/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hjernedøde bygningsregler
Fra : Dulcona
Vist : 1130 gange
100 point
Dato : 12-05-11 19:33

Jeg hørte i TV avisen 12/5 at der mellem udvendig terrasse og indvendigt gulv i småhuse (alm villaer) ikke må overstige 2,5 cm af hensyn til handicappedes tilgang / kørsel til huset.

En villaejer var blevet tilskrevet af Århus kommune med krav om forandring af denne nivauforskel idet tilgangen i hans nybygning var på ca 10 cm. Formanden for et eller andet handicapråd, som forøvrigt forestod anmeldelsen af dette dybt kriminelle forhold - var mødt op og forsvarede reglen (som med synlig stolthed var født af dette handicapråd) med, at hvis der var denne store niveauforskel ville huset ikke umiddelbart kunne købes af gangbesværede / handicappede.

Hold da kæft en gang ævl. Hvad rager det nogen som helst andre end ejeren , at der er niveauforskel. Der er sgu da mange huse en handicappet ikke kan købe, fordi de er behæftet med et eller andet, som man som handicappet ikke kan klare.

Hvad fanden bliver det næste.? Skal alle nybygninger fremover indrettes, så de kan erhverves af blinde - eller med sænkede skabe så de kan bruges af dværge, eller idiotsikrede så mentalt handicappede kan bo der uden at komme til skade osv osv.

Enhver handicappet må gøre sig klart, at der altid er en pris på det faktum at de er handicappede, som de skal lære at leve med. Det kan ikke have sin rigtighed, at en bygherre skal indrette en nybygning, således at den umiddelbart kan købes af en handicappet….hvis der for resten om 25 år kommer en handicappet forbi der vil købe huset….eller at huset overhovedet er / bliver til salg. Det står da den handicappede frit for at ombygge huset efter hans smag, når han har købt det.

Hvis dette er tilfældet, vil jeg foreslå at alle ejendomme i Danmark prissættes, så alle har råd til at købe enhver ejendom. Det kan sgu da ikke passe, at jeg blot fordi jeg kun tjener 300.000 om året ikke skal kunne købe Amalienborg mv, hvis ejendommen en dag skulle blive til salg. Det er da grov diskrimination.

Hold da kæft …Danmark skal bare overdækkes, så er det verdens største Tivoli og tosseanstalt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 20:02

Citat
Hvad rager det nogen som helst andre end ejeren , at der er niveauforskel. Der er sgu da mange huse en handicappet ikke kan købe, fordi de er behæftet med et eller andet, som man som handicappet ikke kan klare.

Du løber med en halv vind.....

Sæt dig ORDENTLIGT ind i sagerne inden du brokker dig....

Der er tale om NYE huse og hvis et byggefirma ikke kender reglerne - hvem faen skulle så gøre det

Det var dem der havde lavet det og indrømmede fejlen....

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 12-05-11 20:11

Citat
Hvad fanden bliver det næste.? Skal alle nybygninger fremover indrettes, så de kan erhverves af blinde - eller med sænkede skabe så de kan bruges af dværge, eller idiotsikrede så mentalt handicappede kan bo der uden at komme til skade osv osv.

Så må du jo være løbet med den anden halvdel af vinden...se ovenstående.

Hvem der tabte eller vandt er pisligemeget. Loven / reglementet er dybt godnat

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-11 20:20

Blev der ikke også stillet krav om handicaptoilet, støbte ramper, elevator m.m.
Danmarks bilpark skal vel også ombygges

Ikke eet ondt ord om handicappede, men hvem er det lige der konstant forringer livskvaliteten for disse med konstante nedskæringer i hjælpen.
Desuden er det ganske få der ville købe en villa, og da slet ikke kommunerne som til enhver tid vil søge at anbringe de handicappede i de huse der nu en gang er indrettet.......store boligsikringer bliver der jo heller aldrig tale om.

De sidste par år min mor levede havde hun en lejlighed i et nyt rækkehusbyggeri, de var kun forberedt til handicappede i form af at der manglede dørtrin indvendig, og desuden var over halvdelen udlejet til "gangbare" unge mennesker.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-11 20:37

Jeg kan da godt forstå at nybygninger skal tage hensyn til handicappede, for alle andre forhold er så forringede for dem at boliger så ikke må være det.

