/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvem skal jeg stemme på i 2011?
Fra : kartoffel88
Vist : 1054 gange
45 point
Dato : 12-05-11 12:21

Jeg er uden tvivl en af de mange tvivlere. Jeg er venstreorienteret med mange ting, men er helt klart også højreorienteret med andre ting.
Med nogle emner, skifter jeg endda holdning som vinden blæser, lidt efter hvilket humør jeg er i og hvilke omstændigheder jeg befinder mig i mht job oa.

Jeg går 100% ind for EU og vil have alle grænser åbne, samt have indført Euro i Danmark.
Desuden går jeg ind for privatisering på nogle områder, men tager skarpt afstand fra de helt store multinationale firmaer der ikke gider at betale skat i Danmark.
De svageste burde have hjælp først, men skatten bør ikke være højere end den er nu.

Jeg går ind for lovlig prostitution, fri hash og vil forsvare Christiania hvis det skulle være udrydningstruet.

Biler burde koste mere og benzinen burde koste meget mere.

Der skal være en konkret mindsteløn i landet, via lov og ikke kun via fagforening. Staten skal stadigvæk styre sygehuse, men privathospitaler bør helt klart også være der.
Tandlægerne burde være gratis ligesom lægebesøg er.

En stram udlændinge politik er helt fint med mig. Bare den også er menneskelig, hvis det da kan lade sig gøre.

Det skal være nemmere at være selvstændig i Danmark. Der skal være meget mindre papirarbejde og det skal være mere overskueligt.

Offentlig transport skal være gratis. Bilister der køber elbiler skal slippe meget meget billigere end dem der vælger at svine overalt.

Indgør bomme omkring København, så man skal betale for at køre ind i byen. Indre København skal afspærres hele vejen rundt så der ikke kører biler. Det skal kun åbnes for varetransport til firmaerne.

Så kan jeg ikke lige komme på mere. Men er der nogen der kan udlede hvor jeg burde sætte mit kryds til valget?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-05-11 12:27

Hvis det er nødvendigt for dig at spørge her - så lad være med at stemme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 12:57

Har du overhovedet stemmeret

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-11 13:23

Jeg er langt hen ad vejen enig, måske skulle vi stifte et nyt parti

Mere seriøst, jeg tvivler på der er ret mange af os vælgere, der kan være 100 % enige med et parti, så det gælder om at finde det parti man er mest enig med, på de punkter der betyder mest for en selv, hvad der sagtens kan dække over forhold, man ikke selv er ramt af.

For mig er det vigtigste punkt overhovedet, at der skal skabes lige muligheder for at alle kan udvikle deres talenter, det betyder ikke at alle skal have samme løn mv., men at det ikke skal være forældrenes uddannelse/økonomi, der bestemmer børnenes muligheder i livet, og at der skal være et sikkerhedsnet, men ingen hængekøje, under dem der ikke kan klare sig så godt!

Når man ser at karaktererne i skolerne er helt afhængige af hvor de ligger/hvem forældrene er, er der stadig langt igen, selvom Dk ligger flot i forhold til det meste af verden!

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 12-05-11 13:42

Ja, du har ret i at dine holdninger er lidt blandede. Det virker på mig som om du burde stemme på Det Radikale Venstre eller Liberal Alliance, men det afhænger lidt af hvilke områder du prioriterer højest.

"Jeg går 100% ind for EU og vil have alle grænser åbne, samt have indført Euro i Danmark."

S, R, K, V

"Desuden går jeg ind for privatisering på nogle områder, "

S, R, K, V, I, O

"men tager skarpt afstand fra de helt store multinationale firmaer der ikke gider at betale skat i Danmark."

Ø, F

"Der skal være en konkret mindsteløn i landet, via lov og ikke kun via fagforening. "

(I?), (O?)

"Staten skal stadigvæk styre sygehuse, men privathospitaler bør helt klart også være der. "

S, R, K, V, I, O

"Tandlægerne burde være gratis ligesom lægebesøg er. "

Ø

"En stram udlændinge politik er helt fint med mig. Bare den også er menneskelig, hvis det da kan lade sig gøre. "

F, S, K, V, I

"Det skal være nemmere at være selvstændig i Danmark. "

R, K, V, I, O

"Offentlig transport skal være gratis. Bilister der køber elbiler skal slippe meget meget billigere end dem der vælger at svine overalt. "

Ø, F

"Indgør bomme omkring København, så man skal betale for at køre ind i byen. Indre København skal afspærres hele vejen rundt så der ikke kører biler. Det skal kun åbnes for varetransport til firmaerne. "

Ø, F, (R?)

