/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installationskabel skjult i muren
Fra : drKovacs
Vist : 20100 gange
20 point
Dato : 18-05-03 09:17

Kan jeg bare skjule installationskablet i pudslaget indendørs eller skal der en ledningsfører til f.eks en flexrør 16 mm? Problemet er at pudslaget ofte er under 16 mm tyk så flexrøret bliver synlig.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 18-05-03 10:09

Hej drKovacs;

Det er meget enkelt. Hvis du med installationskabel mener kabel med f.eks. 3 ledere i en tyk plastkappe så er svaret ubetinget; Ja! Denne type kabel må du gerne mure ind uden af bruge installationsrør.
På den anden side, så er der også ruller med énkeltfarver, hvor selve kobberkernen har samme dimension som ovennævnte. Disse må du ikke mure ind uden rør! Altså - det er afhængig af "indpakningen" omkring kobberet.

Husk samtidig følgende dimensioner ( målt i kvadrat ):
0,75 = Alm. kabel til forlængerledning, mv. Må aldrig indmures!
1,50 = Kabel til alm. 240V udtag - max. 10A belastning
2.50 = Kabel til alm. kraftinstallation - max. 16A belastning

Et godt råd er dog altid at lave indmuring i rør, da det giver mulighed for udskiftning senere hen.
Lig hellere et installationsrør og træk "løse" ledninger igennem. så kan der både udskiftes, tilføjes, mv.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : drKovacs

Dato : 18-05-03 12:25

Hej Smitty,
Findes der tyndere instalationsrør/kabelkanal end 16 mm? Mit problem er stadig at det er for svært at skære i underliggende træ eller mursten.
Ellers tak for dit svar. Nu ved jeg at, såfremt ovenstående ikke findes, kan jeg altid
skjule insdtallationskablet der består af 3 ledere i en tyk plastkappe.
Hilsen
drKovacs

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 18-05-03 13:49

Hej drKovacs;

Det mest almindelige er, at bruge 16 mm. fast installationsrør/flex-rør. Ganske simpelt fordi, de passer direkte på indmuringsdåserne, så man får en ordentlig overgang mellem røret og indmuringsdåsen.

Der findes også 20 mm. rør. Disse bruges normalt til trækning af kraftinstallationer; men kan også bruges, hvis man skal trække mange 1,5 kvadrat ledninger op til et fordelingspunkt - og derfra videreføre i 16 mm. rør.

Så vidt jeg husker findes der faste installationsrør der er mindre end 16 mm. her vil du så problemet med at lave en ordentlig overgang til dine indmuringsdåser.

Med hensyn til at lave ekstra plads, så er opgaven ikke så uoverkommelig!
Afhængig af, hvor meget der er tale om kan du vælge at bruge den gode gamle metode med hammel og mejsel; alternativt kan man flere steder leje en rillefræser ( kan også købes hos H. Nyborg ). Det går naturligvis noget hurtigere med en sådan; men det kræver også en mere sikker hånd, at lave det med en sådan.

I november måned flyttede vi, og her skulle der laves helt nye installationer til køkkenet - samt trækkes telefon-, antenne- og EDB kabel rundt til 6 rum. Alle fuger blev lavet med hammer og mejsel på ialt 3 dage. Det kan altså sagtens lade sig gøre, hvis man planlægger på forhånd - og tegner tingene op.

God fornøjelse!

/MVH Smitty

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 30-05-03 15:53

3x1.5mm pvikj ca. 10mm ( kun 2 leder blå + brun 3 leder gul/grøn MÅ KUN BRUGES TIL JORD) til stikkontakt
4x1.5mm pvikj ca. 11mm ( kun 3leder blå + brun + sort 4 leder gul/grøn MÅ KUN BRUGES TIL JORD) sitikkontakt + lampe
5x1.5mm pvikj ca. 12-13mm ( kun 4 leder blå + brun + sort + grå 5 leder gul/grøn MÅ KUN BRUGES TIL JORD) stikkontakt + 2 lamper

