/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Har du overlevet?
Fra : Dulcona
Vist : 1155 gange
100 point
Dato : 06-05-11 09:42

Hvis du er vokset op med mors mad, kørt på cykel /motorcykel uden hjelm, har indkasseret lussinger når du var uartig, fået svedere i skolen, havde 3 km til skole på gåben, fik en 5'er om ugen i lommepenge, havde et sort-hvid fjernsyn, hvor du ikke skulle rejse dig for at skifte program - der var kun et - spolede kassette bånd op med en blyant, efter spolebåndoptageren var smidt ud, lyttede Radio Luxemburg på et krystalapparat, butikkerne havde lukket om søndagen og kl 14 om lørdagen, uden mobil, PC, Notepad, Ipod mv., så er du et bevis på, at man kan overleve.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-05-11 10:20

Ja ja jeg har været ALT det igennem ...og lever i bedste velgående.
Men de unge i dag "mangler" en del af de prøvelser som vi var igennem i tidernes morgen

De har MEGET at lære endnu hvad hjælp til selvhjælp angår

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-05-11 10:29

Jeg var til familiefrokost i påsken. En af de unge damer på 20, havde fra hun kom til hun gik, 5 timer senere en mobiltelefon i hånden. Mens hun spiste lå den ved siden af hendes tallerkenen, så hun kunne se displayet.
Forældrene sagde ikke noget. Ojiii hvor det kløede hos mig, for at tage en samtale med hende. Hun kan ikke forstå, at hun ikke kan få en læreplads - for det kan da ikke være tatoveringerne op og ned af armene, der gør det eller piercingerne i tunge, ører mv. I guder....

Om jeg er intolerant.... JA!!!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-05-11 10:31

En femmer om ugen i lommepenge........Du må sgu have haft rige forældre, jeg måtte spare op for at få råd til en selvkøbt is

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-05-11 10:48

Lommepenge...HVAD er det for en størrelse ??
Det har jeg ALDRIG fået. Jeg smuttede på markerne ude på Amager og tjente selv de penge jeg skulle bruge.
Der er ikke den ting jeg ikke har lavet der.
Jeg erindre da jeg tjente til min første knallert ved bla. at tage kartofler op...2 kr. pr række fik vi.
Og de var godt nok lange.
Veloen fik jeg så min far til at skaffe rabat på fordi han arbejdede på Burmeister & waine.
Så den kostede kun 1100 kr ..dengang. Og det var mange penge. Året var 1968.
Eller stod den på bundtning af purløg. Afklipning af tulipanhoveder. Bundtning af radisser osv.
osv.
Man kørte simpelthen ud til bønderne kl. MEGa tidligt om morgenen ..stillede sig op og afventede dommen...du duer ...du duer ikke.
Men jeg må indrømme jeg aldrig har mangler jobs.
I 1969 begyndte jeg så både lårdag og søndag at arbejde som stuepige på hotel Europa i Kbh.
50 kr på dag kontant udbetalt ved portneren kl 15 når det var fyraften..mødetid kl. 07.00 om morgenen.

Og i dag er jeg lykkelig for jeg IKKE er bevt en Curling mor...mine unger har fra starten lært at ardejde...sundt for krop og sjæl.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-05-11 11:07

Er vi en smule fremskridtsfjendtlige?

Vores forældre ville sige:

Hvad er det for noget pjat med at se fjernsyn, kan i ikke bare læse en bog
Telefon?? Næ i min tid sendte vi breve
Nye sko?? De gamle kan da snildt repareres med lidt lim
Nylonstrømper?? Så kan du lige så godt gå nøgen!!!
Kyssede i til klassefesten? Så skal i vel snart giftes?
I min tid fik vi bank i skolen!

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-05-11 11:13

Citat
fremskridtsfjendtlige
Nej bestemt ikke. Har da selv de fleste af disse "moderne" faciliteter. Men kunne måske ønske en smule ydmyghed for tiden før nu. Ellers blot en joke - selvfølgelig forandres mange ting med tiden - men jeg tænker ind i mellem på, hvordan en ung idag ville klare sig, hvis verden løb tør for batterier

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-05-11 11:14

Citat
jeg måtte spare op for at få råd til en selvkøbt is
Luffe...du er jo traumatiseret fra barnsben

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-05-11 11:26

- har haft det værre, vi kunne også ta Sverige så jeg skulle rejse mig...