"Jeg går ind for lovlig prostitution,"

K, V, I, O

"fri hash"

Ø, F, (R), I

"Biler burde koste mere og benzinen burde koste meget mere. "

Ø, F, S, R

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-05-11 14:12

Citat
Det virker på mig som om du burde stemme på Det Radikale Venstre eller Liberal Alliance,
Li`e hva`jeg ville ha`sagt!
Eller een af de andre midtsøgende partier.Det skulle være til at finde ud af.For ud af Folketingets 9 partier,er der vel kun een,der ikke er midtsøgende (altså vil vedgå det) nemlig Enhedslisten.
Det er nok den mest ærlige parti,af dem alle. Ved nogenlunde,hvad de står for.
(Selvom guderne skal vide,at jeg ikke er enig med dem).
Den eneste bommert de har lavet,i nyere tid (som jeg husker det) er kovendingen,i deres Libyen politik.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 12-05-11 14:15

Er der nogle der dur?
De fleste er en flok børn. Derfor bliver Christiansborg også kaldt for en børnehave og Helle Thorning er den mindste og mest stædige. Gider ingen ting, brokker sig hele tiden uden at komme med andre forslag. Den barnerøv.
De vil allesamme have en taburat som giver en god løn og efterfølgende god pension. Når de er valgt er de sku da ligeglad med dig som dansker, på nær Pia.
Hun tænker på os almindelige dansker.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-05-11 15:38

Syntes jeg kan tælle fleste ø´er i din opgørelse...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-05-11 16:04

Stem på en af regerings partierne, så har du gjort dit til at Helle ikke får sat alt det over styr som er bygget op gennem de seneste 10 år, måske er din stemme ikke nok til at bevare velfærden i Danmark men hver en stemme tæller på valgdagen

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 12-05-11 16:07

vi skal have et helt nyt parti .som vil stille folketingsmedlemmerne og ministernes lønninger lige ned kontant hjælp og folke pension så kan di lære det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 16:09

Citat
Stem på en af regerings partierne, så har du gjort dit til at Helle ikke får sat alt det over styr som er bygget op gennem de seneste 10 år

Du steg lige et par grader i min "bog"

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-05-11 16:33

Du er næsten 100% enig med SF, så stem på dem, så vi kan få rettet økonomien op efter at VKO har brugt 10 år på at køre den i sænk.
DF er et elitært og ekstremt topstyret parti, med en partileder der er fuldstændig ude af trit med virkeligheden, hun har været professionel politiker i mere end 28 år.
LA er på det mest ekstremistiske parti der er i folketinget, de er ikke "midtsøgende".

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-11 16:40

Øh, hvad er det lige "er bygget op gennem de seneste 10 år"?

Ungdomsarbejdsløshed, finanskrise, skattelettelser til boligejere og de rigeste, dårlige skoleresultater, mere bureaukrati, større ulighed, øget offentligt forbrug, fald i produktivitet, velstand og konkurrenceevne (i forhold til andre lande), kommunalreform, politireform, domstolsreform, tinglysningsreform eller hvad er det lige I gerne vil pege på?

Selv VKs egne medlemmer begynder jo at erkende, at de har soldet opsvinget op!

http://www.bt.dk/politik/rohde-goer-boet-op-efter-fogh

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-05-11 16:48

Her kan man se hvad partierne mener eller mente for det går lidt hurtigt for tiden med at ændre holdninger:

http://www.ft.dk/Demokrati/Partier/partiernesPolitik/detMenerPartierneOm.aspx

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 12-05-11 16:55

@snaptil

Det er rigtigt at der er mange Ø'er på min liste. Der er dog lige så mange R'er. Jeg udelukkede Ø da der var nogle ting undervejs der var så langt fra Ø at jeg gættede på at de ikke helt var kompatible med spørgerens holdninger.

Men man kunne i stedet prøve at se på hvem der er udelukket ud fra de enkelte spørgsmål.

(Jeg glemte før at notere at det naturligvis er mine egne helt subjektive vurderinger af partiernes holdninger - men jeg prøver virkelig ikke at "snyde"; så jeg giver på forhånd en stor undskyldning hvis nogen føler sig trådt over tæerne.)

Nedenstående er altså mine bud på hvilke partier der er MEST UENIG med spørgeren på de enkelte punkter:

"Jeg går 100% ind for EU og vil have alle grænser åbne, samt have indført Euro i Danmark."

-ØO

"Desuden går jeg ind for privatisering på nogle områder, "

-ØF

"men tager skarpt afstand fra de helt store multinationale firmaer der ikke gider at betale skat i Danmark."

