/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Boote fra cd
Fra : vaxen
Vist : 1480 gange
300 point
Dato : 13-05-11 19:40

Hej hos Kandu!!!

Jeg sidder her med en laptop, hvor den er helt gal med harddisken.

Jeg forsøger at få reddet nogle filer, der ligger på den, og har lavet mig en Kaspersky Rescue Disk. Så langt så godt.

Nu er det bare sådan, at så længe HDD sidder i puter, så vil den ikke boote fra hverken HDD, CD eller USB.

Jeg er kommet frem til at der er noget beskadiget boot sector halløj, der ligger til grund - men ærligt talt, burde den ikke for hulen kunne starte fra CD eller USB alligevel?

Det går fint med begge, så længe HDD ikke er tilsluttet.

KOM lige med nogle guldkorn - desperationen breder sig i det lille hjem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-11 20:00

Start computeren og i de allerførste sekunder kan du vælge forskellige muligheder, det står nederst på skærmen hvilken F tast du skal trykke på for at se Boot menu, måske F2 tasten men det står hvilken du skal bruge
Hvis der ikke er en Boot menu så skal du ind i BIOS og under Advanced BOIS Setting ændre så First Boot Device bliver CD/DVD drevet
Du skal være ret hurtig på tasterne, hvis det mislykkes så prøv igen nu har du sikkert set hvilken tast du skal bruge da du prøvede første gang
Du bruger piltaster og Enter (og Esc. for at gå baglæns) når du bruger computeren før Windows starter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-11 20:01

I Boot Menuen kan du vælge at starte fra CD drevet, det er ret sjældent at der ikke er mulighed for Boot Menu så du behøver sikkert ikke ændre i BIOS

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 20:15

Jeg har vist ikke forklaret mig godt nok.

Jeg har været i BIOS og henholdsvis sat den til at boote fra den ene og den anden.

Men den går udelukkende i gang med noget, hvis der ikke sidder en harddisk i maskinen.

Så menuen kan jeg sagtens se og også vælge de forskellige muligheder - men den reagerer bare ikke på mit valg.

Maskinen starter, men intet går igang. Jeg får enten producentens logo, eller diagnosticslisten afhængigt af, hvad jeg har bedst den om.
Den stopper med initialiseringen af musen.

Den får i øvrigt øje på både CD/DVD drev, HDD og USB uden problemer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 20:35

Hvad er det du ønsker og opnå? Vil du formatere harddisken eller vil du have filer ud af den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-11 20:36

Der er en anden lille mulighed.

Tag din harddisk ud og start computeren med din recue CD
Sæt så harddisken til via USB (hvis din rescue CD kan arbejde med USB)

Eller stadig tag din harddisk ud
Men nu skal du starte computeren med en ubuntu Linux CD
Er det en ældre computer vil jeg foreslå en ubuntu 9.4 som kan hentes gratis.
Sæt så din harddisk til via USB
ubuntu går ind og læser filerne direkte.

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link

http://old-releases.ubuntu.com/releases/jaunty/
Klik på denne "PC (Intel x86) desktop CD"
og gem på skrivebordet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 20:37

Jeg vil boote på på Kaspersky security disk, så jeg kan få adgang til filerne. Ganske enkelt.

Og senere formatere skidtet - begge dele er svært at gøre uden ekstraudstyr, jeg ikke lige umiddelbart har adgang til.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 20:39

Eyvind, ja det er lige den der med kablet der

Eller den der fine boks, man kan bruge til det samme (og til at hjælpe naboen til for hulan at lave backup, så jeg ikke skulle knokle for at redde filerne)....

Men jeg har den ikke lige, og ville jo gerne videre i projektet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-11 20:41

Computeren og din rescue CD undersøger sikkert harddisken, og stopper når den har fejl.

Der bliver ikke undersøgt så meget når det er via USB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-11 20:43

Så start med en ubuntu CD når harddisken er i....................................måske er du heldig.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 20:46

Der er intet der går i gang - man kan slet ikke høre harddisken køre, det er kun fanen, der slår til og fra. Så undersøgelser er der ikke meget i gang af..

Der er simpelthen lukket og slukket.

Jeg tror ikke jeg er heldig med ubuntu - den vil ikke starte noget som helst fra CD... Ikke engang fra CD - intet vil den starte så længe harddisken ikke er pillet ud. Så går det nemlig fint nok med det hele...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 20:55

Umiddelbart vil jeg sige der er mere galt med computeren end bare bootsektoren. Når alle enheder sidder i computeren kan de så alle ses i BIOSen?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 20:57

Ja, det kan de Webnoob. Alle som en.

Og kører også fint når bare harddisken ikke blander sig.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 21:04

Har du mulighed for at køre en harddisk diagnostisks?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 21:07

Nej, desværre, for det kræver jo at den vil starte fra enten CD eller USB

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 21:09

Når alle ting sidder i computeren, kan du så komme til og vælge boot-sequens med F12, Esc eller Del?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 21:15

Som beskrevet tidligere, har jeg fuld adgang til BIOS og derfor også til Boot-sequens.