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 14-07-03 22:36

Hej
Lige en lille kommentar.
Hvis det er en ny installation må du ikke selv lave det , og hvis du alligevel gør det , er det vigtigt at det laves forsvarligt. Bla. skal nævnes at der skal bruges min 1,5 kvadrat ledning beregnet til fast installation.
Jeg vil ikke anbefale at lægge et kabet direkte i et tyndt lag puds , idet der er stor risiko for beskadigelse af kabler , f.eks ved ophængning af billeder eller lign. og så er der som nævnt også problemet med at skifte det hvis der opstår fejl.
Så anbefalingen må være at installationer i murede vægge bør lægges i rør der rilles ind i muren , og at der kun anvendes godkendt materiel , dette betyder bla. at de anvendte rør skal afsluttes forsvarligt i dåser hvis der trækkes løse ledninger i rørene , og hvis der trækkes kabler i røret skal kablet afsluttes forsvarligt.
Som altid når der laves el installationer må man aldrig gå på kompromi med sikkerheden , det kan være livsfarligt.

Mvh Egon

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 16-07-03 12:04

Kun lige en ting.. hvis du indmurer kabel skal det være Pvikj.. der findes en anden ny type som hedder noikl og den må ikke mures inde men skal trækkes i rør.

Hilsen en af Louis Poulsen's kabeldrenge..

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 06-08-03 13:44

Kunne ikke undgå at se sidste indlæg og vil bare lige gøre Wrongstyler og øvrige trækkerdrenge ! Undskyld kabeldrenge, opmærksom på at det er fuldt lovligt at mure NOIKL-kabel inde i væggen uden trækrør på. Dette er blevet lovligt med de nye halogenfri kabler!

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 06-08-03 16:20

Uanset hvad der er lovligt , skal man altid overveje om det nu også er hensigtsmæssig at mure kabler direkti ind i væggen , det kunne jo være at man selv står med problemet når der opstår fej på installationen.

mvh Egon

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 10-08-03 14:52

De nye halogenfrie kabler hedder så vidt jeg husker Hik/hikj/hikj-ø/hikj-ø-lsoh... Kappen på noikl kan ikke tåle direkte indmuring i længere tid da den er lavet af et andet materiale.. den bliver stille og roligt mør.. Derfor sælges Pvikj stadig!

Kommentar
Fra : geab

Dato : 14-09-03 20:22

Hvor langt under pudsen skal rør egentlig ligge?

mvh, Gernot

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-09-03 02:29

Det er der faktisk ingen regler for, men hvis du skal komme afsted med at få pudset sit at hænge nogenlunde sammen og blive pænt, vil jeg sige, at der altid skal være mindst et par mm. Du skal jo også overveje, at kables skal gøres fast (f.eks. med et par søm) inden pudsning (for at holde det inde) - der skal du jo også have lidt plads til at dække sømhovedet.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Palle_G

Dato : 09-10-03 21:16

Der er rigtig det Egon skriver. Man må ikke selv installere elkabler. Dette er en overtrædelse af love og kan medfører at forsikringen ikke dækker såfremt der påstår brand eller ligende skader. Tør I at sparer en autoriseret elektriker =

Mvh.

Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-10-03 17:18

att palle

du kan lægge/indmure lige så mange kabler i væggen som du vil. Men det skal være en aut./elektrikere som skal mont.( det skal være den rigtige type kabel. pvikj. )

Kommentar
Fra : Palle_G

Dato : 13-10-03 20:34

Hej Rotw,

Der er jeg udmærket klar, men hvem kan finde på det lægge kabler ind i væggen. Os elektriker af den gamle skole kunne ikke drømme at lægge kabler indmuret i væggen. Stiveplastrør med løse ledninger ved man hvad er!

Kommentar
Fra : drKovacs

Dato : 14-10-03 08:48

Tak for de mange rigtig gode og brugbare kommentarer.

