/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
IBM Deskstar 120MB 180GXP
Fra : IceCap
Vist : 1238 gange
170 point
Dato : 17-05-03 22:35

Kan jeg sætte sådan en fætter i min PIII 450 Fujitsu Myrica fra '99 uden videre?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-05-03 04:32

Jeg formoder at du mener 120 GB. Og en sådan (ganske vist ikke en IBM disk) har jeg prøvet at sætte i en 500 MHz PIII Fujitsu Siemens Scenic E maskine af samme årgang, og det fungerede udmærket. Men da jeg senere prøvede at sætte en 160 GB disk i samme blev den kun accepteret som en 120 GB disk, men fungerede ellers udmærket som sådan. Så jeg mener at svaret må være ja.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 18-05-03 08:01

Ja, det er selvfølgelig en 120 GB HD.... Har bare været i tvivl om hvorvidt, så stor en disk understøttes af win98.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 18-05-03 13:15

Har du problemer med at din maskine vil se den så prøv at opgardere din bios - er der stadig problemer, så del din nye disk i to eller flere drev med PQ Magic så skal den nok få øje på den. god arbejds lyst

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-05-03 16:43

Windows 98 kan sagtens håndtere en 120 GB disk. Jeg har også set en Windows 98 installation som udnyttede en 160 GB disk fuldt ud, men her har jeg set problemer med at Speddisk, og Norton Disk Doctor lavede rod i FAT. Men sådanne problemer opsod ikke med 120 GB disken.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Accepteret svar
Fra : lorras

Modtaget 170 point
Dato : 19-05-03 07:00

Det kan godt lade sig gøre, hvis du får problemer skal du bare partitionere din disk hvis du har problemer med dette så brug "PartitionMagic" det er et udemærket program, du kan købe så stor en HD du ønsker

Med venlig hilsen
Leif Ø. Rasmussen

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 19-05-03 08:57

Kan jeg partitionere disken, hvis den indeholder filer?

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-05-03 09:11

Jeg har brugt PQ 5 til at ændre mine drevstørelser med data på, så det kan godt lade sig gøre. Du skal så være opmærksom på hvor meget der er på din disk og så lave det første drev stort nok til at indeholde de data der er der i forvejen!!!!! skal du derimod ikke bruge det der er der i forvejen, sletter du den partion der er der og laver disken på ny med de størelser du skal bruge. Så lige en advarsel hold Nortons værktøjer langt væk fra en disk der er tilvirket med PQ Magic, vil du bruge dem alligevel så er der kun Windows f disk der kan bruges og det er ganske vist.

Kommentar
Fra : lorras

Dato : 19-05-03 14:28

Hvis du bruger Partition Magic skal den nok forklare dig alt hvad du behøver men det skulle kunne lade sig gøre uden at ødelægge dine filer
Leif

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 01-06-03 14:08

Så har jeg købt mig en 120'er. Ikke en IBM, men en Maxtor. Den er formateret og delt i tre på en XP maskine fordi min makker havde et hav af Enterprise afsnit jeg ville have fingre i. Anyway, MIN comp ser den ikke og fryser når den når til det 4. drev, som Maxtoren så er..... EGJEGJ, hvordan opgraderer jeg min bios???

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 01-06-03 15:32

Gå til dit bundkorts hjemmeside der finder du det hele og en vejledning i hvordan du gør lige med dit bundkort. God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-06-03 17:47

Pis pis og tre gange pis, der er en ordentlig røvfuld points i vente til den, der hjælper mig med at finde et gratis sted, hvor jeg kan hente en bios upgrade til denne bios:

10/20/1998-i440BX-w977-2a69km 4gc-00

AWARD v4.51PG

Maskinen er en Fujitsu Myrica købt i FONA i juni 99, som jeg prøver at få til at "se" en Maxtor HD på 120 GB.

Oprindeligt var den udstyret med 64mb RAM, 8mb ATI video med tv-out og en 10GB HD, der må jo være andre derude, der sidder med den samme satan?

