/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Problemer med Outlook og links !
Fra : Jon
Vist : 1008 gange
100 point
Dato : 17-05-03 22:10

Hvordan får jeg Outlook til at åbne links jeg trykker på, i mails, i et nyt vindue i stedet for at åbne det i et vindue man bruger til en anden side ?

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 17-05-03 22:22

Højre klick og vælg 'åben i nyt vindue'

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 17-05-03 22:42

det kan man jo ikke i outlook, det er jo ikke internet explorer jeg snakker om...

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 17-05-03 23:16

Det tvivler jeg på at man kan. Du har selv svaret på hvorfor.... Det er ikke en explorer

Måske lykkes det hvis selve linket er angivet som "_self", men det er ikke noget et mailprogram sætter ind i en mail. Det er kun noget man anvender til HTML-kode.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 18-05-03 00:46

Hej
Skal vi ikke lige starte med at få at vide om "linkene" er markeret som links. Altså genkender outlook dem som links???

Hvilken Outlook version er der tale om??? Outlook Express, Outlook - og version nummer + hvilken browser du har installeret

Har du prøvet at sende en mail til dig selv, hvor du med 100% sikkerhed ved at der er angivet et korrekt link?

Hvad sker der når du trykker på linket??? Slet ingen ting, eller?

Og selvfølgelig kan man trykke på link i Outlook. Outlook har inbygget en HTML fortolker (bruger IE hvis man har denne instaleret) så hjp1974 er i hvert fald ved siden af.

Lad os få lidt flere fakta inden vi begynder at gætte.

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 18-05-03 02:10

Benkvist, jeg tror du misforstår problemet.

Linkene virker godt nok i Jon's Outlook. Hans problem er at når man klikker på et link, så åbnes siden i en Explorer, som måske allerede står på en side. Derved mister man denne side.
Mig bekendt vil links i mails altid bruge det senest aktive browser-vindue og hvis der ikke er et åbent allerede, så først der startes der en ny Explorer op.
Sådan tror jeg bare det er og man ikke kan lave synderlig meget ved det.........

Og man kan ikke højreklikke på en link i Outlook og vælge "åbn i nyt vindue", da højrekliks-menuen indeholder Outlook-punkter.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 18-05-03 02:22

Jeg har lige lavet et par små tests. Det jeg skriver nu gælder for Outlook. Jeg har ikke testet med Outlook Express.

I en browser (Explorer og Opera) kan man holde shift nede mens man klikker på et link. Det har samme effekt som at vælge "åbn i nyt vindue" ved højreklik.

Det samme kan du gøre i Outlook, men.............
Det virker kun når mailen er i HTML-format. Det virker ikke for "Plain text" eller "Rich text".

Så bare prøv det selv. Send en mail til dig selv i HTML-format indeholdende et link, hold shift nede og klik på linket (venstreklik), så åbnes siden i et nyt vindue.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 18-05-03 09:16

ok.., det var en smutter... sorry

Det er der INGEN løsning på... mig bekendt...

Men løsningen med at [shift] ikke virker når, det IKKE er en HTML formateret mail, er at Browseren IKKE er aktiveret i RTF og plaintext. Der anvendes i begge tilfælde en intern "fremviser".

Så en løsning tror jeg det bliver svært at finde så. RTF og Plain-text vieweren er begge små programmer som kan hentes i løs form ved Microsoft. De er som sagt indbygget i Outlook og flere andre af deres programmer. Nøjagtig på samme måde som man kan hente en viewer til MS Word - så man kan læse Word dokumenter uden man behøver at have Word installeret.

Funktionen med at "åbne i nyt vindue" ligger altså i browseren (som er "indbygget" i Outlook - og ikke i selve Outlook.)...

mvh
BenKvist

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-05-03 09:39

Hmm, jeg er lidt lost... Jeg har Outlook 2002 og Internet Explorer 6.... Når jeg holder shift nede og trykker på et link i outlook, åbner outlook en eller anden "Find Kædeoversigt" hvor man skal åbne et program......

Jeg fatter 100% bjælle ???

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 19-05-03 12:12

Hej Jon

Det er korrekt..

I Outlook 2000 - 2002(XP) åbner funktionen SHIFT - KLIK en vindue med kædeoversigt.

hjp1974's løsning gælder kun i selve browseren - jeg har dog ikke prøvet med Outlook Express.

Men det korte af det lange er, at jeg faktisk IKKE tror der er spor du kan gøre.

Jeg har været omkring og kigget i Registreringsdatabasen vedr. Outlook XP (2002) som jeg også selv anvender, og har INTET kunne finde der kan fremtvinge den ønskede løsning der.

Jeg tror altså du må "affinde" dig med den som tid lidt trælse måde der åbnes på.

Jeg har haft gode erfaringer med, manuelt at åbnet et nyt tomt browservindue først, derefter minimere det, og så klikke på linket i Outlook. De aller fleste gange åbnes linket så enten i det vindue jeg lige har minimeret, eller i et nyt vindue. Men ikke altid. Og det er jo en lidt besværlig måde at gøre det på.

mvh

BenKvist

Accepteret svar
Fra : hjp1974

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-03 12:18

Jeg kører Outlook 2000 og man kan sagtens bruge SHIFT-KLIK. Men kun når mailen er i HTML-format. Det du beskriver er når mailen er i Plain eller RichText-format.

Men pyt være med det........... Konklusionen er stadig den samme: Det er, som det er

mvh/HJP

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-05-03 14:05

Hmmmm ærgeligt..... men tak for svarene gutter

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-05-03 14:09

Jeg ved sku' ikke hvem jeg skal gi pointne !

hjp1974 får pointne herinde, og benkvist jeg laver et nyt spørgsmål, der hedder "point til benkvist" der kan du få dine