Kommentar
Fra : drKovacs

Dato : 14-10-03 08:48

Tak for de mange rigtig gode og brugbare kommentarer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-10-03 16:31

hej. palle
har selv lagt i rør hjemme . og er af den gamle skole. men har "lært" at lægge kabler i væggen pga pris.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 14-10-03 18:53

Det er rigtigt at det kan synes som en billig løsning at mure kabler ind i muren , men man skal overveje om det er billigst på lang sigt , idet det kan give problemer ved fejl/udskiftning , så min holdning er at det er en løsning man kun bruger i tilfælde hvor det ikke er muligt at lægge kablet i et rør.Man skal desuden huske at elkabler skal fastgøre med dertil egenet materiel , så det med at bruge søm , er ikke engod ide , idet det kan skade kablet. Jeg er selv aut. installatør , og har den holdning at hvis reglerne skal "bøjes" skal man være 110% sikker på hvad man laver , idet man aldrig må slække på sikkerheden. Ligeledes er det en god ide at lave noget godt håndværk idet dette altid er det bedste på lang sigt.
Med venlig hilsen Egon

Kommentar
Fra : pho.bolig.dk

Dato : 21-11-03 08:43

Hej Allesammen.
Jeg kom til at søge på emnet, da jeg blev lidt chokeret over at erfare, at et aut. elinstallationsfirma, som jeg netop har bestilt til at udføre en komplet elinstallation i en gammel 5 værelses lejlighed, udfører arbejdet ved at indmure kabler i væggene i stedet for at bruge løse ledninger i rør. Jeg har fået et prisoverslag på 35.000 + moms men ikke aftalt en fast pris, netop for at firmaet ikke skulle vælge de billigste løsninger, når der var alternative muligheder. Jeg har endog nævnt, at jeg ikke ville have noget imod, hvis installationen var helt eller delvist synlig, som den er i ejendommens øvrige lejligheder fra 1908. Ved bestillingen havde jeg slet ikke forestillet mig andre løsninger end løse ledninger i rør / kanaler, da jeg ikke har set denne løsning anvendt tidligere. Jeg har stillet arbejdet i bero, men elektrikeren forsikrer mig om, at det er en helt almindelig fremgangsmåde, specielt hvor der er tale om pudsede trævægge (i gangen - de lange stræk fra hovedgrupperne til lejlighedens enkelte rum. Her var installationen tidligere i en kanalskinne i træ langs loftet). Han fortæller, at han har udført en arbejdstegning og at hans svende under arbejdet selv stilling til, hvornår det er "nødvendigt" at bruge kabler. Ikke desto mindre er samtligt udført arbejde i murstensmurene også udført i kabler. Som støtte for sit synspunkt nævner han endvidere, at installationer i sommerhuse (med murede vægge) samt alle huse i Tyskland udføres alene med kabler. Jeg vil gerne høre nogle meninger fra fagfolk om, hvorvidt jeg i den givne situation skal lade elektrikeren fortsætte med kabler og om jeg er nødt til at acceptere det allerede udførte arbejde eller selv betale ham for at få det lavet om .

Mvh. PHO

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-03 15:44

ja stærkstrømbekendtgørelsen tillader i dag brug af kabler til indmuring i vægge mm. og bruges mere og mere da det er langt hurtiger og billiger ind den "gamle" måde med plastrør.
hvor hvidt man mener det er rigtigt eller forkert kan man kun tilføje er det er lovligt at indmure kabler i vægge mm. i dag (pvikj)

Kommentar
Fra : pho.bolig.dk

Dato : 21-11-03 18:06

Hej Rotw.
Jeg er klar over, at indmuring af kabler er lovligt jfr. stærkstrømsreglementet, men burde jeg ikke være blevet oplyst om fremgangsmåden, da jeg bestilte arbejdet og accepterede firmaets prisoverslag. Jeg har ikke benyttet pågældende firma før og har ikke forsøgt at presse prisen.
Mvh. PHO

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 21-11-03 19:48

Hvis der ikke er specificeret noget i overslaget , bliver det nok svært at forlange det ændret på fimaets regning , men hvis du har forlangt at de ikke skulle bruge de billigste metoder , synes jeg at du skal bede dem om et afslag i prisen for det udførte arbejde , idet det ikke lever op til det aftalte , men det er altid svært at komme igennem med sådanne krav , specielt hvis det ikke er en skriftlig aftale.
Det kan da også godt være at vi "gamle" elektrikere har nogle forkerte forventninger , idet det i moderne installationer er sjældent at der er behov for udskiftning af ledninger , og hvis man så lægger kabler hvor der er en ekstra leder (til evt. omforandringer) , kan det være en udmærket løsning. Hjemme hos mig selv er næsten hele installationen lavet i kabler , fordi de lægger i lette skillevægge , og her er det besværligt at bruge rør , men jeg har jo samme problem hvis der opstå fejl - det kan være svært at skifte et kabel.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-03 20:52

