/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
svejsning i spiorør
Fra : jeppenp
Vist : 1370 gange
100 point
Dato : 06-05-11 13:54

er det muligt at lukke/svejse spior rør http://www.lavprisvvs.dk/shop/spioroer-paa-oe100-216855p.html så de kan holde til 1-2 bar tryk af vand !

hilsen jeppe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-11 15:50

Det ville jeg ikke turde! Vi snakker om noget der er designet til en trykforskel på 25 - 100 mm vandsøjle og så vil du udsætte røret for 10 000 til 20 000 mm vandsøjle. Uden at ha prøvet vil jeg sige: Prøv bare men lad være med at sætte folk i farezonen imens.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 06-05-11 16:03

Nej. De er ikke designet for den slags tryk. Desuden vil du brænde galvaniseringen væk, hvor du svejser, hvorefter det er frit "hestesko-jern" der lystigt vil ruste.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-11 16:41

De rør du tænker på er nok Spiro rør. De hedder sådan fordi de er lavet på en maskine fra firmaet Spiro. Den spriralisere og folder en lang metalstrimmel til et rør.
Du skal ikke regne med at røret et 100% vandtæt.
Da rørene normalt briuges til ventilation, er de i normaludførelsen heller ikke til et tryk i den størrelsesorden du nævner.
Man kan svejse i tyndplade, hvis man er dygtig nok. Men det er ikke nemt at gøre vandtæt.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 06-05-11 17:39

de skal graves ned i jorden, og skal kun holde en festival, så rust er nok okey.

vi må lave en demo model. vidste bare ikke om man kunne svejse i den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-11 18:40

så de kan holde til 1-2 bar tryk af vand .................nej - men i får det flotteste springvand.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 06-05-11 19:36

min far har bygget en pille silo, hvor han bruger disse rør til at flytter piller op til siloen, der er vel en del tryk på !! og de holder da meget godt :).

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 06-05-11 19:39

og måske er det ikke 1 bar, har ikke lavet beregninger på det, men det vil være en lille pumpe, der sørger for cirkulation, ved hjælp af undertyrk i et lukket system. så det er måske næmere en ½ bar.

det store spøgsmål er hvordan de bliver lukket i enderne, og holder tæt ? kunne de nederste 10 cm måske fyldes op men en eller slags skum !

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-11 19:47

Spirorør duer ikke til kloak .

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 06-05-11 19:51

de skal heller ikke bruges til kloak, de skal graves ned, og flytte kulden fra jorden ind i vores lukkede vandsystem, og de skal kun holde under roskilde festivallen :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-11 21:40

Ach so ein ding! Hvis du ikke skal have flyttet en hulens masse kubikmeter vand pr. minut, så kommer du slet ikke i nærheden af trykforskelle på halve eller kvarte atmosfære, og så kan det pludselig ligne noget smart.
Med hensyn til at lukke i enderne: Der slutter du vel slanger til hhv. pumpe og varmeveksler
vh
pbp

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 06-05-11 22:34

Hvorfor ikke bare lave det i noget 110mm pvc rør det kan da laves tæt uden at der kommer jord bakterier i og kan da også holde til det ønskede tryk det virker også til nedkøling at øl .......

Bassebo......

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 07-05-11 10:32

@bassebo, varmeoverførslen er meget bedre mellem metal og jord/vand end med plastik

@pbp_et jo i den ene ende skal der være slanger, men vi har flere af disse rør som vi vil serie forbinde, og stadig kun have en pumpe, derved kommer der undertryk som trækker vandet fra den foregående brønd. derfor skal den slutte tæt omkring rørene ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-11 11:26

I min optik er det smartere at parallelforbinde rørene. Så skal pumpen arbejde med meget lavere tryk og rørene ligeså

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-05-11 14:48

I kan da sagtens dreje en prop i pvc eller PP og så lime den

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-05-11 14:51

Eller måske bare en ende fra pvc kloak rør, så tager det ikke 10 år at få lavet