-RVKI(O)

"Der skal være en konkret mindsteløn i landet, via lov og ikke kun via fagforening. "

-ØFAVK

"Staten skal stadigvæk styre sygehuse, men privathospitaler bør helt klart også være der. "

"Tandlægerne burde være gratis ligesom lægebesøg er. "

-ARVKIO

"En stram udlændinge politik er helt fint med mig. Bare den også er menneskelig, hvis det da kan lade sig gøre. "

-ØRO

"Det skal være nemmere at være selvstændig i Danmark. "

-ØF

"Offentlig transport skal være gratis. Bilister der køber elbiler skal slippe meget meget billigere end dem der vælger at svine overalt. "

-ARVKOI

"Indgør bomme omkring København, så man skal betale for at køre ind i byen. Indre København skal afspærres hele vejen rundt så der ikke kører biler. Det skal kun åbnes for varetransport til firmaerne. "

-AVKOI

"Jeg går ind for lovlig prostitution,"

-ØFAR

"fri hash"

-AVKO

"Biler burde koste mere og benzinen burde koste meget mere. "

-VKOI

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-11 18:04

Citat
Øh, hvad er det lige "er bygget op gennem de seneste 10 år"?

Et STABILT samfund

Så lad endelig ikke nisserne (røde) komme til fadet.....

Alle de "skavanker" visse har er i de fleste tilfælde selvforskyldt og har ikke nogent med regeringen at gøre

Der kan ALTID findes nogen der bliver uretfærdig behandlet om "vi" så havde puttet 500 milliarder i samfundet.....

De fleste har det bedre end folk i resten af verden....... (derfor vælter al skravlet til DK )

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-05-11 09:15

Jeg kan godt forstå kartoffel88 har svært ved at finde ud af hvad han skal stemme på, som jeg ser problemet er det mangel på fasthed fra dem der arbejder i nyheds delen der har et problem og dermed får vi vælger også et problem.
Disse mediefolk er gået hen og er blevet mikrofonholdere for politikerne istedefor at spørge kritisk lader de bare politikerne køre derud ad som de vil.
Den sidste der var af disse kritiske spørgere var såmænd Uffe Elleman da han var ansat i DR.
Der var ikke nogen der slap af sted med at ævle løs heller ikke venstre som han stod nærmest selv, det er folk som ham vi skal have nogle flere af igen.
Som politikere regnede jeg ham ikke for noget, men kritisk og upartisk var han og når han lugtede noget så bed han sig sku fast.
Dem der er idag er måske mere intreseret i at blive spind-tåber?.
alan57

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-05-11 10:38

Mener ikke vi har fået et stabilt samfund.
venstre regeringen skulle have været afløst ved forrige periode. Det var jo tydeligt at de vidste ikke hvad de skulle lave der efter sidste valg. Så nu er der lavet en masse rod. Og hvem skal rydde det op??De kan da godt vælges ind igen, men så skal hele toppen skiftes ud, for de har da virkelig ingen realitets sans. Men jeg tror også de fleste fra nuværende regering er ved at forbedrede en pension. hvorfor ellers give sig selv lønforhøjelser når hele samfundet skal spare. Der er sket meget meling af egen kage.

i medierne i dag bliver valget lagt op til om det skal være efterløn eller ej. Hvis det er det valget skal handle om så bliver jeg slemt skuffet. Der findes andre vælgere end folk imellem 45 og 60.
vi andre som stadig foretrækker et solidarisk samfund så gerne sygehus væsenet igen prioriteret blandt andet.
jeg er ikke bange for at betale en højere skat, men jeg har selvfølgelig også et kristent livssyn og vil også gerne have at min nærmeste nabo har det godt. således at livet bliver nemmere at leve for os alle.
For jeg tror da helt sikkert at øget skævhed i samfundet har skabt grovere kriminalitet.
Men sådan er det når de partier der er inde i varmen kun har øjne op for hvordan det ser ud i USA.
Det sjove er at indtil før nuværende regerings indtræden, var det USA der kiggede på Danmark og ønskede at have et samfund ligesom vores.

jeg kunne godt tænke mig et bedre livssyn igen i Danmark.

jeg ved heller ikke hvem jeg skal stemme på. Syntes at partierne er begyndt at efterligne DF fra ´90 erne. nemlig det at de kun fremstiller sig selv kun på enkelte mærkesager, og så bliver det for smalt til min smag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-11 13:11

Citat
Mener ikke vi har fået et stabilt samfund

Se det er jo fordelen ved Danmark......

Forskellige "meninger" er tilladt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-11 13:13

Bare se hvad S SF vil nu....

Kan de ikke få gennemført det de VIL, så gennemfører de bare det de andre vil....