hej pho

da du lyder meget bevist på at du ville have lavet det i plastrør og med løse led. burde du have uddybet det over for installatøren at det skal laves i plastrør og med løse ledninger.
at lave installationen uden på vægge er den billigere løsning (men ikke altid særlig pænt)
så kan man lægge den i kanal det er lidt dyre ( lidt pænere)
eller i fladkabel liste der er lidt dyre (kan være lidt pænere vil aldrig komme helt ind i hjørnene)
at mure kablerne ind i væggen er lidt dyre og pænere ind uden på vægge?
at mure plastrør ind i væggen er endnu dyre med på den samme pæne måde?
du har ikke fået den "bilige løsning"

Kommentar
Fra : pho.bolig.dk

Dato : 21-11-03 22:03

Hej Rotw.

Ja, jeg kan godt se, at det burde have været aftalt bedre på forhånd, men grunden til, at jeg ikke insisterede på løse leninger i rør var, at jeg tog denne løsning for givet, idet jeg aldrig har set andre. Jeg nævnte endog at jeg var parat til at acceptere den "billige" løsning med rør uden på væggene som i de øvrige lejligheder. Dette afviste installatøren som en gammeldags og besværlig løsning. Her er tale om en lejlighed til udlejning, hvorfor jeg tænker mere på driftsikkerhed end æstetik. Skiftende lejere kan fjerne tidligere beboeres søm i væggene og selv slå nye i alle tænkelige steder. Og jeg bliver den, som står med håret i postkassen den dag, skaden sker.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 21-11-03 22:20

Jeg er fuldstændig enig i at det bedste er at lægge rør i væg; men vil godt lige gøre wrongstyler opmærksom på endnu engang at noikl kabel gerne må ligge udendørs/mures ind mm. Det eneste denne type kabel ikke må er at ligge direkte i vibreret beton dvs. I støbt gulv el. lign. Desuden er det også halogenfrit. Hvis du stadig ikke er enig med mig så ta' et kig på NKT-cables hjemmeside.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-03 22:28

så vil lejerens indbosforsikring komme til at betale

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 22-11-03 18:11

Ja hvis han har en indboforsikring , men det er altid svært at få sådanne skader dækket , og jeg synes at det er en fin holdning at installationen skal laves bedst muligt håndværksmæssig , og det er nu engang at lægge rør i pudsede vægge , selvom loven siger noget andet , så forsøg at få en aftale med installatøren , hvordan de laver det i Tyskland og i sommerhuse har jo ikke meget at gøre med din installation.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-11-03 20:48

ja men at lægge kabler i væggen er håndværksmæssig
mere prisen for rør i forhold til kabler (efter pris tjek ) ligger på ca. +40% der til kommer den ekstra tid det tager dvs. næsten en fordobling af prisen
(prisen er på 100m 5*1,5mm pvikj og 100m plastrør (med løse led. 1,5mm * 5)

ps og jo det har noget at gøre med tyskland da man mere og mere går over til at have fælles regler i EU

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 22-11-03 20:58

Det har da intet med fælles EU regler , eller for den sags skyld danske regler at gøre , men drejer sig om manglende vejledning fra en installatør , hvilket jeg synes der er pligt til , måske ikke juidisk , men alligevel er det god kundepleje at sikre at der ikke er tvivl om hvad der ønskes og hvad der leveres.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-03 09:56

nå så er det da underligt at flere afsnit af stærkstømbekendgørelsen er direkte oversættelse fra freks. england tyskland mm. og da den nye SB. år 00 kom i 1994 var det pga. at man ville have fælles regler.
(i tyskland var det lovligt at mure kabler inde det var det ikke i danmark) med det bliv det. hoved parten af afsnit ang udligningsforbindelser kommer fra den eng. stærkstrømbekendgørelse. var ikke et krav i danmark men bliv det.

ps! kablerne ligger jo ikke midt på vægge der hvor man sætter billeder op man lægger ins. "nede" ved gulvet eller "oppe" ved loftet og går lodret eller vandret op eller til siden

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-03 10:02

det er der for der køre ladaer og bmver rundt kan begge køre fra a til b

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 23-11-03 17:05

Spørgsmålet handler stadig ikke om , om det er lovlig eller ej.
ps når der først er malet el. aner du ikke hvor kablerne ligger.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-03 17:26

"dullermaren" hvor mange gange har du så været uden for at skulle trække nye ledninger efter en kunde har banket et søm i gennem ins.?