- ellers rammer du plet!

God weekend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-05-11 11:38

Kan genkende alt:
Citat
Hvis du er vokset op med mors mad, kørt på cykel /motorcykel uden hjelm, har indkasseret lussinger når du var uartig, fået svedere i skolen, havde 3 km til skole på gåben, fik en 5'er om ugen i lommepenge, havde et sort-hvid fjernsyn, hvor du ikke skulle rejse dig for at skifte program - der var kun et - spolede kassette bånd op med en blyant, efter spolebåndoptageren var smidt ud, lyttede Radio Luxemburg på et krystalapparat, butikkerne havde lukket om søndagen og kl 14 om lørdagen, uden mobil, PC, Notepad, Ipod mv., så er du et bevis på, at man kan overleve.

Lige bortset fra lommepenge. En dag,da jeg var en 5-6 år,blev jeg sendt til bager,efter rugbrød.(Ca. 1 km).Fik mors pung med."Kom til" at købe een af de firkantede nougat is,til 25 øre.Da jeg kom hjem konstaterede mor,at der manglede en 25 øre.Ja,det var jo en gåde,hvor den var henne.Det måtte være bagerjomfruen,der havde givet forkert,tilbage.(Mente jeg).Mor trak i frakken,og sagde at nu gik vi igen ned til bageren,for at høre nærmere,om mysteriet.Så måtte jeg jo indrømme,at 25 øren,var investeret i en is.(Mærkeligt,men sådan en lille "intermezzo",husker man for evigt).
Men ellers arbejde.Da jeg var 9 år,pløjede jeg med to nordbaggere.Hvis ploven "smuttede",på grund af en sten eller andet,måtte man vende rundt,og så komme tilbage i furen igen.(Havde ikke kræfter til at rykke den baglæns.
Nå,nu fik i næsten,hele mit livshistorie.Undskyld.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-05-11 12:00

Citat
Luffe...du er jo traumatiseret fra barnsben

Pengene var meget små så en dag var min og min søsters sparebøsser brækket op da vi kom hjem
Der manglede nu aldrig mad på bordet selv om meget af det var rene kulhydrater og for meget fedt.

Vi skulle skifte tøj efter skole, det slidte skoletøj var for godt til at lege i ........ men jeg var nu også en rod der flængede tøj hver uge.

Det var nu sjældent jeg gik sammen med kammeraterne til "slikmutter", fra jeg var ikke så gammel var jeg meget kreativ og købte selv en del værktøj for halvdelen af mine konfirmationspenge.......en formue på ca. 400 kr, noget af dette har jeg faktisk endnu og bruger det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-05-11 12:14

Citat
spolede kassette bånd op med en blyant

Kun hvis der var båndsalat

Jeg gemte min spolebåndoptager i lang tid. Der havde jeg jo optaget det jeg lyttede til på Radio Mercur

Citat
lyttede Radio Luxemburg på et krystalapparat

Næææ på et B&O

Citat
butikkerne havde lukket om søndagen og kl 14 om lørdagen

Og der var "skolegang" om lørdagen

Ikke noget køleskab, men et isskab .... ikke små is, men en isblok, som blev lagt i en firkantet "isspand"

Ingen telefonsvarer, men min mormor lagde altid en mønt på den blanke ringeklokke på telefonen, så kunne hun se om nogen havde ringet ..... men hvem???????

I dag er/bliver alt digitaliseret Jeg er ikke tilfreds med at man skal invistere i det ene og det andet. Oprette "ID" det ene og det andet sted for at få et brev.

Det må da være op til den enkelte.

Citat
Jeg var til familiefrokost i påsken. En af de unge damer på 20, havde fra hun kom til hun gik, 5 timer senere en mobiltelefon i hånden. Mens hun spiste lå den ved siden af hendes tallerkenen, så hun kunne se displayet.
Forældrene sagde ikke noget.

De var vel bange for at få en lussing

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-05-11 12:19

Citat
En dag,da jeg var en 5-6 år,blev jeg sendt til bager,efter rugbrød.(Ca. 1 km).Fik mors pung med."Kom til" at købe een af de firkantede nougat is,til 25 øre.Da jeg kom hjem konstaterede mor,at der manglede en 25 øre

Skarnsknægt
Jeg købte en flødebolle en dag for mors penge, det gjorde jeg kun een gang.

