/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Brun belægning på planter og glas
Fra : sadolinlarsen
Vist : 1342 gange
50 point
Dato : 13-05-11 10:23

Hej derude

Vi har i nogle måneder døjet meget med "alger" eller det vil sige vi er ikke sikker på at det er alger. Alle planterne er dækket med et brun lag, som kan fjernes meget let med fingerne.

Vores akvarie er på 450 liter - I øjeblikket er der 6 discus, røde neon og omkring 20 sterbai pansermaller.

Lyset er tænkt i 4 timer om dagen, da vi løbende har sat tiden ned, for at se om det kunne hjælpe (I starten var det tændt 8 timer) Der sidder to rør Gro Lux F36W.

Akvariet står ikke i direkte sollys - Vi har et stort vinduesparti i den anden ende af stuen, men tror ikke det skulle ha noget at sige.

Lige nu er vi i gang med en algekur "eSHa protalon 707 - Anti alger preparat" Vi er på 5 dagen nu og mangler 2 dage af kurren, men det ser ikke ud til at hjælpe..

Der bliver skiftet omkring 40 - 50 % af vandet hver uge. Der er en iltsten der kører hele tiden og det er en spandpumpe der renser akvariet.

Tror jeg fik det hele med og håber at der er nogle derude der kan hjælpe os.

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-05-11 11:01
Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-11 11:43

Ja, det er nok det forkerte i har gjort m.h.t. lyset.

Grønalger skyldes ganske rigtigt for meget lys, men brune alger skyldes for lidt lys

Og overfodring.

Og manglende biologisk balance i vandet.
Det har ingen steder hjemme at skifte 40-50 % af vandet hver uge.

Det gør jeg ikke engang hver måned eller bare en gang om året i mit 350 liters.
Og mine fisk stortrives, mange af dem er 6-7 år gamle

Skru lidt ned for fodringen
Skru meget op for lyset.
Skru helt ned for udskiftning af vandet , blot sørg for at rense pumpen ca 1 gang om måneden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-05-11 12:24

Som dova skriver kan det være overforbrug af vand idet alger elsker kalkholdigt vand, nogle af de algemidler der findes i handlen indeholder midler der blødgør vandet.

Kommentar
Fra : sadolinlarsen

Dato : 13-05-11 12:36

Alle siger at discus skal have vandskift hver uge, så det forstår jeg ikke - Det har heller ikke været et problem før med brunalger - Vi har haft discus i 2 år, men har først nu oplevet brunalger i forbindelse med nye planter. men det kunne godt tyde på at i har ret mht. lyset. for vi har bare sat lyset længere og længere ned jo værre det blev med alger.

.. men en ting er sikkert - discus kan ikke nøjes med vandskift en gang om måneden.

.. overfodring tror jeg heller ikke er årsagen - derimod kan det måske være type af foder - for discus får en del frostfoder (oksehjerter) men de spiser op og der er ikke noget tilbage på bunden - kan det stadig være på grund af frostfoder???

Vil rense filter her i weekenden og har sat lyset op til 8 timer. - er der andet jeg kan gøre - idet alle planterne er dækket til med det brune sjask - Derudover er nogle er planterne ved at blive hulleret og lyse i kanterne - men det skyldes vel for lidt lys??

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 13-05-11 18:45

Hej

Du kan prøve at kikke her

www.akvariegødning.dk

Eller du kan spørge på www.akvariesiden.dk

Og du skal IKKE hælde algemidler i vandet.

Håber du får løst problemet.