Bare de får "magt" så op i r.... med hvordan

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-05-11 13:16

Nu var der nogen, som på et tidspunkt nævnte noget med at bevare velfærden i danmark.
Til det kan jeg kun sige, der er ingen velfærd i danmark længere. Det har den nuværende regering ødelagt fuldstændigt. Vi skal have rød blok tilbage for at komme på rette spor igen og jeg så gerne at Enhedslisten fik mere magt, så de kunne holde Socialdemokraterne lidt i ørerne, de bevæger sig lige lovlig tæt mod midten ind i mellem...

Pims

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-05-11 15:55

Jeg er helt enig pims det ville være et rigtigt godt valg.
alan57

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 13-05-11 16:07

Det minder mere og mere om DDR

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-05-11 16:28

Så ved du ikke Smokei, hvordan der var i DDR, tro mig.
alan57

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-05-11 18:21

Citat
Til det kan jeg kun sige, der er ingen velfærd i danmark længere.

Er det nu også helt rigtigt???
I forbindelse med at nogen kommuner vil "tillade" sig at sende kontanthjælpsmodttagere på job,så vi forleden på tv,en mand i 30`erne,blive højlydt forarget af samme grund.Han mente det var hans menneskeret at fortsætte med kontanthjælp,og så være "arbejdsfri".

Jeg tænkte bare,at det kunne folk trods alt ikke i 50`erne og 60`erne.Altså bare melde sig ud af arbejdsmarkedet,og så stadigvæk,leve højt og flot.
Dengang måtte man sku spytte i næverne,og få fingeren ud,hvis man ville ha`føden.
Den opførsel kan altså kun praktiseres,hvis man lever i en velfærdssamfund.
Her i min by ses daglig,de samme 20-25 mennesker,fordrive tiden med at drikke bajere fra morgen til aften. På det offentliges regning. Det var der ikke mange der kunne for en 40-50 år siden.
Så velfærdssamfund....... det er det i allerhøjeste grad.
Hvorfor mon,udlændinger står på nakken af hinanden,for at komme ind i det danske paradis????

Offentlig forsørgelse,er nok een af de væsentligste grunde.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-05-11 19:32

Mosebaek, min kone er kronisk syg og kan ikke arbejde, omend hun så gerne ville. Kommunen mener alligevel ikke at hun skal have førtidspension eller revalidering. Og da vi er gift, kan hun ingenting få, det har stået på i over to år nu. Jeg arbejder to jobs, syv dage om ugen, men det er ikke nok til at holde på huset, som er belånt til op over skorstenen for at kunne overleve. Banken har sagt stop. Mister vi huset, står vi med en gæld på over en mill. som vi ALDRIG kommer af med. Hvis kommunen ville overholde loven og de basale rettigheder som vi som borgere i dette land har, ville vores økonomi kunne balancere uden at skulle frygte for vores eksistens. Men sådan er virkeligheden bare ikke, Mosebaek.

Du ved ikke hvad et velfærdssamfund er, du lever i din egen lille trygge osteklokke, hvor du kan sidde og dømme alle andre så du får det godt med dig selv. Det er så nemt at dømme andre og skyde skylden på dem, som drikker og ta'r stoffer...incl. de syge, de nasser jo også bare på det danske "velfærdssamfund"...

Folk som jer skulle skamme sig...

Pims

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-11 19:56

Citat
min kone er kronisk syg og kan ikke arbejde

Citat
Kommunen mener alligevel ikke at hun skal have førtidspension eller revalidering

Nu skal man jo høre en sag fra 2 sider

Det må jo have en årsag at kommunen er af anden opfattelse

At banken har sagt stop, tyder på huset er købt for nylig (har man mon sat sig over evne pga. dengang "billige" lån)

osv....

At høre en sådan historie siger INTET om velfærdsamfundet - i et andet land var i sikkert kørt i sænk for længst.....
Citat
Det er så nemt at dømme andre

Nej - det er ikke nemt - men det er jo det DU præsterer overfor dem med anden mening.....

Hvis du bringer "private" forhold ind i en politisk debat, SKAL det gå galt.....

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-05-11 20:39

Godt, jeg holder private forhold ude af billedet. Men min mening om velfærdssamfundet holder jeg fast på. Men du har da ret, der er to meninger om samme sag. Dem som ingen problemer har, mener ikke at der er noget galt med vores velfærd. Sådan er det jo..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-11 20:45

Jamen så definer ordet "velfærd"

Er det en garanti for overlevelse eller er det en garanti at "samfundet" løser ALLE probler for ALLE...