Det var også min opgave at hente mælk fra gården hvor min far arbejdede, det var i en lille mælkespand på cykelstyret, jeg mener at den rummede 5 liter.

Jeg og min søster blev dog ikke tvunget i arbejde, da vi var gamle nok til "gå i roerne" spurgte far pænt om vi ville være med da godset var under voldsomt tidspres. Vi fik lov at beholde det vi tjente, det var på akkord efter række.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-05-11 12:38

Hvor er det godt, at jeg ikke kan huske noget af det. Det må BESTEMT være fordi, jeg er så ung, som jeg er

(øhh, eller også er jeg så gammel, at jeg har fået en mild Alzheimers??)

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-05-11 13:41

Citat
.....at jeg har fået en mild Alzheimers
Så havde været bedre med en Parkinson light. Det er jo bedre at gå og rystesjatte lidt med øllet, en at man ikke kan huske hvor man gjorde af det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-05-11 13:51

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 06-05-11 16:48

Ja, jeg gik med aviser hverdag fra jeg var 9 år til næsten ingenting, senere i mellemskolen fik jeg en eftermiddagsplads hver dag med husligt arbejde efter skoletid til kl. 7 om aftenen, det inkludere godt nok aftensmad (aldrig nok) til 60 kr. om måneden (det kostede mine selvkøbte første sko også) så lommepenge var en by i "Rusland".

Min største fritidsfornøjelse var at få lov til at ride bondemandens arbejdsheste ned på engen i weekenden, men det fik man heller ikke gratis, der skulle køres hø ind o.s.v.
Jeg er sikker på, jeg ikke tog skade af at arbejde så hårdt, men tiden sætter jo sine slidte spor, det kan dog også være af andre årsager ;-D

Min efterrationalisering er, at i og med vi havde små kår, gik vi i den anden grøft, de "møgunger" skulle ikke mangle det, vi andre gerne ville have.
Så jo, de unge, altså vores børnebørn aner ikke, hvor småt og hårdt, det egentlig var dengang og fatter ikke en dyt af, at de først må få mobiltelefon, når de er 10 år!

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 06-05-11 19:10

Ja, ja. De unge har det nemt.

Men i skal huske, det er jer der opdrager dem. Det kommer ikke af sig selv, at forvente at få en mobil ved 10 års alderen. Eller at tweens skal være klædt som ludere, ups undskyld. Popsangeriner.

Og detme da tbuksen skal hænge. Ja jeg kan ikke lade være med at synes det er grinagtigt at dne mode kom af en nødvendighed.
Da der jo ikk altid er penge i familierne der hvor rap(over there you now) opstod. Med det til følge at tøjet blev nedarvet til yngre brødre. der måske ikke lige havde fysiken til at fylde storebrors bukser ud endnu. Og dermed var den spæde start født for en trend.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-05-11 21:02

Citat
Men i skal huske, det er jer der opdrager dem. Det kommer ikke af sig selv, at forvente at få en mobil ved 10 års alderen.

Så sandt så sandt. Vi har jo fået os arbejdet op til,at leve i en velfærdssamfund, med deraf manglende pligtfølelse.
Men alligevel kunne det være skønt,med en gran af ydmyghed,over tingenes værdi.
Jeg har indtryk af at unge mennesker tror at alting kommer af sig selv. At man har KRAV på,alverdens goder. Uanset om man har optjent,midlerne til det eller ej. Det ses jo tydeligt,af RKI og læssevis af boligejere,der er insolvente.
Det var en forstemmende oplevelse forleden i tv,at se en 30 årig galpe op om at det burde være en selv der bestemte,om man ville arbejde eller ej.Altså leve af kontanthjælp.
Sådan en tomhjernet idiot,aner jo ikke engang,at hver gang han tiltusker sig en krone af det offentlige,er der en anden der betaler.
Endelig en socialdemokratisk forslag,jeg er med på: Nemlig at kontanthjælps modtagere må ud og røre lemmerne,til uanset hvad.Selv LO går ind for forslaget. Lidt af en kovending. Men dog et fremskridt.

