/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
start-problemer med audi 80 1.9 TDI 1993
Fra : tonieKanDu
Vist : 1268 gange
20 point
Dato : 07-05-11 13:25

Jeg har en audi 80 1.9 TDI fra 1993. En gang imellem kan den ikke starte ! Når jeg drejer nøglen funger alt som det skal, starteren kører, der er lys hvor der skal være lys osv. Den springer bare ikke igang :( Den kan finde på uanset om den er kold eller varm. Der er diesel i slangen til dieselpumpen ! så kan jeg bare side og vente med tændning på bilen endtil den tiklyd som kommer fra ladetryksrelæet stopper. Så drejer jeg nøglen, og den springer lige igang med det samme. Når der ikke er problemer med at starte klikke ikke ! Jeg har haft ledningen til ladetryksrelæet taget af når der ingen problemer er og bilen starter fint så det har ikke noget med ladetryksrelæet at gøre. er der mon nogen der kan hjælpe mig ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-05-11 14:12

Hej Toni -

Jeg er ret sikker på, at det er STOP ventilen som er gået på pension.
En dieselmotor kan kun stoppes på 2 måder :
1) ved at tage brændstof eller luft fra den
2) ved at overbelaste (stalle) den

Derfor sidder der en stop-ventil til brændstoffet.
Den skal være tændt hele tiden, når motoren kører.
Når du slår tændingen fra, vil ventilen lukke og stoppe for brændstoffet.

På den måde vil motoren altid kunne stoppes, og den gør det også når ventilen bliver defekt.

Ventilen sidder på diesel indsprøjtningspumpen og kan skrues ud med en svensknøgle eller en topnøgle.
Den koster ca.3-5 hunde og er ikke bil model specifik.
Der findes nogle få typer som dækker alle de tidlige '90er årgange.

Kommentar
Fra : tonieKanDu

Dato : 07-05-11 14:30

Hej Beestone

Tusin tak for dit svar til mig :) Jeg har selv været inde omkring tanken om denne maugnetventil, men droppede den igen, da jeg gik ud fra, at sådan en enten virkede i hele tiden eller var i stykker i hele tiden. jeg har også haft ledningen af den og sætte den på igen for at høre om den klikkede når der kommer strøm til den. Det gør den ! men da du skriver, at den kun koster 3 - 500 kr. vil jeg nu alligevel følge dit råd og købe en ny og sætte på for at se om ikke nok vil hjælpe !! for en bil der kun vil starte når den har lyst er ikke rart !!