/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
95% konfidensinterval
Fra : learegina
Vist : 1026 gange
200 point
Dato : 08-05-11 11:25

Hej Alle

Jeg er igang med at forklare 95% konfidensinterval.

i min graf er mit konfidensinterval smalt, og over halvdelen af mine målinger ligger udenfor intervallet. Det er vel en dårlig ting eller hvad?

Hilsen Lea

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-05-11 12:23
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-05-11 12:28

Hvis du er inden for 95% konfidensintervallet,
er der 95 % sandsynlighed for at din observation er rigtig.

Hvis du har flere observationer uden for er der noget galt...

Enten måler du noget andet, eller anderledes, end det der efterspørges?
eller også har du misforstået opgaven??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-05-11 19:22

Hvis du uddyber lidt, hvad det drejer sig om, kan vi bedre hjælpe dig...

Er det en normalfordeling, så bør 95% konfidensintervallet ikke være smalt,
+- 1,96 standard afvigelser (næsten 4 standardafvigelser) så noget er galt?

Det kan jo også være en anden statistisk fordeling? måske ensidig??
med området med 95% sandsynlighed vil altid være dominerende...

Kommentar
Fra : learegina

Dato : 09-05-11 11:16

okay- det er projekt hvor vi har undersøg om der er forskel på prøver før og efter frost. vi har så ud fra en masse grafer fundet ud af at der er signifikant forskel på prøverne før og efter frost. Og derfor er det vel klart nok at de heller ikke ligger pænt inden for 95% konfidensinterval.

Men hvordan skal det forståes? Er det bare endnu en bekræftigelse på at der er signifikant forskel?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-11 15:19

Så skal du jo lave to fordelinger, en før og en efter frost.
med to middelværdier og to standardafvigelser.

Hvis middelværdierne er forskellige er der forskel,
hvis den største er større end den mindste +dennes standard afvigelse, er der stor forskel.

Der findes statistiske metoder til at sammenligne (teste) fordelinger, men de er komplicerede...