Min konklusion er,at det er sørgeligt at se 30-35 årige,der aldrig har haft en vable i næverne,eller beskidte fingre.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 06-05-11 22:39

Citat
Nemlig at kontanthjælps modtagere må ud og røre lemmerne,til uanset hvad.Selv LO går ind for forslaget. Lidt af en kovending. Men dog et fremskridt.

Da vi for ca. 25 år siden flyttede hertil kvarteret, var der en kommunal service, hvor pensionister mod at betale kr. 150,-/måned kunne få slået græs, få luget en gang i mellem, samt få ryddet sne, når det var tiltrængt.

Det døde meget brat, jeg spurgte et kommunalbestyrelsesmedlem om hvorfor?
Her er så den dødsyge forklaringen:

"Der skal være en leder/tilsyn/toiletvogn/opholdsvogn til pauserne, og det er alt for dyrt".
Jeg er helt med på, at man som udegående skal have disse faciliteter - men ledelse - hvis man har fået udstukket en dagsplan og ikke overholder den, skal kunderne nok klage - er det ikke kontrol nok?

Jeg oplevede aldrig, at de svigtede, tværtimod så det ud, som om de kunne lide at få noget meningsfyldt arbejde, flere gav endda udtryk for hellere det end at samle dimser i et lukket område.

Selvfølgelig skal man tage højde for, hvad de forskellige kan klare, men det er vel der, kontrollen er, inden de bliver visiteret til netop det job?
Tilsynet skal så bare rondere og se, om det er i orden og/eller mangler redskaber o.s.v.

Hvor svært og dyrt kan det være - én mand kan da klare mange grupper på en dag, så stort et område, tror jeg ikke, mange har her i landsdelen.

Før i tiden talte vi om alle de, der gerne ville være hjemmehjælpere - de blev fyret, for de var ikke uddannet - og nu kommer det "sjove".
Flere kvinder, jeg kender, har været hjemmehjælper i mere end 30 år, da de kom tilbage fra den tvungne skole, var der nogle ca. et par af 20 år, der ville vise dem, hvordan man gjorde [

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 06-05-11 23:00

En anden en (mig) blev sku helt nostalgisk . Men pt et jeg altså ski glad for mit 46 tommers-fladskærms-TV med alle de skønne HD-kanaler og Dolby-Surround-anlægget og Blue-Ray-afspilleren til gode film og serier. MUMS . Har først lige fået tid til at se "Borgen". Nøjh, hvor var den fremragende .

God weekend til alle.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-05-11 23:03

Selvfølgelig skal vi ikke "kæmme alle under samme kam".
Citat
Jeg oplevede aldrig, at de svigtede, tværtimod så det ud, som om de kunne lide at få noget meningsfyldt arbejde, flere gav endda udtryk for hellere det end at samle dimser i et lukket område.

Der kan sagtens være mennesker,der er havnet på kontanthjælp,grundet ulykkelige omstændigheder.
Men,der er helt sikkert også mange,der har baseret deres liv,på en arbejdsfri tilværelse.

Jeg vedgår gerne,at i min ungdom var det noget nemmere at finde et arbejde. (Hvis man ville bestille noget). På de lidt større gårde,var der en 2-3 karle. 1-2 tjenestepiger.Enhver lille landsby mejeri havde en 4-5 mand. Landsbysmeden det samme. Købmanden og Brugsen havde også hver 2-3 kommis`er.
Men stadigvæk,synes jeg der er lidt for mange muligheder,for at leve en "tilbagelænet" tilværelse,på andres bekostning.
Men jeg er jo nok ikke i trit med virkeligheden.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-05-11 23:15

Citat
Men pt et jeg altså ski glad for mit 46 tommers-fladskærms-TV med alle de skønne HD-kanaler og Dolby-Surround-anlægget og Blue-Ray-afspilleren til gode film og serier.

Hva`er der nu i vejen med en sytten tommers Arena,sort-hvid.

Hjertelig tillykke.Forstår godt du nyder den.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-05-11 23:34

Citat
"Der skal være en leder/tilsyn/toiletvogn/opholdsvogn til pauserne, og det er alt for dyrt".
Jeg er helt med på, at man som udegående skal have disse faciliteter - men ledelse - hvis man har fået udstukket en dagsplan og ikke overholder den, skal kunderne nok klage - er det ikke kontrol nok?

