/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Isolering ved gulvvarme
Fra : WinXPeter
Vist : 1902 gange
100 point
Dato : 06-05-11 19:13

Hej

Jeg skal til at have lagt noget gulvvarme i et badeværelse med støbt betongulv.
Det er endnu kun på tankeplan og selv om jeg har et par gode håndværkere til at kunne hjælpe mig, så er ingen af dem VVS., så jeg søger lige nogle svar.

Jeg har her på nettet fundet en der skriver at i 2007 skal der 220 milimeter isolering under, men at det vil blive forøget ved et EU krav.
Er der nogle der ved hvor mange milimeter isolering der skal under i dag ?

Læste at der var en der skrev at man isolerede med skaller ? Men ellers er det generelt flamingo folk nævner, hvad er det mest almindeligt brugte isolering ?

Er godt klar over at det er oplysninger jeg sikkert kan få i et byggemarked, men foreløbigt er det kun oplysninger jeg skal bruge for at min plan op.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-11 19:42

Flamingo er en fugl som hører til i sydfrankrig og længere sydpå. Den duer ikke som gulsisolering.

Brug hård fast mineraluld, og støb minds 10 cm beton ovenpå varmerøret for at få en jævn varmefordeling.
Man bruger normalt et speciel iltdiffusionstæt pexrør bundet til et net, som der støbes ovenpå.

Du skal også have en blandesløjfe med særskilt pumpe for at vandet ikke skal blive for varmt .

Det er jo ikke meningen at man skal brænde tæerne ved indløbet og fryse i den anden ende.

Derfor skal der god cirkulation med lunkent vand til.

Isolationskravet nedadtil vil afhænge af hvad der er under gulvet.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-05-11 21:54

Prøv at kigge på [B]bolius.dk's [/B]hjemmeside, her er mange oplysninger om bl.a. gulvvarme.
Jeg er selv lige gået i gang med et gulvvarme projekt i etgammelt hus og har søgt råd hist og pist, i øvrigt bruger man Styrolit til at isoleregulvet med, rockwool terrænbats laves ikke mere, men der laves noget tilsvarende, som så vidt jeg ved ikke må bruges til at støbe oven på!

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 06-05-11 22:13

Jeg har fjernvarme med en varmeveksler med cirkulationspumpe. Så jeg skulle nok kunne sætte det på det eksisterende anlæg.
Jeg er mest interesseret i isolationskravet, da badeværelset skal udvides og i det rum jeg skal have med er en gammel viktualiekælder hvor min vandmåler er placeret nede. derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvor dybt jeg skal lægge det nye rør, når jeg får flyttet min måler. Jeg skal have flyttet måleren før jeg kan begynde på noget andet.

Huset er bygget på lyngjord i 1953, så jeg regner ikke med at der er meget andet end et støbt fundament og så sand.

Tak for rådene og hjemmesiden olarsen, jeg må lige kigge lidt på den i morgen, jeg er nødt til at køre en lille tur nu, bagefter er det nok sengetid

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-05-11 22:24

God tur og sov godt, du skal have en separat cirkulationspumpe til din gulvvarme, hvis gulvet er under 20m2 (mener og tror jeg, det står der også noget om et sted) er det ikke nødvendigt med cirk.pumpe.
Gulvvarme er bare det bedste, med mindre man har gamle termoruder, så kan man mærke kuldenedfaldet ved vinduerne, (så skal de blot skiftes)

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-11 22:26

det er næsten hundrede år siden man brugte mineraluld til gulvisolering. du skal have 330 mm flamingo, eller styropor som nogle kalder det, og så skal du huske at lægge 10-20mm flamingo op ad soklen så gulvet ikke har forbindelse til væggene. det er for at bryde kuldebroen og for at gulvet kan bevægs sig en lille smule ved temperatursvingninger uden at det revner

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-11 22:40

Du kan ikke bare bruge den samme varmekreds til radiatorer og gulvvarme.

Radiatorerne skal på vinterdage have så høj vantemperatur at den vil være uegnet til gulvvarme.
Du skal have en salvstændig pumpe på en varmekreds.
Det kan ikke klares bare med at lukke ned for gennemstrømningshastigheden i gulvet, ligesom man gør ved en radiator. Du får en varm plet ,hvor vandet kommer ind og koldt på resten.
Det gør jo ikke noget at en radiator er varm i toppen og koldere i bunden. Derimod er samme slags varmefordeling skidt i et badeværelsesgulv.

Jeg ved det komplicerer sagen. Men hvis du ikke vil ofre det, skal du hellere lade være med vandbaseret gulvvarme.

Gulved skal være ca. ligegodt isoleret hvadenten du har gulvvarme eller ej. For gulvet må ikke være ret meget varmere med varmen derfra. Så bliver det ubehageligt. 30 til 40 cm isolering under et gulv er godt men mindre kan også gøre det. Kravet i nye huse er 35 cm . Gå ikke under 20 cm ved renovering af gammelt.

Husk også at der som radonsikring skal være helt lufttæt mod jorden.

Rockwool terrænbatts er beregnet til at støbe ovenpå.

Du kan bruge ekspanderet polystyren nedenunder (styrolit eller andet fabrikat) men det har det med at krybe med tiden, især hvis det får varme. Så kommer der sprækker imellem.
Den eneste fordel er at det er billigere end den hårde rockwool.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-05-11 23:07

Jeg er ikke sikker på at du har ret her transor, jeg kiggede lige på Rockwool's hjemmeside, der er ikke noget om støbning på terrænbats, synes også at kunne huske at de hos STARK fortalte at det SKAL være styropor/styrolit, flamingo eller hvad det nu kaldes , som skal bruges. Det er i hvert fald altid det, som bruges de steder, jeg har set nyt byggeri, aldrig rockwool. Som også trimare skriver.

Godkendelse af svar
Fra : WinXPeter

Dato : 07-05-11 12:17

Tak for svaret trimare46.

Der kom et par ting yderligere og tænke over. Men i dette svar er der sådan set det jeg lige på nuværende tidspunkt søger, nemlig isolationstykkelse og type.
Kan være jeg vender tilbage når projektet er slået igang og de små problemer kommer, som de jo altid gør

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-05-11 13:13

Bygningsreglementet 2010 skal følges og der står alle de ting du skal tage højde for!

Og Transor> Holder du ikke snart op med dine klamphugger råd?? For du her tydeligt ikke forstand på disse emner!