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 23-11-03 18:03

Det er noget der sker en gang imellem , men det er ikke kun et spørgsmål om søm (som ofte ikke skader hvis de bankes ind i et rør med ledninger) , men der kan opstå mange andre fejl , og så er der muligheden for at ændre på tænding osv.
Jeg synes det er lidt mærkelig at kvaliteten af indmurede kabler nu pludselig er lige så god !!!! eller hvad ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-03 19:05

sansynlighedden kontra pris (mere pris +40-50%)
har ikke oplevet endnu at en inbosforsikring ikke dækker i tilfælde af at det går galt ?
har selv kun oplevet det 3 gange på 10 år ( 2 af gangene var værmekabler hvor at der skulle skiftes faldstammer)

Kommentar
Fra : pho.bolig.dk

Dato : 24-11-03 08:58

Tak for jeres kommentarer. Den resterende største del af installationene vil blive udført i flexrør med løse ledninger (de er vel ok, selv om I ofte taler om stive plastrør). Det som bekymrer mig mest er de allerede monterede kabler gennem entreen. De går fra måleren / sikringsgrupperne hen over en dør og derefter i varierende højde 1,9 - 1,3 meter på en 6 - 7 meter lang strækning med pudsede trævægge, hvor der ikke plads til rør i pudsen. Når I taler om, at kabler skal føres lodret og vandret, mener I så, at de skal gå langs døre / gulve / lofter / murhjørner eller må de gå overalt på væggene blot de er ført lodret og vandret? Det vil have en afgørende betydning for risikoen for at blive ramt af søm og lignende.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 24-11-03 15:12

Det er helt normalt at indmurede rør lægges på kryds og tværs i væggene , om det er normalt med indmurede kabler ved jeg ikke , men de lægges vel på samme måde som rør. Synlige installationer bør altid af lægges lodret og vandret , men det er ikke af sikkerheds hensyn men fordi det ser pænest ud. Med hensyn til flexrør er det ganske udmærket , det man skal være opmærksom på er at der ikke må være skarpe bøjninger og at de skal fastgøres (f.eks over loftet) idet de ellers er svære at trække ledninger i.Der kan være et problem med flexrør hvis der skal mange ledninger i 5 er OK , 6 kan være et problem og 7 er helt umuligt , i stive plastrør kan der godt trækkes 6 eller 7 ledninger.
Håber det kan hjælpe lidt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-11-03 19:29

både rør og kabler skal ligge vandret eller lodret ikke på skrå. freks. afb ved dør kabel køres op lodret og derefter vandret ud til lampeudtag på væg. og ikke omvendt.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 24-11-03 23:12

Det en nu meget normalt af de sagten kan føres skrå over en væg , f.eks på skrå fra afbryder til lampeudtag der sidder i samme væg , det er faktisk rimeligt besværligt at fræse riller lodret og så vandret hen (hvad med bøjningen ?)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-11-03 16:22

så prøv læs dine el-råds meddeleser ang. indmuring af rør og kabler

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 25-11-03 22:27

Hvilken elråds meddelelse ? det er da vist ikke noget der er kommet en elråds meddelelse vedr.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-03 16:03

tillæg til stærkstrømbekendgørelsen udgivet af elektricitetrådet fik af vide i torsdag efter kursus med elektricitetsrådet ang. boliger, halogen, mm (det kommene sikkerhedråd der fra næste år påbegynder flytning fra københavn til esbjerg)

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 26-11-03 18:49

Hvad har det med elråds meddelelser at gøre ?
Hvis du er i tvivl om gældende elråds meddelelser kan du jo se dem på elrådets hjemmeside

Godkendelse af svar
Fra : drKovacs

Dato : 23-12-03 23:09

Tak for svaret rotw.