/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pant i bil?
Fra : cristian2
Vist : 1969 gange
50 point
Dato : 05-05-11 09:34

Jeg skal købe en bil midlertidigt. Jeg har fundet en nysynet Nissan til kr. 9.500. Jeg spurgte sælger hvad der var galt med den. Intet alvorligt. Jeg spurgte til pant i bilen. Det grinede han voldsomt ad. Han sagde at det var ligegyldigt når bilen er i denne prisklasse. Er det det?

Hvis jeg skal have formuleret en sætning på kvitteringen som skal sikre mig mod at stå med evt. gæld, hvad skal der så stå?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 09:37

Når du finder en kontrakt på nettet f.eks en af disse

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1516&bih=656&q=kontrakt%2Bk%C3%B8b+af+brugt+bil&oq=kontrakt%2Bk%C3%B8b+af+brugt+bil&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=50l5710l0l24l15l0l0l0l0l242l752l0.2.2&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=85867204e6b61945

Er der altid et sted hvor sælger skal skrive under på om der er pant i bilen

Det er altid en god ting at få tjekket, så hvorfor sælger griner forstår jeg ikke, for der KAN godt være gæld selv i en gammel bil

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 09:38

Hvis du har stelnummeret på bilen, kan du selv tjekke for restgæld her

http://www.bilbasen.dk/bilbogen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-05-11 09:39

Du kan gå herind og kontrollere om der pant i bilen, 9500 kr er da også penge: http://www.bilbasen.dk/bilbogen/checkpant.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 09:41

Hvis du ser på denne købekontrakt, kan du se allernederst at sælger skal skrive under på om der er restgæld i bilen

http://www.stopindbrud.dk/files/Filer/Koebekontrakt_bil.pdf

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 09:55

Der findes mange hånlige folk derude. Skulle købe en cykel, men sælger påstod den var uden stelnummer og det var ok.... hmmm ..

Forspørgsel skal foretages i bilbogen:

https://www.tinglysning.dk/tinglysning/welcome.xhtml

og det er gratis at få en uofficiel oplysning

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 09:55
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 10:04

Om bilen bliver tjekket for restgæld i bilbogen eller tinglysning, kommer ud på et, du skal stadig bruge stelnummeret - og det har du vel ikke??

Men det er sådan set også ligegyldigt om det bliver tjekket eller ej, sælger skal jo underskrive kontrakten

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 10:22

Hej Nordsted.
1) Bilbogen ligger inde under tinglysning. Bilbasen er et privat selskab. Så de to ting hænger ikke sammen.
2) Hivs du trykker på mit link vil du se at der er andre måder end stelnummer til at få oplysning om pant.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 10:23

3) og nej det er ikke ligegyldigt. Sku da trels hvis sælger er dybt forgældet så er det ikke sikkert at den aftale er nem at køre tilbage.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 10:26

Tjekkede lige dit link til bilbasen. Der kan du faktisk også få oplyst hvis du har nummerplade, til den nette sum af 89,95 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 10:34

snaptil..

Citat
Hivs du trykker på mit link vil du se at der er andre måder end stelnummer til at få oplysning om pant.

Det kan jeg ikke se

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-05-11 10:49

Nordsted1

Det er jo ikke helt ligegyldigt, for hvis sælger ike vil oplyse at der er pant i bilen, så er han nok også ligeglad med om han skriver under, og selv om han skriver under er det jo stadig den nye ejer der mister sin bil og skal sørge for at få sine penge tilbage fra sælger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 10:54

Citat
selv om han skriver under er det jo stadig den nye ejer der mister sin bil og skal sørge for at få sine penge tilbage fra sælger.

Det er en bedragerisag, at underskrive, at der ikke er gæld i bilen, så køber kommer ikke til at så helt alene i sådan en sag - men selvfølgelig er det bedst at få det undersøgt inden - jeg venter lige på hjælp fra snaptil, til hvor jeg kan få det undersøgt ved tinglysningen uden brug af stelnummer, for jeg kan ikke hitte ud af det.

