/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Udryddelse af ræve i Tønder Marsken ?
Fra : Provsten1
Vist : 1047 gange
300 point
Dato : 05-05-11 08:27

Man tror knapt sine egne øjne når man åbner dagens aviser !! Miljøministeriet foreslår i en rapport, at man kan redde det "sårbare og unikke fugleliv" ved at skyde stort set alle ræve i området ! I al sin visdom hævdes det ligeledes, at landmændene ikke tvinges til at lade vand stå på deres marker, og det derved ikke er nødvendigt at stramme fredningen af området !!???

Hvad er holdningen blandt jægere og andre naturinteresserede, bl.a. også ornitologerne ??

Prøv venligst at være seriøse - tak !

Med venlig hilsen
Provsten1

Accepteret svar
Fra : Pyroteknik

Modtaget 300 point
Dato : 05-05-11 09:30

Hmm, slog lige Tøndermarsken op på nettet, (jeg bor på det flade Lolland) her kunne jeg læse at det er Danmarks største sammenhængende engområde og et naturcenter. Altså i mine øre et stykke unikt natur ud til vadehavet.
Jeg tror at en "udrydelse" af rævene i området vil ændre så kraftigt på balancen af fugle og pattedyr/skadedyr. Ræven er naturens skraldemand, det har jeg altid lært. Jeg ved godt at en stor del af føden er mus, men ræven tager også rotter, når den kan.

Pointen er nej, der skal ikke være en total afskydning af rævene. Det er jo et naturcenter og det må så være med, hvad naturen begærer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-05-11 11:45

Det er bogstaveligt talt overkill.

Hvad så med rovfuglene der også lever af fugleunger og æg ?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-05-11 12:14

Lad nu bare landrævene være og se lidt på byrævene og de ræve der kommer hvor vi mennesker smider vores affald. Naturen er en balance som vi mennesker ikke burde ødelægge!
Mennesket er den største ødelægger af alle!
MV2

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-05-11 13:48

Ville da gerne læse historien i "dagens aviser"--her nordenfjords holder vi ikke alle dagens aviser-- så hvor er det lige man skal lede??

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 05-05-11 15:24

Miljøministeriet, mon ikke der sidder nogen (som i visse andre ministerier) der ikke aner en bjælde om hvad der foregår ude i det virkelige liv. Gad nok vide hvor de har fået den ide fra.
Det skulle ikke undre mig om der er et eller andet sat igang for at give indtryk af at man sandelig har fingeren på pulsen og følger med i hvad der foregår. Det må gerne være noget, hvor landmændene ikke vil kræve kompensation, for så koster det jo penge.

Ikke fordi jeg har særlig ondt af landmændene, som - efter mit skøn - får i både pose og sæk, er rigtig gode til at beklage sig i tide og utide over det ene efter det andet, er "nødt til" at invstere i redskaber i millionklassen, selvom der egentlig ikke er et behov for en sådan anskaffelse, men bare for at have noget at afskrive.

Når man som jagtlejer skal forhandle ny "overenskomst" er der ingen grænser for hvor meget vand der kan hældes ud af ørerne, hvis der bliver påpeget noget om randzoner langs åer og bække, vedligeholdelse af remiser, hegn m. m.

Men bortset fra det, så tror jeg ikke det nytter vi her i dette forum får kvababbelser over noget som helst. Det er ad helt andre kanaler der skal gøres noget. Jeg har mine tvivl, om der er nogen af de unge piger og drenge på de bonede gulve som følger med i hvad der sker i KANDU - hvilket de helt sikkert kunne lære noget af!

kryds

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 05-05-11 15:27

Til dabj

http://www.landbrugsavisen.dk/nyheder/netnyheder/2011/5/3/ikkemerefredningitoendermarsken.htm
http://www.mynewsdesk.com/dk/view/pressrelease/nej-til-yderligere-fredning-i-toendermarsken-625689
http://politiken.dk/videnskab/article1272207.ece

Morgenavisen Jyllands-Posten i dag (selvom jeg er bosat på Sjælland, holder jeg JP)

En lille hjælp til dig - iøvrigt troede jeg ikke du ville have noget med jagtsiden at gøre, det har du givet udtryk for flere gange, men man har jo som bekendt et standpunkt indtil man tager et nyt !!!

Hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-05-11 15:48

Det er skrivebordsarbejde af værste skuffe ! Mon man overhovedet ved bare lidt om, hvordan naturen fungerer ?
Men intet kan efterhånden undre én, når myndighederne begynder at "tænke tanker" - på papiret kan alt lade sig gøre, men i den virkelige verden er der altid en eller anden form for konsekvens af de handlinger der udøves.
Lad os håbe fornuften sejrer - det er sgu' efterhånden et helt under at naturen med dens fauna eksisterer, for vi behandler den som skidt.
Jeg kan kun tilslutte mig de øvrige skribenters udsagn !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-11 19:23

Det er EU`s "naturlige" element i vildtforvaltningen. Godt man ikke er ræv.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 05-05-11 20:53

- op i r.... med EU, det har vi sgu ikke været heldige med

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-11 21:22

HØRT !!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 05-05-11 23:01

Stråt op i rumpen med EU. hvad er der i vejen med ganske almindeligt samarbejde. det er en dyr forening at være med i og vi må ikke en skid.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 06-05-11 06:41

EU er der ikke noget i vejen med, bare man er ansat i systemet, så er det en givtig forretning det er lidt som DJ, der er også mulighed for lidt ekstra

SHV, nu også med gylp på den ny pyjamas

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 06-05-11 07:10

Såan som jeg ser EU, så har "det" opnået, med pen, papir og et par fingeret afstemninger, hvad Adolf forsøgte med våbenmagt. Det virker, i mine ører, som om det hele er centraliseret omkring vores Sydlige nabo og Frankrig.

I januar eller februar, sendte Erhvervs og Byggestyrelsen, mig en liste om, hvilke stoffer som er opført på C-konvensionens lister jeg anvender i fyrværkeri, hvor meget jeg anvender og hvor meget jeg forventer at producere og forbruge i år. For helvede da, jeg er fremstiller af sprængstofer/fyrværker, ikke våbenfabrikant. Der stod endda i brevet at jeg kunne forvente kontrol af våbeninspektører. Sådanne breve er skrevet af, for og til prof/kemi. Det tog mig flere timer at forstå bare lidt af det hele. Kan i gætte hvad der står på sidste side af sådanne breve? Hvis du i produktionen ikke anvender nogle af ovennævnte stoffer, sæt kryds her... Kunne man ikke skrive sådan noget på forsiden ? Papirskubbere.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 06-05-11 18:04

Det er en meget skæv trend, at man af udelukkende politiske og ideologiske årsager, ønsker at " udrydde " en enkelt dyreart i en bestemt område.

Det er forykt at et ministrium, kan have den mening, at en total decimenrig af rævebestanden kan opveje de marsk lignende tilstande, som udelukkende er genstand for, det enorme træk af fugle som bruger Tønder Marsken som æde og rastepladser på deres vej sydover.
At en udrydelse af rævene, kan kompensere for, at havet æder sig ind på de ernorme spisepladser, der langsomt er ved at forsvinde, kan jeg på ingen måde få øje på. Den globale opvarmning har rævebestanden næppe indflydelse på, og pulssalget i hele marskområdet har intet med rævene at gøre og fuglenes fremtidige hvile og ædepladser.

Det næste er vel at vi skal udrydde isbjørnen, for at stoppe nedsmeltning af havisen på Grønland så.