Eller HVAD ???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-11 20:47

Hov - der smuttede et par bogstaver

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-05-11 21:03

Det danske veldfærdssamfund har et såkaldt socialt sikkerhedsnet, som skal sikre selv de mest udsatte et vist eksistensgrundlag. Det står i loven, de gør det bare ikke.
Jeg forlanger ikke at samfundet løser mine problemer, men jeg vil ikke køres ud på et sidespor hvor jeg ikke har en chance for at løse dem. Sådan definerer jeg velfærd, refi.
Men jeg tror ikke du har nogen fantasi til at forstå det alligevel..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-05-11 21:10

Citat
der skal være et sikkerhedsnet, men ingen hængekøje, under dem der ikke kan klare sig så godt!

for nu at citere mig selv fra tidligere.

Der er vel ingen, der syntes det er OK at nogle ikke GIDER arbejde, men jeg har en klar fornemmelse af at de fleste af dem der støtter sig til et antal Bjørnebryg for at komme gennem dagen har nogle massive problemer, og nok ikke er de første en arbejdsgiver har lyst til at ansætte!

Og igen, mit indtryk er at mange kommuner tænker mere i penge end i mennesker. Adfærdsvanskelige børn tages væk fra trygge tilbud, familieplje fx, og anbringes stort set uden støtte i en lille lejlighed, det er næppe børnenes tarv, men kommunekassen det handler om. Og hvis pims kan forsørge sin kone, er der da ingen grund til at give hende en førtidspension, der belaster de offentlige kasser

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-05-11 21:20

I skal da have jeres skolepenge tilbage...
Hvor har du fået den opfattelse, at jeg kan forsørge min kone..??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-05-11 21:29

pims, det jeg prøvede at sige var, at det mener kommunen åbenbart du kan, for hvis ikke du (som kommunen og reglerne ser verden) tjente nok til jer begge to, skulle din viv have kontanthjælp.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-05-11 22:42

Undskyld vagnr, læste for hurtigt til at kunne tyde sarkasmen.. ;)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-05-11 22:52

Citat
Du ved ikke hvad et velfærdssamfund er, du lever i din egen lille trygge osteklokke, hvor du kan sidde og dømme alle andre så du får det godt med dig selv. Det er så nemt at dømme andre og skyde skylden på dem, som drikker og ta'r stoffer...incl. de syge, de nasser jo også bare på det danske "velfærdssamfund"...

Folk som jer skulle skamme sig...

Jamen,jeg skal da gerne gøre "billedet" lidt tydeligere: Jeg har skam selv,været "på det offentlige".
Endda i mange år.(Bl.a. derudfra,mener jeg vi lever i et fin velfærdssamfund). Jeg var murersv. indtil 1992.Da sagde ryggen og det ene ben stop. Fik bevilget førtidspension.De første år 5.300,- pr.
måned. Det hævedes så hen ad vejen til ca. 6000,- pr.måned. Her inden jeg gik på folkepension,nåede jeg op på svimlende 7.300 pr.måned.Så mon ikke li`e du sku`................
Min kone har så hele tiden haft job som montør,på fabrik. Ca. 15.000,- efter skat. Vi har selv hus,bil og hvad vi ellers har brug for.Mangler ikke noget.Jeg køber bajere og rødvin manler vi heller ikke.
(Tilbud forstås). Jeg ryger pibe,konen cigaretter. Så vi nyder livets glæder.

Men den store øvelse/kunstykke,er at sætte tæring efter næring. Og betale sine regninger,når de kommer.Også selvom der så må spares andre steder. (Det lærte jeg af mine gamle forældre,tilbage i 50`erne og 60`erne). Og har man ikke råd til at rejse til tenerife,må man "nøjes" med Samsø,eller lignende.

Jo gu`lever vi i en velfærdsstat.Endda en regulær smørhul.
Folk,een 2-3 generationer tilbage,ville rotere i deres grav,hvis de så nutidens grådighed,griskhed og utilfredshed..... det er jo simpelthen livsfarlig i dag,at være social medarbejder,på et rådhus.

Jeg synes det er tragisk,med den kræver mentalitet,visse dele af befolkningen,udviser i dagens Danmark.

Men jeg er jo også af "den gamle skole",hvor man måtte nøjes med det man selv tjente.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-05-11 22:55

Helt OK, pims, en af ulemperne ved nettet er, at man ikke kan se ansigtsudtryk og mimik, og derfor nemmere går fejl af hinanden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-05-11 23:07

Jeg må så desværre tilstå,at vi IKKE har 42 tommer fladskærm endnu.

Men en "gedigen" japansk Funai 28 tommer.Hentet i Bilka for 10 år siden.