Når man tager goder fra dem så må man kompensere. Synd vi andre ikke vises det hensyn.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 12-05-11 21:00

Ja i offentligt byggeri. Men hvis JEG vil bygge mig en lille knaldæske, kan det da ikke være rigtigt, at jeg skal indrette det således, at det er brugbart til en hypotetisk køber, som MÅSKE indfinder sig...hvis det overhovedet skal sælges. Det er det rene Galimatias

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 12-05-11 21:08

Hvorfor skal jeg pålægges en evt merudgift for at tilgodese en person som måske ALDRIG dukker op.

Og hvis jeg evt vil sælge hytten og denne handicappede køber stik imod forventning ikke dukker op, siger jeg som salgsargument til en ikke handicappet køber..."og bemærk, hytten er indrettet handicapvenligt". Vedkommende vil glo på mig og tro jeg er mentalt handicappet HALLÅÅÅ må jeg be om mine himmelblå Det er gået for vidt i forsøget på at give handicappede en så normal tilværelse som muligt. Det gavner ikke forståelsen for deres problemer, når de i den grad pisser på de andre borgere, som jo trods alt skal til lommerne for at tilgodese dem.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-11 21:44

Det kan da aldrig rage nogen hvordan man privat bygger et hus, bortset fra sikkerheden. Men regler om forberedelse til handicappede, det er hul i hovedet. Et privatejet nybygget hus er ejerens suveræne egendom og det skal suverænt være ejeren der bestemmer hvad det skal indeholde.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 12-05-11 21:54

Yes Granner, men sådan er det bare ikke. Det er total idioti

Det der blev vist i TV avisen var en helt almindelig mand, som havde bygget sig et helt almindeligt hus, med lidt for høje "trin ind fra terrassen til stuen. Formanden for dette handicap halløj havde anmeldt sagen og derefter tog kommunen affære og pålagde ham (entrepenøren) at udbedre katastrofen.

Gu ved hvordan denne formand vidste at disse trin var for høje? Sniger han sig mon rundt mens folk ikke er hjemme og måler alle overgange mellem udvendige terraser og indvendige stuer op?? Det må da kaldes nidkærhed, så man er ved at brække sig

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-11 22:34

Hvis han gør det, så skal han meldes til politiet, han har ikke ret til at være på privat grund, medmindre han er inviteret eller har en kendelse

Citat
Sniger han sig mon rundt mens folk ikke er hjemme og måler alle overgange mellem udvendige terraser og indvendige stuer op??

Jeg har søgt lidt på google

http://blogs.jp.dk/vejentilfrihed/2011/05/12/tror-du-at-du-ejer-din-terrasse-tro-om-igen/

http://www.handicapportalen.dk/nc/nyheder/familie-bolig/artikel/byggefejl-skal-betales-af-koeber.html

http://www.kritisksyn.dk/dansk-handicap-forbund-melder-boligejere-til-aarhus-kommune-regel-tyranni-uden-ende

Dulcona

Citat
jeg hørte i TV avisen 12/5 at der mellem udvendig terrasse og indvendigt gulv i småhuse (alm villaer) ikke må overstige 2,5 cm af hensyn til handicappedes tilgang / kørsel til huset.

Så spørger jeg

Hvis den handicappede nu sidder i kørestol

Skal dørene så kunne åbne/lukkes automatisk ?

Må der være underskabe i køkkenet?

Skal køkkenvasken sænkes?

Skal der være en lift i badeværelset, så den handicappede kan komme i badekarret ?

Skal toilettet være et handicaptoilet ?

Må stikkontakter sidde i gulvhøjde ?

Ja der er mange spørgsmål, hvis en "normal" familie skal tage hensyn til at en handicappet vil købe "netop" det hus.

Jeg glemte lige haven. Skal græsset slå sig selv, skal hækken klippe sig selv og skal ukrudtet fjerne sig selv.

Jeg fatter ikke de regler.

Hvis en handicappet vil købe huset, så koster det ikke så meget at få sat en rampe fra stue til terrasse. Men jeg tvivler på at en evt. køber vil købe et hus, hvor han/hun i forvejen kan se "der kan jeg ikke bo"

Nåhhh nej så kontakter man kommunen og beder om økonomisk støtte.

Jeg har intet imod at handicappede bor i eget hus. Hvis de er handicappede før de køber, så bør de tænke på de omkostninger, der er forbundet med at købe huset. Jeg tænker på ændringerne, så det er tilpasset køberen.