Hvis der ikke er plader på bilen, kan man jo heller ikke betale sig for at få det tjekket... men er der plader på, er det en billig "forsikring" at betale ca 90 kr

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-05-11 10:57

Selvfølgelig står du ikke alene overfor en modpart i en bedragerisag, men selvom han bliver dømt, så skal du selv inddrive pengene

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 11:06

kortoververdenen, .... hvordan ville du garderer dig?? jeg kan ikke finde ud af snaptils link??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-05-11 11:09

Ved at chekke restgælden i Bilbogen eller et andet sted, såfremt der ikke er registreret restgæld/pant i bilen, så har eventuelle kreditorer jo ikke noget at komme efter

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-05-11 11:13

der er et gammelt ordsprog der siger man kan ikke plukke hår af en skaldet ...

dvs. hvis sælger ikke ejer noget (på papiret / i eget navn),. tages pengene hvor de er,

der bor rigtig mange mennesker (sælgere) i Danmark, der ikke ejer noget,..
fx. 'låsby-Svendsen', hele IT-Factory foretagendet, mm.

så sørg for at bilen / 'varen' er gældfri,.. uanset prisen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 11:18

Kortoververdenen, udover en kontrakt, var det jo også bilbasen jeg anbefalede til at tjekke restgælden, men snaptil, er kommet med et link, som skulle være bedre, jeg kan bare ikke se hvordan det skal være bedre end det andet --- ka ikke hitte ud af det--- men vil gerne vide det, så jeg kan bruge det en anden gang

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-05-11 11:23

Nordsted..

Det handler ikke om hvor den skal kontrolleres, men at du skrev:

Citat
Men det er sådan set også ligegyldigt om det bliver tjekket eller ej, sælger skal jo underskrive kontrakten [Blink]

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 11:28

Hej Nordsted.
Jeg ved ikke om det kun er mig der får noget frem når jeg trykker på det andet link jeg lagde ind. Men ellers tryk på det første link. Find bilbogen i højre side, under billedet står der forspørgsel, tryk der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 11:40

snaptil, jeg kan kun finde en side, hvor jeg skal skrive stelnummeret??? det har man som regel ikke før man ser på bilen eller registreringsattesten??

Citat
Hivs du trykker på mit link vil du se at der er andre måder end stelnummer til at få oplysning om pant.

Kan du ikke linke direkte for mig, så jeg kan finde det??

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 11:40

Du har derefter 3 forspørgsels muligheder. Flyt prikken til der hvor du har oplysninger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 11:52

Snaptil... yes, men begge de steder jeg finder, skal jeg oplyse stelnummer - hva er de andre muligheder, ka du ikke linke til en tumpe som mig... det er da smartest at kunne tjekke uden stelnummer, for så behøver man ikke se bilen/registreringsattesten først

https://www.tinglysning.dk/tinglysning/forespoerg/bilbogen/bilbogen.xhtml

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 12:04

kortoververden

Citat
Nordsted..

Det handler ikke om hvor den skal kontrolleres, men at du skrev:

Citat
Men det er sådan set også ligegyldigt om det bliver tjekket eller ej, sælger skal jo underskrive kontrakten [Blink]

Jeg skrev sådan, for når sælger skriver under på at bilen er gældfri, kan det aldrig blive den nye ejers problem, han køber bilen og restgælden vil følge sælger og ikke den nye køber--- når der er skrevet under

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-05-11 12:07

Nordsted

det er desværre ikke korrekt, gælden følger bilen, og kreditor kan til enhver tid konfiskere den såfremt eventuelle aftaler ikke bliver overholdt, det bliver dermed bilens nye ejers problem at få inddrevet gælden fra sælger.

