/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fejl i boot.
Fra : ara
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 14-05-11 15:03

Hej.

Min stationære pc har kørt fint indtil nu.

Pludselig fik jeg denne fejlmeddelse. DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Jeg har prøvet af gå i boot menuen. Her stod den til cd-rom som første boot. Dette ændrere jeg til harddisk, men det hjalp ikke.

Hvad kan der være galt.

PS Jeg har to harddiske indstalleret.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-05-11 15:07

Du skal have fat i din windows installations cd og så skal du starte installationen, ved første mulighed for at trykke på R skal du gøre det og så skal du skrive fixmbr. Hvis det ikke virker så skal du på en eller anden måde køre en harddisk-diagnotisks.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-05-11 15:08

Du kan jo selvfølgelig også køre en checkdisk. Det gør du på samme måde som fixmbr, du skal bare skrive chkdsk /r i stedet for fixmbr.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-05-11 15:13

Der sker intet når jeg trykker på R tasten

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-05-11 15:15

Glem lige det jeg skrev før.

Er det meningen at jeg skal have den til at starte op fra dvd-drevet, og så trykke R

Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg får samme meddelelse. Dvd drevet starter ikke op

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-11 15:15

Harddisken er stået af = Ny HD

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-05-11 15:16

Du skal selvfølgelig først gøre det når det står i installationen af windows og så skal du skrive fixmbr.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-05-11 15:17

Hvilket OS køre du med?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-05-11 15:17

Citat
Dette ændrere jeg til harddisk, men det hjalp ikke.

mener der LIGE ovenfor (i bios), er en anden kategori, hvor du vælge hvilken disk
der skal starte op, prøv at ændre dine diske

Ellers prøv at smid en xp cd i drevet, og under HELP
(før du kommer til selve install) skriver du FIXBOOT eller FIXMBR

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-05-11 15:20

Citat
Jeg har prøvet af gå i boot menuen. Her stod den til cd-rom som første boot. Dette ændrere jeg til harddisk, men det hjalp ikke.

Og du klikkede vel på GEM ÆNDRINGER

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-05-11 15:29

Nu er jeg kommet ind hvor jeg skal trykke på R for at reparere.

Jeg får følgende mulighed derinde

HVILKEN WINDOW - INSTALLATION VIL DU LOKKE PÅ TRYK PÅ ENTER FOR AT ANNULLER.
hvad skal jeg skrive der.
jeg kan kun skrive et bogstav. og ved C skriver den ugyldig valg

ps. det er XP

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 14-05-11 15:34

Den skal stå til cd-rom som første boot, elles kan du ikke boote din installations cd.

Hvis der ikke er nogen cd i drevet, som kan boote vil bios automatisk gå videre med den næste på listen . Det er normalt harddisken.
Så din oprindelige indstilling skal du tilbage til , hvis du vil gøre dig håb om at få computeren op at køre igen.

Når du ikke kan boote fra harddisken kan det skyldes flere ting. Jeg sktiver dem efter faldende sandsynlighed.

1- du har dårlig ledningsforbindelse til harddisken. Stikkene bevæger sig umærkeligt i varmen og metallet oxiderer. Tag harddiskens stik ud og ind et par gange . Både på harddisken og på motherboardet.

2-du har noget softwaresnavs, som har ændret i boot record. Det ordnes med installationscd som forklaret af andre.

3 -Der er læsefejl på harddisken . det kan være midlertidigt og måske repareres ved at genskrive boot record . Den kan også være totalt ulæselig, og så er der intet at gøre for rimelige penge.
Køb en ny og glæd dig over at du har backup.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-05-11 15:34

det skal du vist nok skrive 1

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-11 15:37

Harddisken er stået af= Ny HD

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-05-11 15:38

Kan oplyse at det er SATA harddiske jeg har. i boot menuen får jeg følgende valg

REMOVABLE, HARD DISK, CR ROM, DISABLE.

Hvad skal jeg vælge som 1st boot

Jeg har 2 harddiske og ved ikke hvilken en windows er installeret på.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-05-11 15:48

Når jeg skriver 1 inde i Rmenuen beder den om en administratorkode. Hvad er det+

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-05-11 15:49

Citat
Jeg har 2 harddiske og ved ikke hvilken en windows er installeret på.

træk stikket fra en af dem og prøv dig frem

Kommentar
Fra : ara

Dato : 14-05-11 15:58

Jeg fik det til at virke. Det var et af SATA kablerne der var defekte.

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-11 15:59

Citat
Pludselig fik jeg denne fejlmeddelse. DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Harddisken er stået af= Ny HD

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-11 15:59

Tillykke, så var det squ heldivis ikke en defekt HD

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 14-05-11 16:00

Tak for svaret transor.

Det var svar nummer et der var det rigtige

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-11 16:01

selv tak!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-11 16:41

Så slap du billigt.
Men husk det med backup.
Diskfejl af de værre kommer før eller senere . Ingen Harddisk holder evigt.