/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sorte venyl kofangere.
Fra : kai-d
Vist : 1042 gange
300 point
Dato : 07-05-11 09:54

Har lige købt en ny brugt bil som har kofangere og aflange felter på siderne af sort venyl.
Vil gerne give dem en ansigtsløftning, men det har ikke lykkedes.

Har prøvet med renseskum på dåse netop til det, men det blev ikke godt.
En nabo foreslog at gøre dem rene og så give dem vaseline, det kan nok være at de her efter blev støv-grå.
Har også prøvet venylpleje på spray til brug indvendigt (altså i bilen) men det dur ikke udvendigt er ikke holdbart.
Har også prøvet bare at bruge voks, men det dur heller ikke.
Da jeg har forsøgt mig med mange dyre dåse-løsninger, så håber jeg at få lige det rigtige råd her.

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-05-11 10:08

Du skal bruge noget sort vinyl farve, detb kan købes i biltema har nr. 36-9302 og koster kr. 39,90

Men lige nu tror jeg det største problem er at få alt det andet du har forsøgt dig med af, så det sorte kan trænge lidt ind i den tørre plast

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 310 point
Dato : 07-05-11 10:17
Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 07-05-11 10:21

Jeg har tidligere fået noget (udvendig) venyl makeup hos pava. Det største problem var at det ikke var til at få af fingerne, men på kofanger og lister holdte det et års tid.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-05-11 11:28

Her skal du få et godt gammelt - og billigt råd: I en af de efterhånden mange discount forretninger køber du en billig madolie. En liter koster 10 - 12 kr og der er rigeligt til lang tid.
Når bilen er nyvasket og plastdelene er nogenlunde tørre "fedter" du dem godt og grundigt ind i olien, der får lov, at sidde 5 - 10 minutter. Så tørrer du det overskydende af - og VUPTI! Når du har givet den et par gange ( det holder ikke i al evighed ) bliver delene mættede og virkningen mere langvarig.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-05-11 12:34

der har gennem tiderne været forsøgt mange sjove ting til falmede plast kofangere / lister,
det meste oliebaseret,.. bevares,..'frisker da lidt op', men sjældent mere en få dage / uger.

en længere varende (gratis) metode er at bruge en kraftig hårtørrer / varmepistol,... !..
JA,. den er go' nok,.. det virker faktisk utrolig godt, det 'trækker' nyt look ud, (bliver som nyt)
det skal gøres med jævne bevægelser, og nogenlunde ens varme påvirkning,

prøv evt. at finde en stump gl. billig defekt kofanger hos en ophugger, til at øve på.

eneste længerevarende alternativ er kofanger spray, (fås i flere nuancer)
kofanger / lister skal 'vaskes' i fortynder, og slibes let.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5269669258&n=-2027215842&pn=-2027215731

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 07-05-11 21:43

Tak for svaret Hejdu58.

Rigtig mange tak for svaret, jeg vil nu prøve det.
Men også tak for alle de øvrige indkomne svar.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-05-11 09:31

Selv tak kai-d