Jeg oplevede aldrig, at de svigtede, tværtimod så det ud, som om de kunne lide at få noget meningsfyldt arbejde, flere gav endda udtryk for hellere det end at samle dimser i et lukket område

Jeg var i en sådan haveaktivering i 9 måneder denne vinter med, vi havde da ingen leder tilstede, men vi vidste nøjagtig hvad der skulle gøres, en af dem fra kontoret dukkede så op en gang imellem eller ringede til en af vores mobilos for at tjekke om alt var ok.
De fandt meget hurtigt ud af at jeg var aktiv og erfaren med redskaberne så de trak mig rundt til områder i kommunen hvor folk ikke anede hvad ukrudt var eller ikke mødt op.

Hos nogle af pensionisterne fik vi kaffe og masser af hjemmebag

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-05-11 23:54

Citat
Har først lige fået tid til at se "Borgen".

Den er også go`. Glæder mig til fortsættelsen,hen på efteråret.

Derimod gider jeg ikke se "Den som dræber". Alene navnet,virker frastødende.

Ja,man ændrer sig jo med tiden. I 60`erne og 70`erne,var jeg helt vild,med de Italiensk/Spanske spagetty westerns. Såsom "Django","Ringo","Santana". Adios Companeros,Adios Sabata,Den gode,den onde og den grusomme,Lonely Gunslinger,Dræb og bed en bøn,Døden til hest.Osv.osv.

Store western heroes som,.Lee Van Cleef--John Phillip Law--Jose Torres--Tony Anthony--Frank Wolff
Klaus Kinski--Peter Carsten-Lee Burton--Giuliano Gemma--Pepe Calvo-- Ennio Balbo--Gian Maria Volonte--Clint Eastwood--Robert Woods--Leo Anchoriz--Fernando Sancho--Terence Hill--Bud Spencer--Jeff Cameron--George Harrison-- Robert Hundar--Anthony Steffen--Eduardo Fajardo--
George Hilton--Rick Boyd,og måske den største af dem alle,John Garko.

Akja,det var tider. Men nu må jeg vist hellere komme til ro. Inden tråden bliver fyldt af gunsmoke.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 07-05-11 11:59

Citat
Hva`er der nu i vejen med en sytten tommers Arena,sort-hvid. [Hahahahaha]

Mosebaek Sådan en television modtager har du da ik' med mindre at du har gemt den på loftet.
Det er jo en tråd med megen nostalgi, og den hygger
Jeg kan også bidrage med en fra det virkelige liv.
Det var en dag jeg blev sendt til den lokale Brugsen ca. 2,5 km. på mors cykel.
Hvad jeg skulle have kan jeg ikke huske, men jeg husker at jeg stod foran slikhylderne
og at det bugnede af slik. Så ja valget faldt på et stykke blød nougat med nøder.
Den fristelse var for stor til en gut i tredie kl. Men hvad jeg heller ikke glemmer, jeg skulle jo betale for varene, nugaten var jo i lommen. Jeg er helt sikker på at alle kunne se på mig at jeg havde dårlig samvittighed, og jeg var også kommet langt væk fra Brugsen inden jeg turde tage lækkerbisken op af lommen. Og når der så kørte en bil forbi var jeg sikker på at den havde opdaget at
Brugsen manglede et stykke blød nougat med nøder.
Det var så butikstyveri, mit eneste af slagsen til dato.

Højris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-05-11 19:34

Citat
Jeg er helt sikker på at alle kunne se på mig at jeg havde dårlig samvittighed,

Kender godt fornemmelsen. Det skyldes vores opdragelse,fra dengang.
Selv dengang,midt i 50`erne,var der nogle drenge,der fik en smøg i skolens frikvarter.På skolens toilet. Den gamle (far) havde inprentet os,at hvis han nogensinde hørte om at vi havde røget,ville der "falde brænde ned".
Kort tid efter var lillebror og jeg,på sommerferie hos vores fætter.Vi cyklede en tur.Droppede ind hos en lille høker.Købte en 5 styks "york" cigaretter.(Dengang kunne man købe 5 stk.pakker).
Vi kørte lidt videre,standsede ved en bunke sneskærme,der lå stablet i vejgrøften.(Meget almindelig dengang).Så skulle vi rigtig hygge os.Fik ild på smøgerne.(De smagte ad H til).Pludselig kom en motorcykel trillende.Vi blev hurtig enig om at det var vores morbror. (På sin NSU Lux).Cigaretterne blev skodet i en fart,pakken gemt inde i sneskærmene.Var bange for at han ville sladre,hvis han opdagede noget.
Selvfølgelig var det slet ikke ham. Men det beviser bare den dårlige samvittighed,man nemt "kunne finde frem".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 07-05-11 21:56

