/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gulv 1.sal: svanehalsplade vs. træplader
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 3862 gange
100 point
Dato : 14-05-11 17:33

Jeg skal snart til at lave badeværelse på 1. sal. Der er ingen gulv eller vægge endnu. Der er spær per 50 cm. Hvordan er bedst at lave gulvet, hvis jeg gerne vil have 8-10 cm betondæk med gulvvarme?

Svanehalsplade er en mulighed - men hvorfor ikke lave et bundlag med krydsfinerplader, med en PE-folie ovenpå - og så armering, beton, slanger m.v.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-05-11 18:00

Hej,
Bare lige et tip....er du sikker på at gulvet kan holde ???
Og skal du søge om tilladelse...tænker på om det er et ældre hus ??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-05-11 20:50

jeg vil lige starte med en rettelse. de hedder svalehaleplader fordi de har facon som en række svalehaler.
og de er rigtig stærke. 8 cm beton skulle være nok, men jeg ville nok prøve at få højde nok til 10 cm beton.
og det er meget vigtigt, at du vender gulvvarmeslangerne på tværs af profilerne. hvis du falder for fristelsen for at lægge slangerne nede i sporene, mister pladerne den selvbærende effekt og det kan have katastrofale følger.
dernæst skal de vende rigtigt når du samler dem. de er ikke ens i profilen i begge sider.
den ene side er lidt mindre end den anden for at de kan klikkes sammen. det kræver lige lidt teknik at samle dem, men så går det også nemt.
du får ikke tilnærmelsesvis den samme styrke i dit gulv hvis du vælger den traditionelle løsning med krydsfinerplade med beton ovenpå, så slå den ud af hovedet med det samme.
svalehalepladerne giver desuden en bedre varmefordeling end det traditionelle gulv.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 15-05-11 16:14

Hej

Hvis spærkonstruktionen kan bære betonpladen, vil jeg vælge svalehaler. Deres konstruktion gør at dit beton dæk kan gøres tyndere.
Jeg har selv lavet et badeværelse 1.sal vha. svalehaler, det fungerede rigtig godt.

Husk svalehalerne skal jordes!!!!

/footrpint

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-05-11 19:26

Spærene er så vidt jeg husker udregnet til at kunne bære 800 kg/m2.

Så jeg regner faktisk med at fjerne ca. 5 af 35 centimetre for at få gulvet i plan med gulvene i resten af 1. salen.

Det betyder også at jeg godt kunne leve med en 10 cm beton med armering - det burde kunne lave stærkt nok.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 15-05-11 21:40

Hej.

Er i gang med samme projekt som du.

Jeg har næsten halveret mine spær, for at kunne få plads til den nye gulv.

Jer har dog forstærket alle spær med UNP jern.

Jeg har brugt svalehaleplader med varmeslanger ovenpå og derefter rio-net for at være sikker.
Så burde armeringen være i orden.

Jeg får dog kun plads til 8-9 cm beton i alt. håber så at vamefordelingen bliver i orden!
(har 20-30 cm imellem slangerne!)

Peder