Men her sætter min gamle opdragelse så ind: Der kommer ingen fladskærm her,så længe Funai`en
virker.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-05-11 07:58

Vi er bestemt heller ikke grådige, ved ikke lige hvor du får det fra..
Du Mosebaek, fik i det mindste tilkendt førtidspension, min kone er mere ilde tilredt end dig og kan ikke få en krone. Hun er blevet afprøvet i flexjob, hvilket gik rigtig godt. Hun var glad for at være der og de var glad for hende, alt fungerede inden for de rammer hun kunne klare. Men kommunen afviste hende alligevel. Jeg ved ikke hvorfor du hele tiden har den ide, at vi er dovne, ikke gider at arbejde og bare nasser på systemet. Få dog skyklapperne af..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-11 08:48

Så "gik" det igen over i den "private" boldgade

Vi er altså 5,5 millioner - og hvis 5.499.999 IKKE har problemet, kan man altså IKKE lave lovgivning for den sidste....

Om lidt kommer der så 1000 historier mere - problemet er blot at ikke 2 af dem er ens....

Der kan (gentager) ALTID findes eksempler på uretfærdig behandling - UANSET hvordan det skrues sammen....

men det kan IKKE bruges i en velfærdsdebat og har intet med kriterier for velfærd at gøre....

Vi kan jo ikke lave et samfund hvor ALLE er tilfredse uanset om de deltager eller ej....

Overfor DIT eksempel kan vi jo sætte "bistandsbumsen" der ikke kunne drømme om at lave noget, men bare vil have mere og mere af samfundet..... (nå ja, der er måske ikke så mange, men dog mere end EEN )

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-11 10:13

Kære pims!
Ind imellem,må man kunne læse mellem linjerne.Det er ikke nemt at få hvert eneste lille tanke-fryns,
nedfældet "på papiret".
Som vagnr,så rigtig skriver:
Citat
Helt OK, pims, en af ulemperne ved nettet er, at man ikke kan se ansigtsudtryk og mimik, og derfor nemmere går fejl af hinanden.

Mine indlæg er ikke direkte "møntet" på dig. Men er mere generelle betragtninger,sådan som jeg ser det danske samfund,i nutiden. (Det mener jeg jo også tråden her,lægger op til).

Jeg føler da med folk,som jer,der er havnet i en ulykkelig situation. Og har desværre ingen løsning på problemet. Kan kun ønske jer held og lykke med fremtiden.

Men jeg bliver forbandet arrig,når folk bare hakker på vores velfærdssamfund.Vi har selv et par venner,(konen sidder i rullestol,hjerneblødning) hvor manden er evig utilfreds.Skat er for høj,bilafgift for høj. For lidt hjælp fra kommunen osv.osv. Hjemmehjælpen kommer fire gange om dagen,for at pleje hende.Derudover,kan hun alamere dem,hvis hun pludselig skal på toilet. Og sådan bliver de hjulpet,døgnet rundt.De fik badeværelset indrettet.Fik lige en el-motor (10.000,-) til rullestolen.Har været brugt een gang.Alt betalt af kommunen.Men alt har jo sin begrænsning. (Kommunen har måske 100 andre beboere,i samme situation).Jeg ved ikke hvor meget de koster kommunen,for deres vedkommende,måske en mill. om året.Og det er helt fint.Man skal bare huske på,at beløbet skal ta`s,fra andre skatteydere.Og ingen "kasser",er jo uudtømmelige. Desværre er der stadigvæk nogle der ryger gennem nettet. Ind imellem selvforskyldt. (Stadigvæk,ikke "møntet" på dig).
Men alt i alt,mener jeg folk bliver godt hjulpet.

I gamle dage,blev folk i en situation,som ovenstående,placeret i et lille kammer på et plejehjem.Så kunne de sidde der,og stirre ud af vinduet,med et tom blik.Indtil de lukkede deres øjne,for sidste gang.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-05-11 11:01

Ok Mosebaek.
Jeg har bare svært ved at se noget velfærdssamfund fra der hvor jeg sidder.
Jeg har ikke brug for at blive vartet op af andre end mig selv. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal forhindres i det, når der er en lov der siger det modsatte.

Pims

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-11 11:18

Citat
Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal forhindres i det, når der er en lov der siger det modsatte.

Hvis der er en LOV der giver jer ret - skal du da "kæmpe" - brug medierne....

Hvis det derimod er et spørgsmål om at fortolkene den lov der giver dig ret, så er der desværre kun cevilt søgsmål tilbage (eller klage til rette instanser) .... så en retsstat har vi skam også...

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-05-11 11:38

Vi kæmper skam osse. Men det er en lang proces og der er ingen garantier, desværre.
Oveni ser det ud til at jeg skal arbejde til jeg er næsten 70 før jeg kan gå på pension...;)
Nå, den tid den sorg. Når jeg når den alder, er der sikkert ikke noget der hedder pension...