Men det gør ingen forskel - så længe HDD sidder i.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 21:18

Nu mener jeg selvfølgelig om det er muligt under POST?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 21:26

ÅHH ;)

Den eneste mulighed jeg har under POST er faktisk F1 - F12, DEL og ESC virker ikke.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 21:28

Er det en noname computer eller er det en dell, hp, acer osv osv.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 21:31

Det er en lenova 3000 n100 med en Hitachi HD.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 21:32

Så vidt jeg huske så har lenovo onboard diag.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 21:37

Ja, det er sandsynligt - men det er svært at få adgang til noget som helst.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 21:38

Citat
Testing the computer
The Lenovo 3000 computer has a test program called PC-Doctor for DOS (hereafter
called PC-Doctor.) You can detect errors by running the diagnostics test included in
PC-Doctor. This section is an overview of the procedure. For details that depend
on model-unique functions, refer to “Product overview” on page 30.
For some possible configurations of the computer, PC-Doctor might not run
correctly. To avoid this problem, you need to initialize the computer setup by use
of the BIOS Setup Utility before you run PC-Doctor. On the BIOS Setup Utility
screen, press F9, Enter, F10, and then Enter.
Note: When you initialize the computer configuration, some devices are disabled,
such as the serial port. If you test one of these devices, you will need to
enable it by using Configuration utility for DOS. The utility is available on
the following Web site: http://www.lenovo.com/support

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 21:40
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-05-11 21:56

Hvis du ikke kan komme i BIOS når HDD sidder i lyder det som om den er kortsluttet

Hvis du kan komme i BIOS når HDD sidder, men ikke frem til BOOT vælg er HDD Sektor 0/1 død
Genstart start ned CTRL+ALT+DEL aldrig med tændsluk, og giv det tid til at prøve at komme forbi Sektor 0/1

På nogle maskiner kan man helt fjerne HDD fra start op listen i BIOS, hvis du kan det så er det vejen frem.

Men lige meget hvad hvis din HDD har problemer med Sektor 0/1 skal du ikke formatere den og prøve igen, ud med den eller du kommer til at miste data igen.

PS.bedste måde at komme i kontakt med defekte HDD er via USB adaptor som indsættes når man har bootet fra anden medie.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-11 22:11

Arrrj, der fik jeg lige håb i sindet...

Jeg kan godt komme i BIOS når HDD er i - det skal bare gå lidt tjept, for den låser prompte.

CTRL ALT DEL virker desværre ikke, så det er på den hårde måde - men på den anden side, så har den intet lavet, når den slukkes, så det er helt som at tænde og slukke for lyset.

NÅ - men på denne kan man fjerne HDD fra boot-listen, så det gjorde jeg lige - uden det gav noget som helst, desværre.

Naboen har vist besluttet sig for at købe en ny bærbar. Det er fornuftig snak, det er noget møg det her. Og så vidt jeg kan se, så er disse problemer ikke ukendte for Lenovo - sågår IBM.

Jeg håber, de i morgen vil købe en adaptor, så jeg kan få fat i filerne ad den vej... det begynder at blive træls.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-05-11 22:19

Mit skud er at det er harddisken der er stået af, det kunne være interessant om det er muligt og prøve computeren med en anden harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-11 09:17

Ud med den harddisk.
Start med en Linux eks. ubuntu 9.4
På med hardisk via USB
..........................................og bede til den store IT

Ps. Jeg har faktisk snakket med en harddisk som ikke ville flytte læsearmen, ved at tage harddisklåget af og skubbe til armen................................og så kunne der læses og endda skrives på den harddisk - men det var også efter at den var opgivet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-05-11 10:19

Efter at have skimmet korrespondancen her er jeg enig i at der er mere galt med disken end blot bootsectoren. Hvis alt andet mislykkes (og jeg MENER alt andet), og der er data på disken som man absolut gerne vil have reddet så er der to muligheder. Det ene er er et HD laboratorium som IBAS (dyrt) og det andet er at man køber en disk PRÆCIS magentil, piller skiverne ud, og flytter skiverne fra den defekte disk over i den. JEG HAR IKKE SELV PRØVET DETTE, MEN HAR HØRT OM HELDIGE RESULTATER! Såsnart alle data er reddet bør begge diske kasseres da selv den mindste smule støv vil ødelægge skivernes overflade med tiden!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-11 21:45

Nå - naboen måtte ud og investere i en boks, så vi kunne få tjekket om der var adgang til filerne.

Det var der heldigvis. De er nu reddet - ligger på den nye computer, de har anskaffet sig.

Jeg vil se, om jeg kan få startet det recoverysystem, der ligger på harddisken og ellers må de jo finde på noget andet... Eventuelt bruge sættet som ekstern harddisk, omend en lidt usikker en af slagsen..

Jeg takker for alle svarene.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-06-11 20:49

Noget nyt eller er spørgsmålet bare ikke blevet lukket?