/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
afmont af rat
Fra : 190e
Vist : 428 gange
29 point
Dato : 08-05-11 14:52

jeg har en peugeot expert 1,9 diesel fra 1999, jeg skal have rattet af(der er airbag i rattet) hvordan får jeg skruet airbag af uden der sker noget ?? og så skrue den store møtrik af så det kan afmont.
håber nogen kan hjælpe mig.

190e

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-05-11 15:06

Hej -

Det er fint nok at have respekt for airbag, men der er ingen grund til at være hysterisk nervøs for den. Den skal jo trods alt kunne udskiftes på et værksted uden risiko.

Du skruer minus polen af fra batteriet og klipser den fast med en strips eller tape til pluspolen.
Så kan der ikke ske noget som helst. Herefter kan du straks uden risko pille alt det du vil.

A/b'en er skruet fast m/ 3 TX skruer fra undersiden af rattet, mener det er størrelse TX25.
De sidder ikke specielt hårdt fast, men går som regel trægt i rattets plast/skum støbning.
A/b'en kan herefter løftes lidt op og stikket kan klipses af.
Nu er resten som det "plejer" at være i en bil.

Held med det

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 08-05-11 15:20

hvad menes der med TX25 skruer
er det til stjerne skruetrækkere eller unbraco nøgler.

190e

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 18:53

TX25 eller TORX er en ny type skrue..............en slags indvendig stjerne som en stjernenøgle.
Alle byggemarkeder har bits til TX25
Men køb lige TX15 - TX20 - TX25 - TX30 ........... så kan du klare det meste, og de er ikke dyre.

jEG VED IKKE MED

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-11 18:54

Det er ingen af delene men en specil torx kærv, eller hvad man nu vil kalde det. Der er sikkert sådan en med i et moderne bitsæt, ellers må du ud at købe. En ordentlig værktøjshandler ved hvad det er.
Der er forskellige størrelser torx. 25 er en af dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-11 18:56

Den sendte selv.......

Jeg ved ikke med peugeot, men der kan sidde en låseplade så møtrikken ikke ryster løs, og den skal lige vippes ned inden du løsner møtrikken.