/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af kældervægge
Fra : århushansen
Vist : 9392 gange
350 point
Dato : 11-05-11 17:36

Jeg skal til at male nogle pudsede kældervægge - Men hvilken maling skal jeg bruge?
Kan jeg male med almindelig akryl maling eller skal der benyttes noget specielt 'åndbar' maling? I og med at der er tale om kældervægge skal maleproduktet vel være diffusionsåben?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-05-11 18:52

cempexo eller skalcem. det er den slags man bruger udvendigt på husene og det kan holde til en del specielt hvis det er et lidt fugtigt miljø.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-11 19:05

Se i malervarerfirmaernes angivelser på deres netsider. Der plejer man at få god og redelig besked om hvad de enkelprodukter egner sig til og om hvilken forbehandling eller grunding, der skal til.
Farvehandlerne giver derimod ofte forkerte anvisninger.

Det er almindeligt at der ind gennem en kældervæg sker en langsom fugttrnsport udefra.
Væggen holder sig kun tør ved en ligeeså hurtig fordampning som er afhængig af ventilation af kælderrummene.
Derfor skal du have en åben maling så der ikke sked fugtophobning mellem maling og væg.
Er det strengt nødvendig med maling. Kunne farvet kalk gøre det?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-05-11 22:18
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-05-11 22:33
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-05-11 22:41

cempexo ville jeg kun anvende udendørs.

Det bruger jeg til min sokkel, men jeg kan også se, at når der kommer fugt eller frostskader - så falder det af i store flager.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-05-11 05:26

du skal benytte dampdiffusionsåbne malinger såsom kalkmaling eller silikatmaling. Forhør jer om dette hos den ”lokale” malergrossist, Flügger, Sadolin, Dyrup. Og ellers kan produkter som STO, eller KEIM anbefales.

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 12-05-11 10:06

Tak for svar indtil videre.

Det i siger er, at man ikke kan bruge en 'normal' maling, såsom Flutex 5, som efter sigende også skulle være diffusionsåben? (Har lige snakket med en fra Flugger som fortalte at det var den maling jeg skulle bruge).

??

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 350 point
Dato : 13-05-11 20:01

Du kan roligt stole på Flügger. Jeg har altid fået gode råd der. Efterhånden køber jeg al mit malergrej der og jeg er ikke blevet skuffet.
Jeg er så glad når jeg kommer der, fremfor eks. Silvan osv.
Hvis jeg lige ved hvad jeg skal bruge er det OK at gå efter tilbud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-11 10:11

Man skal som sagt passe meget på hvad sælgerne i butikkerne , eller virksomhedens telefonsælgere siger.

Flutex 5 er en acrylmaling. Hvis du ser på flüggrs produktblad er sd opgivet til o,18 .

Den er 10 til 100 gange mere damptæt end de rene silikatmalinger.

Det afhænger af fugtbelastningen udenfor kælderen hos dig, om det går godt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-11 12:05

I følge databladene vile den rockidan , som smuller 54 linkede til, være meget bedre.
Den er meget mere åben, og sikrer derfor tørreing af væggene. Samtidig er den så alkalisk at det hindrer dannelse af skimmel.
Det er en smagssag om man synes den er pæn.

Du vil sikkert kunne få en lille prøve, og se om du er tilfreds med udseendet.
Husk forankrinksgrunder uanset hvilket produkt du ender med.

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 18-05-11 18:04

Tak for svaret smuller54.