Det giver stof til eftertanke atter en gang, at et ministrium/minister kan komme med den slags vandvids teoreier, og yderligere har kraftig indflydelse på, vores jagt og natursyn, det er en kæmpe ommer.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-05-11 22:33

Man bør vel også anskue rævens plads i faunaen. På en eller anden måde er ræven opfattet som et andenrangs dyr, som "lige skal have et skud med på vejen". Ret beset udgør fuglevildtet ikke den største del af rævens fødeplan, og derfor er det komplet uforståeligt, at EU tromler hen over hensynet til en ellers normalt fungerende vildtbalance i det sønderjyske. Endelig er rævebestanden ikke større end andre steder i dronningeriget - tvært imod - kunne man forledes til at bemærke, i hvert fald ikke omkring højeste vandstandslinie.
Og i øvrigt hat det forbanden EU stadig ikke ryddet op i sangfuglejagten i det sydlige europa. Bare for at stille det hele på højkant.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-05-11 11:25

Jeg er helt enig med Jer, I brave jægersmænd af Guds nåde og barmhjertighed.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor Danmarks Jægerforbund er tavs omkring sagen.
Forbundet burde, om nogen tone rent flag.

Hvor er Ole Roedhovedets mening. ? - og nok så "vigtigt", hvorfor ytrer "storvildtsjægeren" Bent Ballegaard sig ikke.? Han plejer da at ha' en mening om alt.

Med venlig hilsnen fra en brav jægersmand.
HH

Nu med stalker.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-05-11 13:20

Hej Heidi Ho

Du har helt ret i:Jeg forstår bare ikke, hvorfor Danmarks Jægerforbund er tavs omkring sagen.
Forbundet burde, om nogen tone rent flag.

Hvor er Ole Roedhovedets mening. ? - og nok så "vigtigt", hvorfor ytrer "storvildtsjægeren" Bent Ballegaard sig ikke.? Han plejer da at ha' en mening om alt.

Det er nok på DJ's anbefaling at Ministeriet har fremsat forslaget, for så kan Ole Roed komme med på gratis rævejagt - det skulle ikke undre - vi har før set hvor korrumperede nogle af jagtforeningsspidserne hos DJ er, så det er vel muligt, eller ???
"Storvildtjægeren" fra Båstrup er sgu' ligeså korrupt som spidserne, skønt han rangerer meget længere nede i hierarkiet !! Næh, jeg tror bb1 har for travlt med sin "planteskole", da det jo er nu hele den danske befolkning går amok i prydhaverne og lidt sorte penge kan jo nok være på sin plads hos forfatteren - der er jo en jagtleje der skal betales

Alt dette er ikke så seriøst, så undskyld til Provsten - men den lå lige til højrebenet !!

Øjenvidnet4
Ikke bosiddende i E....... ved H......
Ejheller hjælpepedel omkring Vejle Fjord

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 08-05-11 12:59

Tak for svaret Pyroteknik.

Også tak til øvrige debattører for nogle gode indlæg, samt tak for "god opførsel", men med en løftet pegefinger til Øjenvidnet4

Med venlig hilsen
Provsten1
Med udsigt fra Himmelbjerget mod syd - ikke alt er lige kønt, specielt omkring Salten. Det siges, at en vis forfatter dagligt "pisser" terrænnet af hvorved store områder simpelthen afsvides !!

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 08-05-11 14:44

Jeg siger velbekomme, skulle det være en anden gang...

Pyroteknik

Nu med en trambolin på samvittigheden

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-05-11 17:15

Hej Pyroteknik.
Du skriver i et indlæg, at du kommer fra Lolland.
Jeg læser så samtidigt i avisen, at Lolland er udset til at være opbevaringsplads for Risøforskernes legetøj - og at Lolland vil modtage milliarder af kroner som tak for ulejligheden....

Pyroteknik, er det sådan, at næste gang vi skal en tur med færgen til tyskland, kan vi så kontakte dig, for oplysninger om evt. strålingsfare...
Tænk, hvis man skulle være uheldig at mutere som en Ballegaard....

Mvh.
HH.

Stalkeren var bare en stakkels nabokone, som mistede sin mand for et lille år siden.
-Og hvad hun ville....? Tjaee.....den kløe, den kløe......

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-05-11 23:41

Skal vovse på kamikazeearbejde??