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 14-05-11 14:57

Jo refi, vi har da stadigvæk et velfærdssamfund, men der er sku blevet pillet meget ved det.
Når folk kommer til at hænge i limbo og kan ikke arbejde, men kan heller ikke få pension eller andet hjælp, så kommer vi langsomt til at ligne USA og det gør mig rigtigt sur for det er ikke noget at stile efter det er helt sikkert.
Og Mosebaek, der er lavet så mange nedskæringer på offentlig hjælp, at nogen folk ikke har noget at miste ved at lave ting der er ulovlige, for man skal også se bistandshjælpen som en forsikring.
Med det mener jeg at man skal have så man kan klare sig uden at skulle have det ibaghovedet at man måske mister sin lejlighed/ hus hele tiden og man kan ikke som nogen gør samligne med gamle dage eller et land i Africa, tiden er altså blevet en halt anden og man bor netop ikke i Africa.
Vi skal værne om vores vælfærdssamfund, for begynder man at pille ved det kan man meget nemt få det til at blive en glidebane.
Samtiddigt skal det kunne betale sig at arbejde og dem der kan skal også, hvis der er noget arbejde at få.
Jeg tror ikke på at der er nogen der planlægger at komme til at sidde på en bænk og drikke øl dagen lang, mange af dem er meget syge og lever ikke så længe, derfor rør blot ikke den velfærdssamfund.
alan57

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-11 16:28

Jeg skal da indrømme (omend nødtvunget) at tingene var mere enkelt,i mine unge dage.
Man kunne altid få arbejde,hvis man gad.Men det var til gengæld,hård slid.Da jeg gik i murerlære,var det bl.a.,af den grund at man "kun" havde en 45 timers arbejdsuge. Altså weekend fra lørdag middag. Igen en stor forbedring,fra dengang,og til nu. (37 timer).
Citat
Vi skal værne om vores vælfærdssamfund, for begynder man at pille ved det kan man meget nemt få det til at blive en glidebane.

Jamen,meget enig. Men vi skal jo også se på DK,som en simpel købmandsbutik.Pengene skal jo være der.(Her er det,jeg er bange for at S/SF bare vil låne sig til videre velfærd).

Vi har jo en glimrende skræk-eksempel i Grækenland.De har jo bevilget hinanden tidlige pensioner,
lønforhøjelser og andet,som (viser det sig nu) der slet ikke har været råd til. "Levet over evne".Med det resultat,at nu må de rundt,med hatten i hånden,til de øvrige EU lande.Og det er helt sikkert,fordi de forskellige Græske regeringer,har ladet sig presse,af folkestemningen,og bare ladet stå til.
Og hvem bliver de næste.Forhåbentlig ikke DK. Men jeg kan forstå at Irland,Portugal,Spanien og Italien,er godt på vej.
Men som sagt,vi kan ikke lave blivende velfærd,for lånte penge.Derfor vil jeg donere dette fænomenale (synes jeg selv) spareforslag til regeringen,ganske gratis: Få nu det militær-halløj,hentet hjem fra Afghanistan og Libyen. Det koster simpelthen,det hvide ud af øjnene.Fly,brændstof,mandskab og ammunition. Bare et eksempel:De raketter vore F-16 fly,smider over Libyen,koster raskvæk 200.000 til 300.000 pr.stk. Oven i det hele,vil de nu indsætte et overvågningsfly,der skal ligge og kredse,over Det Indiske Osean.
Der har vi så igen,et paradox (indrømmer jeg),når vi snakker købmandsskab:Der skal spares,her og der,fordi vi ikke har pengene.Men samtidig er det ikke et problem,at finde nogle millioner (milliarder)til krigsførelse i udlandet.
Ja,der slipper min forstand op.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 14-05-11 17:04

Indtil videre tror jeg at Socialdemokraterne får min stemme. De går ind for EU og med dem ved roret, vil uligheden ikke blive for stor.
Hmm

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 14-05-11 17:11

Ja hvorfor gøre de rige en tjeneste ved at stemme højreorienteret. De har jo talent nok til at klare sig åbenbart og så har de jo rigelige midler. Hvor meget skal man egenlig have...
"In profit we trust" burde være de multinationale selskabers motto.
Er der slet ikke nogen ideologer tilbage?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-11 17:16

Ja

Lad os få LAVERE skat
FRI kontanthjælp til ALLE
ÅBNE grænser
BETALT husleje
BETALT fridage hvis man har lyst

Staten betaler gildet....

men hvem betaler staten

Nå ja - GRATIS medicin hører vel også til

Lavere benzinafgift og registreringsafgift kan vi da heller ikke undvære

Hvor stopper det - hvem har pengene - skal vi nationalisere APM

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-11 17:21

ALLE snakker om at FÅ......

Hvad med betalingen - HVEM skal betale - skal marginalskatten op på 70% igen

De rigeste FLYGTER - tilbage sidder så kun de arbejsløse der kan "spise" bistandsklienter.....