Underskriften sikrer blot at man efterfølgende kan rejse krav mod sælger, men såfremt sælger ikke har penge, eller ikke overholder betalingsaftaler er man jo lige vidt

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 12:17

Nordsted har du bil registreret i dit navn?
sæt prik i den sidste.
Skriv dit navn
skriv dit fødselsdato. ... og tra lalalalallalaall

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 12:21

snaptil.... kan du gøre det samme med en bil, du vil købe??? det er der hele humlen er begravet

kortoververdenen - det er der meget delte meninger om, men prøv at læse nedenstående

Citat
- En gæld er noget personligt! Det kan kun følge den mand der har skrevet under for den.

- Et pant er noget man frivilligt opretter i en ejendel (et hus, en bil eller noget andet af værdi). Det er en sikkerhed man stiller for et lån (ikke nødvendigt vis ens eget) og i tilfælde af at kreditor ikke kan indfri sin gæld, kan kreditor kræve sit tilgodehavende inddrevet ved at pantet indfries (f.eks. ved at bilen sælges). Så så længe debitor betaler af på sin gæld, så er der intet problem. Det er først hvis gælden misligholdes at man kan kræve pantet indfriet.

- Et UDLÆG er når man har været en klaphat og lånt mere end man kan betale. Når gælden er forsøgt inddrevet, kan en kreditor gå til fogedretten og gøre UDLÆG i et personligt løsøre. Man kan ikke lovligt sælge en genstand med et udlæg i uden at det godkendes af kreditor. Sælger man det alligevel er det ikke købers hovedpine, men derimod sælgers og kreditor må finde et andet løsøre at tage udlæg i.

Så NEJ, en gæld følger ikke bilen, men manden.

http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=754758

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-11 13:55

Gæld i en vare følger varen OG skyldneren....

Kan skyldneren betale bliver varen gældfri...

Kan/vil skyldneren ikke betale ryger varen hvis det passer den retmæssige kreditor.... (UANSET hvem der ellers har købt den "lovligt") - Ellers var der jo ingen grund til at have pant i noget hvis man blot kunne sælge det videre

Selv Politiet har de problemer med hittegodsauktioner hvor der af og til sælges varer der er gæld i.

Kommentar
Fra : Tanjaa

Dato : 05-05-11 14:30

@Nordsted1

Hvordan F..... kan du fyre sådan noget Pis af, (gæld er noget personlig),... ?
det er noget 'google-sludder',

lad være med at udtale dig om noget du ikke ved,
for engang skyld har @refi,.. ret,...

en 'tænkt' situation, :
jeg køber en masse nye biler, både, huse mm. (inden jeg når at blive registret dårlig betaler)
det hele sælger jeg til en hr. X... (X sælger det hele vidre, til intetanende personer)
for pengene køber jeg et par luksus ejendomme i Thailand, Hawaii, Cuba, el.lign.

når X, har solgt alle 'varene' vidre, flytter han ned til den anden ejendom jeg har købt til ham,

hvem tror du står med 'håret ned af nakken',.. og mister deres penge,.. ?
......... RIGTIG gættet,.. det gør de intetanende personer som troede de havde gjort et 'kup',..

ps,.. at jeg,.. og X, evt. senere bliver retsforfulgt er sagen uvedkommende,
penge er der ingen der får,.. de er nemlig 'brugt',...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 14:44

Hej Nordsted

Hmmm Hmmm

Pant følger aktivet. Hvis du sælger en bil med pant og lånet misligholdelse af låneaftalen. Sælger långiver bilen lige meget hvem der ejer bilen. Det der kommer ind efter kompensation for salget, afskrives på gælden.

Restgælden følger oprindelig ejer.

1. køber har ingen bil og må afkræve penge af sælger....