Citat
Jeg var i en sådan haveaktivering i 9 måneder denne vinter med, vi havde da ingen leder tilstede, men vi vidste nøjagtig hvad der skulle gøres

Derfor mener jeg også at besparelsen var helt hen i vejret, men man er så åbenbart gået tilbage til den form for aktivering igen, det andet er uværdigt - og hurra for det.

Nu tror jeg altså, man taler om 2 forskellige ting i denne tråd eller hvad?

Jeg har da også fladskærm, men på den er der ikke andet end genudsendelser.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-11 22:27

Citat
Jeg har da også fladskærm, men på den er der ikke andet end genudsendelser.

Vi har en 28`Funai. Hentet i Bilka for over 10 år siden. Men,"som et barn af sin tid",nænner jeg ikke at kassere det,så længe det virker.Udsendelsernes kvalitet,berettiger heller ikke just,til et nyt tv.

Der var dog et par gode udsendelser,nu her på DR-k,med lidt nostalgisk islet:

Go`e gamle Ove Sprogø,som detektiven Anthonsen.

Samt "Djævelens General",med den fremragende (desværre afdøde) tyske karakter-skuespiller Curd Jürgens.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-05-11 01:10

Nu er jeg jo kun en årgang 1980, men alligevel

Mors mad var god, og det er den stadig
Har både kørt knallert, motorcykel og cykel uden hjælm.
Både fået lussinger og en røvfuld mange gange. Ikke af mor
Har ALDRIG haft en eftersidning, men flere af klasse kammeraterne har, mange gange.
Ca. 3km i skole, ja. Dog på cykel De "forkælede" blev kørt af mor/far...
Jeg fik 10kr om ugen, lige til anders and til 9,75kr og 5 hold-kæft bolsjer af 5 øre stykket.
Mit gamle sort/hvide tv blev først pensioneret fra mors koloni have da det digitale signal kom.
Og ja, mit tv er sgu stadig et godt billedrørs tv.
Spole båndoptager, kassette båndoptager og pladespiller lever stadig i bedste velgående i mit hjem. Og bliver brugt indimellem!
Radio Luxemburg har jeg ikke hørt, men har brugt meget tid på 27Mhz walkies med et par kammerater, til vores forældres store glæde, telefonen var jo dyr at bruge. Har den endnu, men har dog ikke været brugt i flere år.

Og har fra barn af lært at arbejde er nødvendigt, jeg har skam været med til at slagte, tage kartoffeler op med håndkraft, mark arbejde, malke, muge ud, ordre brænde osv osv. Jeg er stadig ikke bange for at bruge en møg greb, hele huset bliver opvarmet med et gammelt fast brændsels fyr. Jeg er en af de få der ejer en le, dog bare til at slå kanter ved grusvejen. At kunne ordne tingene selv og sætte sit forbrug efter sin økonomi, så der er lidt til en evt. dårlig periode, det har jeg lært. Og andre burde lære af det mener jeg...

Og en anden ting, da jeg gik i skole var der ingen der klagede over at vores bøger var over 20 år gamle. De store klasser havde et ryger skur. Vores afleveringer skulle afleveres håndskrevne. Edb var stadig nyt, og skulle vælges som et valg fag.

Mange ting har ændret sig, men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor stort et problem andre har når elektronikken svigter eller strømmen forsvinder. Man er sgu blevet for afhængig af alt det elektronik, kontrol, registrering osv...

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 08-05-11 12:29

Tak for svaret Mosebaek. Hyggelig snak!!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-05-11 12:53

Selvtak. Og undskyld mit Spaghetti western indslag.Det hørte vist ikke hjemme,i denne tråd.
Men "hvad hjertet er fyldt af........"

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 09-05-11 18:29

En gang cowboy....altid cowboy