Og så skal man også lige tænke på om en bolig, der er blevet indrettet til en handicappet kan sælges. Hvis det er en privatbolig. Jeg tror det vil blive svært.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 12-05-11 23:04

Helt rigtigt Ans..Godt Googlet!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-05-11 23:15

Hvis man har et hus i 2 etager, skal man så installere elevator?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 13-05-11 02:31

Nej

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-05-11 04:37

Som om at man forventede at der i fremtiden vil blive flere handicappede.

Trænede kørestolsbrugere har ingen vanskeligheder med mindre trin og niveauforskelle, det er lidt værre for rollatorbrugere.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 13-05-11 05:13

Det er da fløjtende ligegyldigt, om man forventer flere handicappede eller ej.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-05-11 07:40

Når det er privat byggeri, eget hus, så rager det ingen hvordan man bygger det, undtagen sikkerheden.

Det er knald i hovedet at forlange forberedelse til handicappede.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 13-05-11 08:08

Hejsa,

Jeg er sad også og måbede da jeg så samme indslag i TV-Avisen Det er sgu´da helt ude i hampen at der er blevet vedtaget såidiotiske regler for nybyggeri og ydermere at handikapformanden egenrådigt/nidkært tager på "inspektion" og melder ejere af nybyggeri
Godt at ejeren tager kampen op !
Som han udtalte: "hvis en handikappet ville købe mit hus må tilføjelse af rampe være op til en gensidig forhandling - jeg vil´ikke have en rampe !! " Godt sagt !

Bluesky

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-05-11 09:05

Citat
Som han udtalte: "hvis en handikappet ville købe mit hus må tilføjelse af rampe være op til en gensidig forhandling - jeg vil´ikke have en rampe !! " Godt sagt !

Bliver det aktuelt køber man da bare en løs rampe til hoveddøren, de ligger masser af steder hvor folk bliver boende i deres hus når det begynder at knibe med bentøjet, og der kan jo også laves hurtige løsninger hvis der er kant ud til terrassen.

Det næste bliver vel at at nybygninger ikke må have stærkt skrånende havegange så de handicappede ikke kan komme rundt.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 13-05-11 09:33

Hejsa,

Nu omhandlede det viste indslag ikke engang kun hoveddøren, men også adgang fra terassen

Tåbeligt !

Bluesky

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 13-05-11 10:19

Hvad med forsikringen, hvis der kommer lidt regn?

Jes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-11 10:37

Citat
Hvad med forsikringen, hvis der kommer lidt regn?

Man kan jo lade være med at lade den ligge på terrassen

Hvorfor skal man være tilstuttet kloak
Hvorfor skal man isolere sit hus
Hvorfor må man ikke bare opsætte et telt i stedet
Hvorfor

På de kinesiske stepper tror jeg ikke man har disse probler....

Så der er jeres mulighed for at slippe for disse "åndsvage" regler der findes i et moderne samfund

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 13-05-11 11:13

Ha, er nu glad for at bo i Asien. Ikke alt det bøvl. Her bygger man bare, og skal ikke søge først. Og skal vi til stranden, så er det bare op bag i ladet på pick-up'en og derud af.
Det fungerer fint hernede.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-05-11 11:56

Citat
På de kinesiske stepper tror jeg ikke man har disse probler....

I byerne er de ikke mindre bureaukratiske end i DK.
Jeg så en udsendelse om en ny energirigtigt skyskraber i Bejing der forsynede sig selv meget af tiden, bl. a. med vindmølle der var bygget smukt ind 3/4 oppe mod toppen, og også havde energi overskud.

De "uvidende" vestlige inginiører havde så planlagt at energioverskuddet skulle sendes ud på nettet..............men det forbød kinesisk lov

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 13-05-11 12:07

Du er så dejlig positiv Refi og rigtig god til at lade andre vide, at de er rablende åndsvage, mens du brillerer med din store forståelse og viden om alt, specielt hvis du kan komme til at være på tværs af hvad andre mener. Det er en lækkerbidsken for dig. Hvis du derimod kom med nogle saglige argumenter, som talte til fordel for det andre her åbenbart generelt er modstandere af, ville det være forfriskende i stedet for dit egognubberi.

Men da det åbenbart er for stort et krav til dig, vil jeg henvise dig til at gnubbe videre med dit Rasmusmodsat et andet sted. Her er du ikke velkommen mere Baj Baj

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-05-11 21:34

Hej klumme???

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 15-05-11 16:01

Tak for svaret ans.