2. køber har bil og ved ikke hvad der er foregået og har også ret til bilen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-11 15:20

Citat
Før du beslutter dig endeligt for at købe en brugt bil privat og underskriver en slutseddel, skal du undersøge, om der er restgæld i bilen. Restgælden kan være et billån hos et finansieringsselskab eller pant taget i bilen. Selv om du skriver i slutsedlen at, at bilen leveres fri og uden gældsforpligtelser, kan du alligevel ende med, at sidde tilbage med en økonomisk øretæve. For uanset slutsedlens ordlyd vil en panthaver med et sikret krav i bilen nemlig stadig kunne gøre dig som køber ansvarlig.

http://www.fdm.dk/bilkoeb/restgaeld

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 16:04

ANS dit link kan skabe forvirring. Du kan ikke stilles ansvarlig, den sætning kan fejlfortolkes. Du kan miste din bil og det er det der kan ske.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-05-11 17:13

Du kan også betinge dig i kontrakten, at handelen skal gå tilbage, hvis det viser sig at der er pant i bilen mod forventning. Det kan sælger vel ikke have noget imod, hvis der ikke er pant i bilen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-05-11 19:06

hvis sælger ikke vil skrive under på, at der ikke er pant i bilen, bør du ikke købe den. der kan i princippet være tinglyst gæld for millioner i bilen og det hænger du på hvis du ikke har en garanti for at der ikke er nogen hæftelser i bilen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 23:02

Tanjaa, det vil klæ' dig, at tale ordentligt

Hvis pantet/lånet er taget i f.eks banken, hvilket ikke er unormalt når man køber bil, så følger gælder altså ikke bilen, men låntager

Snaptil, vil du ikke nok linke direkte, så jeg kan se at man ikke skal bruge stelnummer/nummerpladet for at søge på evt. gæld i bilen??

Trimare46... enig, men det er vi vist de eneste to der er i denne tråd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-11 23:26

Citat
Hvis pantet/lånet er taget i f.eks banken, hvilket ikke er unormalt når man køber bil, så følger gælder altså ikke bilen, men låntager

Det er stadig en gang vrøvl...

Et banklån med PANT i bilen , følger BILEN og derefter ejeren (hvilkwet vist er gentaget op til FLERE gange)

Et banklån UDEN pant i bilen er jo ikke det der diskuteres

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 50 point
Dato : 06-05-11 08:42

Der er par stykker her som er helt ved siden af.

Jeg har en bil til en værdi 200.000
jeg udbetaler 40.000 restgæld 160.000
jeg får et lån med pant i bilen på 160.000

jeg betaler af på lånet løbende restgælden er nu 150.000
jeg sælger bilen for 120.000, jeg fortæller ikke om pantet.
banken rykker for lån, jeg betaler ikke
banken vil indløse sit pant
banken går i fogedretten og får udleveret bilen fra ny ejer
banken sælger bilen for 100.000
banken har haft omkostninger på 20.000
gælden nedskrives med 80.000

jeg skylder nu 70.000 til banken
ny ejer skylder 0 kr. til banken
ny ejer har 120.000 tilgode hos mig.

jeg er personlig konkurs.

ny ejer melder mig for svindel, men sagen trækker ud og ny ejer har stadig ingen bil.
jeg dømmes for svindel og skal erstatte ny ejer for 120.000 + tab i perioden.
deværre er jeg en bums og regner ikke med at tjene pende de næste 20 år
jeg sidder 2 år i fængsel.

ny ejer for 0 kr. tilbage men en lang næse
banken får ikke flere penge men afskriver tabet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 06-05-11 08:51

ny ejer kan selvfølge vælge at købe bilen fri af lånet.

så de betaler bare banken 150.000 og så kan de beholde bilen, ellers må de ud på aktionen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-05-11 11:02

Nordsted.

Hold nu op med at være dumstædig.

Der er STOR forskel på lån og pant, lån er noget du kan optage i banken eller et andet lånefirma, for at få lånet kan det være at långiver forlanger pant (sikkerhed) denne sikkerhed bliver tinglyst, og långiver har altså mulighed for at gøre udlæg/inddrage/konfiskere (kald det hvad du vil) i den genstand der er stillet som sikkerhed for lånet. UANSET hvem der på det pågældende tidspunkt har genstanden i sin varetægt

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 25-05-11 16:11

Tak for svaret snaptil.