Helsingborg, Sverige.
I takt med at bestanden af vildsvin øges i Sverige – og det sker nærmest med lynets hast – så stiger også antallet af jagthunde, som kommer til skade under jagten, fordi de bliver angrebet af de modstandsivrige svin.
Selvom det sker, så hører det fortsat til sjældenhederne, at hundene omkommer som følge af et vildsvineangreb. Men i løbet af de seneste fem år er der på det regionale dyrehospital i Helsingborg registreret 57 tilfælde af jagthunde, som er kommet til skade, efter at have været i infight med vildsvinene.
Hundeejerne der benytter deres hunde til vildsvinejagt, opfordres i den forbindelse til at give deres hunde en beskyttelsesbrynje på.
Til at udstyre hunden med en GPS, så den hurtigt kan findes, hvis den ikke selv er i stand til at komme tilbage.
Samt til at skaffe sig grundlæggende kendskab til, hvordan man yder sin hund førstehjælp, hvis uheldet er ude.

Det er – ikke underligt – især vildsvinenes tænder og stærke kæber som giver anledning til de fleste skader på hundene, som hyppigst er brækkede lemmer og sårskader.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-11 14:01

Jeg ville nødigt sende en dansk jagttrænet hund imod et vildtsvin.
Findes der ikke speciel-trænede hunde til den slags øvelser.?

Mvh.
HH.
Går ind for ornelig træning af hunde.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-11 14:18

Er der nogen af Jer gutter der har forstand på dette fænomen.????

Det drejer sig om min bil.

Hver eneste gang jeg stiger ud af bilen og skal lukke døren, får jeg et elektrisk stød over nallerne.
Det er for at sige det mildt - pisse irriterende.
Det er blevet rigtigt slemt efter jeg har fået påmonteret nye dæk.

Mvh.
HH
Nu i stødet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-05-11 15:49

Du skal bare klaske en flad hånd ind i bilen dørkarm, når du står ud. Altså ingen lette berøringer. Fænomenet stammer fra statisk elektricitet - pga. af det blillige kluns du går med. Bær kun beklædningsgenstande af bomuld og uld. Det mindste lag kunststof giver bagslag - hvis bilens sæder samtidig indholder kunststof. Næh!! Ægte læder giver ikke stød.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-11 16:29

Nå..Billigt kluns..!!???
Jamen så skifter jeg mine billige Bilka-cowboybukser ud med et par fra Tøjeksperten.

Men tak for rådet, jeg prøver lige at klaske......

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-05-11 21:52

På den anden side kan du lære naboens hund lidt om manerer, når den nærmer sig ukoblet. Du strækker armen ud og lader den snuse til din pegefinger. PANG - og den flygter, hver gang den ser dig.

Åh, for Satan da. Fik lige en skideballe af konen. Jeg havde ladet en åbnet pose med tørrede griseører ligge inde på hendes arbejdsværelse.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-05-11 10:35

Citat
På den anden side kan du lære naboens hund lidt om manerer, når den nærmer sig ukoblet. Du strækker armen ud og lader den snuse til din pegefinger. PANG - og den flygter, hver gang den ser dig.
Jow fanden fløjtme, det virker.! Jeg har selv set det på film - endda Crokodille Dundee.

Citat
Åh, for Satan da. Fik lige en skideballe af konen. Jeg havde ladet en åbnet pose med tørrede griseører ligge inde på hendes arbejdsværelse
Ups for en stank. Absolut ikke anbefalelsesværdigt, at ha' en sådan en pose hundeguf til at ligge i bilen en skjøn sommermorgen.
Trunten vil straks tro, at man har været på grisebassen

Mvh.
HH

Nu vil jeg smide klunset og ta' lidt sol.
Jeg har hørt, at rigtige mænd har hvide striber under patterne.
Kaaaa' det nu os' pas'......?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-05-11 15:26

He he. Jeg kunne ikke lugte griseørerne. Måske lugter man selv sådan.

Mvh.
Tonganeseren