Jeg har fået grå hår og udtømt tålmodighed af at lede i 1½ time uden held, 3000 point, hvis dit tip virker!!!

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 02-06-03 17:58

http://www.firmware.fr.st/
Prøv at se her det ku jo være ())

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-06-03 18:13

Har lige set efter, gider virkelig ikke bruge mere tid nu. Vil hen et sted, hvor den er sikker, helt sikker!!! Og seriøst 3000p til det der virker hele vejen!

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 02-06-03 18:30

så vidt jeg kan se ligger der en update til din bios her:
http://www.bios-drivers.com/drivers/37/37198.htm

når du trykker download vil den spørge efter et brugernavn som er: drivers
og et password som er: all

Held og lykke...

Med venlig hilsen
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-06-03 18:39

Godt så, nu har jeg hentet filen. Er det så meningen, at jeg skal lave en bootdiskette og lægge indboldet af zipfilen over på den, hvorefter resten skulle ske af sig selv?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-06-03 18:41

555WIQ0A.BIN : Rename AMD K6 processor ID from "AMD-K6/PR2-xxx" to "AMD-K6/xxx MHz".

555WIQ0B.BIN : Support ITE 8680 D Version H/W Gate A20
and bootable high density floppy drive LS-120

555WIQ0C.BIN : support IDT-C6 CPU

555WIQ0D.BIN : fix M2 CPU 75 X 2 type check error
add ZIP/LS120

555WIQ0E.BIN : fix M2 CPU 75 X 2 type check error

555WIQ0F.BIN : fix 555WIQ0E.BIN in some memory test fail

555WIQ0G.BIN : support new ITE 8679F,8680F ( Vresion F ) chip

555WIQ0H.BIN : support large size HD & ZIP

Har ingen forståelsesproblemer med engelsk overhovedet, men det her er for teknisk. Hvad har min PIII med en AMD k6 at gøre???

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 02-06-03 19:53

det ville være en smule lettere, hvis du kunne skrive, hvilket motherboard du har istedet for at skrive hvilken ver din bios er. Det står i din manual... Hvis du finder navnet er det en hel del lettere at finde lige det som du har brug for.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-06-03 19:58

Manualen røg til genbrug sidste år, hvad f..... skal man bruge den til, tænkte jeg dengang. Men som så mange andre har jeg altid lidt af Alzheimers Light.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 03-06-03 18:24

Har fundet frem til, at det er et MicroStar bundkort.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 03-06-03 18:26

Så er det bare, at jeg skal finde ud af hvilken Socket min PIII sidder i.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 03-06-03 18:32

tja, et nummer ville også være rart??

Men ellers kig på denne side, så er det bare med at sammenligne de forskellige bundkort med dit:

http://www.motherboard-links.com/microstar_motherboard_driver.html

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 03-06-03 18:38

Er det ikke muligt at se et serienr. eller noget, når maskinen starter op, eller vha et eller andet program??? Jeg er totalt døvblind hvad det her angår...

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 10-06-03 09:06

Partition Magic har lige løst problemet for mig! Tak for tippet - det ændrede drevet fra at være XP formateret til at kunne køre FAT32, så nu kan jeg se det efter en bios opgradering(eller 3 faktisk, *GG*)

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 10-06-03 09:20

Har du tjekket at din harddisk ikke er formateret med ntfs ?
så kan win98 ikke se den.

Dydendak

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 10-06-03 09:22

Jeps, det ved jeg og det var den, men PM har løst problemet for mig.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 10-06-03 09:35

Har du problemer med at din maskine vil se den så prøv at opgardere din bios - er der stadig problemer, så del din nye disk i to eller flere drev med PQ Magic så skal den nok få øje på den. god arbejds lyst HMMMMMMMMMMMMMMMMMM

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 10-06-03 09:41

Jamen så fat det dog, min maskine har ingen problemer med at se den nye disk, den er delt i 3 og min bios ER opgraderet, 3 gange faktisk. Den VAR formateret i NTFS, Partition Magic har nu formateret den til FAT32 og jeg har ingen filer mistet.

ALT ER FINT OG NO PROBLEMOS!!!