/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kontakter virker ikke
Fra : vagn2901
Vist : 508 gange
200 point
Dato : 07-05-11 08:58

Vi har lavoltskontakter til loftlyset. De holdt pludselig op med at virke i går aftes.
Jeg kan dog tænde og slukke enkeltvis for alle 22 lampesteder ved installationsskabet.
Det er strøm i alle stikkontakter og til alt udstyr i køkken og bryggers.
Hvorfor er forbindelsen fra kontakterne til lamperne afbrudt, og hvad gør jeg nu?
Er der nogen der har været udsat for noget lignende?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 210 point
Dato : 07-05-11 09:07

Der er en lille transformator de laver strøm til dine kontakter, i denne kan der være en lille sikring der skal skiftes.
Jeg kan ikke huske hvordan den ser ud men mindes den har et blå klistermærke. Den er som jeg husker det lige så bred som HPFI relæet. Sikringen er vist en lille sort hvori der passen skruetrækker.

Men er der jo nok en fejl hvis sikringen er røget - men transformator kan også være stået af.

Men systement virker ikke hvis der ikke er "Lav volt" (det var det vi kaldte systemet) til instalationen.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 07-05-11 10:04

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Det var en lille sort tap ved transformeren, der var blevet trykket ned. Talte over telefonen med en elektrikker om problemet. Det blev løst ved at skubbe tappen opad.