/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Indbygget køleskab der larmer
Fra : Mine
Vist : 1331 gange
40 point
Dato : 08-05-11 23:17

Jeg har et lille sommerhus af træ. I køkkenet stod et gammelt indbygget køleskab, som jeg aldrig hørte noget til. Sidste år skiftede jeg det ud med et nyt kategori A, som skulle bruge mindre strøm. Men det larmer så meget, at jeg må slukke det om natten! Det sparer selvfølgelig også strøm - men det var vel ikke lige det, der var meningen...
Jeg tror, der er tale om vibrationsstøj, som forstærkes af kassen omkring skabet. Har nogen erfaring med, om man kan afhjælpe problemet ved at stille det på en gummimåtte eller en flamingo-plade eller noget helt tredje - så ville jeg blive rigtig glad!
Herhjemme har jeg et nyere køleskab, hvis dB-niveau skulle være det samme, som for det i sommerhuset - det er ikke indbygget, og jeg hører det ikke.
Kom frem, handyman eller handywoman!

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 09-05-11 00:13

Det lyder som om du skal justere benene på køleskabet, jeg tror at det ikke står ordentligt fast, du kan evt også prøve at sætte noget i klemme under skabet.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 09-05-11 01:02

Hvis det larmer hele tiden når kompressoren kører , vil jeg gætte på at skabet er skubbet ids så kompressoren støder mod noget . Eller bliver tykket ind mod køleskabskabinettet.
Den indholder en simpel encylindret stempelpumpe. Sådan en kan ikke komme i balance, så kompressoren vil vibrere, når den kører. For ikke at støjer en den med blød gummiophæng. Men hvis den trykkes mod noget som kan overføre vibrationen til lyd , vil det støje meget.

Kompressoren er sådan en sort "potte" som normalt sidder nederst , ud mod bagsiden af køleskabet. Du skal have det ud for at se den og kontrollere.

Hvis støjen bare er en hvislen , i en periode engang imellem, så er det noget som er normalt for lavenergiskabene.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-05-11 02:13

Det er ikke fordi at det er indbygget at det larmer, det er nærmer at det ikke står ordentlig på alle 4 ben er i watter lodret og vandret, og at der er noget der rører kompressoren / rørene til & fra den, eller kondensatoren der sidder bag på, så du må lige have det ud og tjekke at det ikke er noget der rører / trykker på kondensatoren når det bliver skubbet ind, når du har det ude så lad det lige køre nogen tid, lad det starte og stoppe og lytte til det om der er noget/hvor der larmer/vibrere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-11 10:24

Ja - ud med skabet - tænd for det - kig/mærk på bagsiden - det kan være et af de små rør som stritter ud fra kompressoren (den store sorte).
Med forsigtighed kan du skubbe/trække i røret så larmen forsvinder.

Godkendelse af svar
Fra : Mine

Dato : 09-05-11 15:58

Tusind tak for svar til alle, der har svaret - jeg vil straks gå i gang med at experimentere med opstillingen.
Jeg ville gerne have fordelt points til jer alle - men det kan man åbenbart ikke - så transor får dem alle - og I andre må nøjes med min hjerteligste tak!
Med venlig hilsen fra Mine

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-05-11 16:26

Det har i forhold til støjen ingen betydning, om skabet står i lod. Indbygningen" Rummet skabet står i" medvirker til at forstærke lyd. Ofte er det kondensatoren (den sorte støvsamler bag på skabet) der medvirker til et støjbilled. Sæt 2-4 af de nye "gummivinpropper" i klemme mellem bagsiden af skabet og "støvsamleren" som første prøve. Har det ikke taget støjen, så prøv, at tilpasse samme slags propper og prøv, at lægge en - eller flere imellem komp. underplade og pladen komp. står på. Som tredie mulæighed, kan du forsigtigt trække i rørene bag på skabet forskellige steder. Jeg er ret overbevist om, at et afrådene giver nedsat støj. Jeg formoder, at skabet ståpr på et fast plan, der ikke lkan give sig!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-11 20:04

alka > Nyere skabe har bygget kondensatoren ind i kabinettet og afgiver varmen via kabinettet.

Kommentar
Fra : Mine

Dato : 09-05-11 20:29

Tak for jeres fortsatte hjælpsomhed og gode råd! Jeg bevæbner mig med waterpas og propper når jeg senere på ugen tager i sommerhuset - og så glæder jeg mig til at vende tilbage og fortælle, hvordan det er gået. Tusind tak, allesammen!
Med venlig hilsen fra Mine

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-11 20:31

Det er vigtigere at skabet står fast på alle fire ben end at det står helt i vatter.

Kommentar
Fra : Mine

Dato : 24-05-11 07:09

Tak igen til alle jer, der har givet råd om mit køleskab. Nu har jeg været oppe og undersøge sagen. Jeg synes ikke rigtig, der er noget på bagsiden, jeg kan ændre på. Den sorte, runde boks sidder forneden, og det meste af den går ind under skabet, og den støder ikke på bagvæggen af indbygningskassen. Den har forbindelse til et sort gitter, som sidder på hele bagsiden af skabet, og ikke har 'pinde', jeg kan trække i. Skabet står også i water. Men det ene forben havde sneget sig lidt ud over indbygningskassens forside, så det ikke stod helt fast på alle fire ben. Det gør det nu, og det har hjulpet lidt. Men jeg har stadig fornemmelsen af vibrationsstøj og har tænkt, om der er et hulrum under den sokkel, det står på - det kan være, det virker som klangkassen på en guitar - så mit næste træk vil være at undersøge det og - hvis jeg kan få det skilt ad - fore soklen med noget flaminco eller nogle klude for at 'ødelægge akustikken'... Hvis det lykkes, skriver jeg igen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-11 08:25

Citat
et sort gitter

Det er netop det gitter som kan vibrere i holderne.
Der vil altid være lidt støj, og det kan da godt forstærkes af et hulrum.