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-05-11 18:53

Jeg går ikke ind for lavere skat, tværtimod. Jeg vil da også gerne arbejde lidt længere, hvis det kan ændre på BNP. Jeg har heller ikke brug for at gå på pension, så længe jeg kan arbejde uden problemer. Men SKAL man være kronisk syg eller døden nær, før man kan trække sig tilbage??
Det er måske bare sådan det vil være fremover.
Det som generer mig allermest, er at havde regeringen fuldt den økonomipolitik, som Nyrupregeringen lagde op til i sin tid, så havde tingene ikke set så sort ud i dag..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-11 19:03

Citat
havde regeringen fuldt den økonomipolitik, som Nyrupregeringen lagde op til i sin tid, så havde tingene ikke set så sort ud i dag..

Det er så en påstand der ALDRIG kan bevises

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-05-11 19:49

Næ, men du har et tydeligt bevis for hvordan det er gået med den nuværende regering...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-11 20:42

Ja da.....

jeg klager heller ikke

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 45 point
Dato : 14-05-11 21:18

Citat
jeg klager heller ikke

Det gør jeg heller ikke, sådan helt personligt, men at Fogh og hans vikar (lidt a la Putin og Medvedjev) har vanrøgtet og skævvredet landet, nu skal dem med de hårdeste job betale regningen for skattelettelser til boligejere og de rigeste, kan man ikke diskutere (refi prøver sikkert alligevel )

Vi er faldet bagud i en hvilken som helst international sammenligning de sidste 10 år, alle VKO's reformer har været fiaskoer, og finanskrisen kom til Dk ca 1 år før til USA, bare se på hvornår Dks boligpriser begyndte at falde, nemlig i sommeren 2007, hvor den internationale krise først kom i efteråret 08.

Men, desværre, minder politik i Lidenlund mere og mere om et antal gøde, der alle prøver at lægge æg i samme rede i håb om, at de får skubbet de andre gødeunger ud over redekanten.

Jeg må citere to politikere af den gamle skole, jeg har aldrig stemt på nogen af dem, men alligevel, de havde en holdning til politik jeg savner i dag, hos alle partier (måske undtagen EL, uden at jeg kunne drømme om at stemme på dem). Erhard Jakobsen: "Man skal tale til kongen i folk, ikke til stodderen." og Uffe Ellemann (ikke Karen): "Politikerne skal gå forrest og lede flokken, ikke følge i hælene på den." Begge efter hukommelsen!

Det var nu rart, dengang politikerne sagde hvad de mente, ikke hvad deres fokusgruppe, meningsmåling, spindoktor osv., mente de skulle sige.

Kunne man forestille sig Pia Kjærsgaard ( i øvrigt en fremragende politiker, som jeg selvf aldrig kunne stemme på) sige, efter hun mere eller mindre har slagtet efterlønnen: "Man har et standpunkt, indtil man tager et nyt."???????????

NEJ, VEL!

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 16-05-11 09:59

Dejligt at læse alle de gode indlæg.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-05-11 11:20

Tak, kartoffel88, svarene fik efterhånden bevæget sig langt omkring.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-05-11 12:00

Det har været en fornøjelse at følge debatten, mange tak.
alan57

Kommentar
Fra : moabou1

Dato : 20-05-11 13:12

hvorfor spørge herinde, du får alligevel ikke noget seriøst svar..

vi stemmer jo alle forskelligt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-05-11 13:47

Citat
hvorfor spørge herinde, du får alligevel ikke noget seriøst svar..

vi stemmer jo alle forskelligt

Nu er det selvfølgelig ikke mig der er spørger,men jeg gi`r en kommentar,alligevel.
Et modspørgsmål:Hvorfor se politisk debat i tv? eller gå til valgmøde?
Jamen,det er da altid interessant,at høre andres mening. Det er jo det der,langt hen ad vejen,er meningen med Kandu.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 21-05-11 07:57

(Alle taler om at få)
Nej det er der faktisk ingen der har gjort, men folk beder bare om at blive behandlet ordentligt og det er vil ikke for meget forlangt er det?
Jeg mener at vi kan gøre det meget bedre end vi har gjort længe nu og istedetfor at lede efter om nu der er en der får 1kr mere end en selv, skulle vi måske heller glædes over og sørge for at dem der har et behov for hjælp fik det.
Jeg syntesn at vi i Danmark er blevet meget smållige.
Det kan jeg bare ikke klare, jeg har ikke noget imod at betale lidt mere i skat hvis det kan hjælpe med at skaffe bolig til de hjemløse, få lavet vores skoler osv.
Min stemme går til rød blok.
alan57