/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Aktier & Skat
Fra : BilalKinali
Vist : 1208 gange
100 point
Dato : 09-05-11 05:40

Hej!

Jeg har nu forsøgt at læse mig frem til mit svar, men det er nu mere kompliceret end hvad jeg havde regnet med.

Sagen er, at jeg har investeret 30.000,- kr i aktier siden april 2011, altså for en måned siden. Hvis jeg nu sælger aktierne i december 2011 med en gevinst på 10.000,- hvor meget skal jeg så betale i skat??

- Og et dumt lille spørgsmål. Når man handler/"spiller" hos etoro.com , tæller det med i noget investering??

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-05-11 05:52

Hvis det er almindelige børsnoterede aktier (ikke investeringsforeningsbeviser) og du er helt almindelig porteføljeaktionær (ikke hovedaktionær), så skal fortjenesten opgives som aktieindkomst på din selvangivelse (felt 66)

Fra 2010 indberettes køb og salg af bankerne til SKAT, så hvis ellers indberetningerne er landet korrekt, vil du, når du engang skal lave selvangivelse for 2011 meget enkelt kunne se tallet i din skattemappe og overføre det til din selvangivelse, hvis det endda ikke bliver sådan i 2011, at tallet bliver fortrykt på selvangivelsen.

Hvis du har aktier, som er købt før 2009, kan du allerede nu taste købstidspunkt og anskaffelsessum ind for disse i punktet "aktier og investeringsforeningsbeviser" i din skattemappe, så de også får automatisk beregning af avance ved salg til sin tid.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 09-05-11 05:55

Hvor meget skat skal der så betales af dem?? Det fatter jeg virkelig ikke ...

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 09-05-11 06:05

Så har jeg også tabt 30.000 hos etoro.com , jeg ved ikk om det har noget med det her at gøre, men det er valutahandel, måske intet med det her at gøre, men det må i vurdere så. Fordi jeg er helt blank lige nu... :(

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-05-11 06:07

Aktieindkomst (udbytter og gevinster) op til 48.300 beskattes med 28 %, derefter 43%.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-05-11 06:12

Gevinster/tab på valutahandel = Kursgevinstloven = kapitalindkomst og har ikke noget med aktieindkomsten at gøre.

Der er en bagatelgrænse på 2.000 pr. år for samlede kursgevinster/tab efter kursgevinstloven - det vil sige sådan noget som gevinst/tab på obligationer hører ind under samme kategori.

Det betyder, at hvis samlede gevinst/tab efter kursgevinstloven i et år er under 2.000 er der hverken skat eller fradrag, men hvis den samlede gevinst/tab er over, skal der betales skat af hele beløbet, eller hele beløbet er fradragsberettiget.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-05-11 06:30

Vedrørende valutahandel, må det siges, at reglerne er ganske nye - fra januar 2010, og jeg har ikke beskæftiget mig med kunder, der i praksis bedriver valutahandel, så mit svar bliver teoretisk. Umiddelbart er det hovedreglen fra januar 2010 at alle kursgevinster er skattepligtige/fradragsberettigede, men om der skulle være en undtagelse, jeg ikke lige kan søge frem, er da muligt...

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-05-11 06:34
Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 09-05-11 14:12

i svarer ikke mine spørgsmål direkte, men redegør for dit og dat. Jeg har tabt 30.000 hos etoro.com og det er valutahandel, hva sker der så??

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-05-11 15:36

Du har tabt 30.000 på valutahandel i år.

Spørgsmålet er så: har du haft gevinst på valutahandel tidligere?
hvis ikke, så biver beløbet gemt på en underskudssaldo, til fremtidig gevinst.

Hvis du har haft overskud tidligere, må du trække det samme beløb fra i kapitalindkomst, hvis der er rest underskud ryger det på saldoen hos skat til fremtidig indtjening.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-05-11 15:38

men tror alle læste dit spørgssmål som om du havde gevinst.
og i det tilfælde skal du betale 28 % af de første ca. 28.000

Hvis du både har tab og gevinst på samme type værdipapirer kan de modregnes.
Finansielle kontrakter med finansielle kontrakter
aktier med aktier
osv

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-05-11 15:39

hvis du er nervøs for at lave en fejl, syntes jeg du skal kontakte en revisor.