/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
mudder smag i ørreder
Fra : botage
Vist : 6153 gange
200 point
Dato : 17-05-03 21:55

hej, jeg vil give jer ret i at ørreder fra P&T vande smager af "mudder", jeg mener at have læst at det er fra en alge, men det er selvfølgelig ikke noget ejerne af søerne taler for højt om , eller? hvis jeg betaler 200 kr. for at fiske en dag, vil jeg mene at en sund fisk må være en selvfølge. Men hvad er svaret?
knæk og bræk.
Bo

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-05-03 09:57

Hej Bo

Jeg mener ikke det kun er P&T ørreder der smager af mudder. Faktisk smager mange fisk fra søer med ringe vandudskiftning tit af mudder syntes jeg. Derfor er det meget almindeligt at man lader ål gå i et hyttefad eller et kar med frisk vand nogle dage indtil muddersmagen er forsvundet. Med ørreder forholder det sig noget anderledes, de kræver mere plads end et hyttefad for at overleve og det har de færeste vel .
Personligt gør jeg altid det, at jeg vælger et P&T, hvor jeg kan se at der er en naturlig stor vandtilstrømning og hvor jeg ved der til faste tider bliver sat friske fisk ud. Så er problemet ikke så stort syntes jeg

mvh srhansen

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 18-05-03 11:28

Man kan jo let fjerne den mudder smag, enten ved at tilsætte en smule eddike ved fisken under madlavningen, ikke så den sejler i det, eller så lade den stå i et par timer i noget kærnemælk, i køleskabet.

Og Ved ålene kan der tilsættes 1 tsk fuld eddike på panden lige inden at de er helt færdige, så skulle den muddersmag være væk.

MVH
Anni

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 18-05-03 13:15

Hejsa
Jeg kan kun give srhansen ret i at vandudskiftningen er årsag til jord/mudder-smagen.
Den med eddike eller kærnemælk har jeg ikke hørt om før... men hvorfor ikke!
For mit eget vedkommende, så ville jeg ikke fiske i en P&T hvor fisk har denne "bismag", men jeg er så heldig at bo i et område hvor der er adgang til en god å samt havfiskeri efter ørred (Djursland - Grenaa), derfor er problemet ikke aktuelt for mit eget vedkommende. Jeg har "surfet" lidt om emnet - vedhæfter links samt hvad jeg fandt.

Ørred med muddersmag:
Jeg har prøvet mange ting, men det eneste der virker nogenlunde er at salte dem lige til grænsen og ryge dem så skal de være slemme hvis muddersmagen trænger igennem.
Kilde: http://www.kvistholm.dk/diskussion/read.asp?ID=336&R=n

I foråret 1981 blev de gamle damme jævnet, for at gøre plads til runde damme af glasfiber og med støbt bund – dengang nye typer. Opdræt af fisk i sådanne typer, gør at fiskene aldrig har muddersmag.
Kilde: http://www.forel.dk/dansk/historie.htm

Søen har et vandspejl på 55.000m2, og er optil 8,50 meter dyb, flere steder i søen, er der undersøiske kildevæld, som om sommeren sørger for at vandet, ikke når de samme høje temperaturer som i mange andre Put & Take søer ( høje vandtemperaturer er ofte skyld i at fiskene for muddersmag og svamp!!), søen er dannet efter at der i 70 erne har været gravet grus, der foregår stadig grusgravnings aktivitet i området, men dog ikke i søen, dette forventes dog afsluttet i sommeren 2002.
Kilde: http://www.troutlake.dk/SOINFOsveboelle.htm

Søren

Godkendelse af svar
Fra : botage

Dato : 18-05-03 16:11

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : TorQue

Dato : 22-06-03 23:44

øhhmm selvom dette spørgsmål egentlig er blevet besvaret, vil jeg da lige komme med en indskydelse!
At en ørred fra en p&t smager af mudder, og her mener jeg smager RIGTIGT fælt, og er uspiselig ligegyldigt om du drukner den i eddike eller kærnemælk ..eller slynger en død kat over hovedet 4 gange i fulmåne.
Det skyldes en bakterie, som stammer fra dambrugene hvor p&t fiskene kommer fra, ingen fra et dambrug vil spise ørred i den periode medio jul-aug. da det er her ørreder smager af mudder.

at en ørred smager underligt kan skyldes dårlig vand udskiftning, men DET kan fjernes med eddike eller kærnemælk.

mvh
TorQue