tråd er blevet til den rene "blomsterbod" :) Vi er stadig i tænkeboks - meen er stadig glade for syrener :)

Kh Mette

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 25-05-11 06:45

Hejsa,

Sorry Mette, hvis jeg kom lidt meget over i en forkert "boldgade" i din tråd Men der er blot kommet mange nye muligheder til at skabe lidt nyt liv i danske haver
Den eneste årsag til at jeg/vi ikke har Syrener i haven er at blomstrings glæden er meget kort !
Men jeg håber at du /I har fået lidt inspiration
Jeg lavede eks. et par stiklinger af Ranunkel og har nu i de sidste 3-4 uger haft flotte gule kugler langs hele stengærdet. Svigermor som kom besøg igår - har allerede været ude og "mærke" planter som hun gerne vil have med hjem til det midtjydske
Godt hun skal med toget, da hun er af opfattelsen at "da hun har introduceret mig" til Syrisk Rose http://www.havebureauet.dk/00013/00648/ er hun også "berettiget" til de 3 buske som jeg har fået ud af min ene plante

Held & lykke med jeres valg

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-11 08:24

Bluesky.... hvis du ikke roder for kraftigt i jorden ved den Syriske rose, så kan du lave i massevis af aflæggere.... jeg har lige - igen - givet en masse væk. Nu gider jeg ikke rode mere i det bed, så jeg har lagt fiberdug og skærver rundt om de Syriske roser

Mette117.... når i stadig sværger til syren, så prøv det da af i kan jo altid ændre mening/smag.. det er jo det gode ved at have en have, man kan ændre hen ad vejen. Jeg f.eks har haft en masse staudebede, men har pt flest buske, og blomster i krukker... jeg har ikke så meget lyst til at blive ved med at luge have, så jeg gør den så nem og overskuelig som muligt - jeg vil hellere bruge tiden på at campere - men det er da muligt at jeg ændre mening, og genopretter mine staudebede

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 25-05-11 12:26

Hejsa,

@Nordsted1 - praktisk med dine krukker - så kan du jo tage dem med på camping

Den med sideskud på Syrisk rose havde jeg ikke lige luret/oplevet. Jeg har taget grene givet dem pode-mel. Men jeg vil da bestemt holde øje med sideskud

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-11 13:04

Bluesky, jeg har sat jordbærplanter i mine krukker - så det er sådan en slags genbrugsblomst-- ganske økonomisk ik

Syrisk rose formerer jeg ikke med sideskud - de sår sig selv... derfor jeg skriver, du ikke skal rode for meget i jorden, hvis du vil have "aflæggere"

Øv nu har syrenen smidt alle blomsterne - på mine fliser - så nu skal der fejes, når vinden har lagt sig

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 03-07-11 18:08

Bom bom....

Så gik der tid og tanker og det blev til ..... ta da da da ..... et kirsebærtræ Ja det havde I nok ikke regnet med

Til gengæld en kombination af liguster hæk. Det førte til at vi har hevet vores "underlige bed" langs plankeværket mod vejen op. Så nu skal vi have plantet syren eller uægte jasmin der. Så er spørgsmålet om man kan det nu

Med hensyn til point så ved vi dæle dulme ikke hvad vi skal gøre. Så første m/k der svarer på dette indlæg får dem :)

Mange tak for de mange gode bud

Mette117

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 03-07-11 18:12

Pu ha, så skal du også til at have mavepine et par uger heromkring, når træet vokser til

Jeg ville ikke planet noget som helst lige nu, med mindre du er hjemme og vande hele tiden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-07-11 18:24

Mette, hvad hedder dit kirsebærtræ?? Mit er et sødkirsebær ved navn Stella... store mørke søde praktfulde bær... igår gik jeg ud og plukkede selv efter det var blevet mørk, så det var noget af en satsning, men dem jeg fik, smagte som sædvanlig drøn godt

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 03-07-11 18:39

Hej Nordsted1

Tillykke med point

Vi har også valgt Stella - spændende spændende. Nu er valget taget, så må vi se, om det var det rigtige ;)

Så skal vi bare have plantet syren eller jasmin - hvis vi kan nu. Men ak det er jo et helt andet spørgsmål i en hel anden tråd (som jeg har oprettet, så hvis I vil dele jeres viden, så kom frisk ;) )

Tak for alle jeres fantastiske input
Mette

Godkendelse af svar
Fra : Mette117

Dato : 03-07-11 18:40

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 10-08-11 09:55

Hejsa,

Ville lige lave en opfølgning på denne tråd

Vi fandt det mest fantastiske med specielle træer og buske i Ledøje (ved Ballerup) og der fik vi vort Brystbærtræ (Jujube)+ et stort Trompettræ og en 2 m høj Belagonie som begge har/stadig gør blomsteret hele sommeren (eller har det været sommer ). Så nu begynder det at blive svært at finde plads i haven til nye ting.

Sommerfuglebuskene har endnu engang selvsået sig selv så nu er det nærmest blevet ukrudt. I bede og mellem fliser - overalt! De er allerede blevet ca ½ m. Og mit tilbud fra tidligere står stadig ved magt

Fortsat god "sommer"
Bluesky