/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arveret til online dokumenter?
Fra : CADmageren
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 05-05-11 07:33

Det er jo blevet mere og mere almindeligt at man gemmer sine personlige dokumenter online. Personligt er jeg stor fan af Google Docs, og bruger denne flittigt billeder og andre dokumenter. I bund og grund er jeg ikke så bekymret for at Google kigger mig over skuldrene, men hvad sker der den dag jeg stiller træskoene?
Kan ens familie gøre krav på at få billederne/dokumenterne?
Hvad med ens email - der kunne jo også være vigtige oplysninger imellem...
Hvad hvis jeg istedet gemmer mine dokumenter hos en specifk hosting udbyder (one.com, etc)

Jeg tænker på det fordi jeg sidder her med min oldefars gamle papirer. Utroligt sjovt at læse hans ansættelses kontrakt fra 1920: 500 kr om måneden og fri hest...

Hvad med "e-Boks" - hele vores verden er jo efterhånden blevet digital.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 07:50

Dit password til dine elektroniske papirer kan ikke oplyses af e-boks (jeg er ikke 100% sikker når der er tale om dødsfald, men almindeligvis er det kun indehaveren der kan åbne den), men du kan jo skrive det ned et sted hvor dine pårørende kan finde det..

one.com bliver slettet når du ikke betaler, om google Docs bliver lukket når den ikke bliver brugt, ved jeg ikke

Fri hest

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 05-05-11 07:54

Med en skifteretsattest i hånden får du adgang til alt, i det omfang det kan lade sig gøre.
Du skal jo arve og skal vide hvad der ligger de forskellige steder.

Med venlig hilsen HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 05-05-11 08:01

Det med "fri hest" var faktisk helt konkret. Han arbejdede som tilsynsførende ingeniør på større broprojekter i Kina for Kampsax.

Men ja, man burde jo faktisk have en forseglet kuvert liggende et sted med adgang til ens login oplysninger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-11 08:11

Citat
Det med "fri hest" var faktisk helt konkret

Sådan opfattede jeg det også...og sikke en kontrast til idag

Kommentar
Fra : grow

Dato : 05-05-11 08:26

Jeg benytter Dropbox til disse dokumenter og foto. Familien er linket til denne box og har selvfølgelig adgang til disse efter jeg "sætter træskoene"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-11 08:45

Vigtige dokumenter skal i ikke nøjes med at gemme på fremmede servere .
Gem dem også hos jer selv på holdbare medier, som også kan læses i fremtiden.
Papirudskrifter er ikke noget dårligt valg.
Tænk på alle de gamle dokumenter i Word perfect og andre tekstsysrtemer, som folk har svært ved at læse i dag. Lydoptagelser på stålbånd , 16 mm film og lignende giver også problemer, fordi teknikken er forladt.
Gem på noget ,der også kan læses om 30 år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-05-11 09:58

Ak ja, hele ens liv og identitet kan ligge på en CD....hvis man da ellers har krympet sine familiebilleder, men det kan så også forsvinde på et splitsekund, der er allerede faldet mange tårer når forældre har mistet barnets første billeder grundet manglende backup.

Papir er ikke bare papir, næsten alt det man trykker i dag er på dårligere papir end førhen, hvilket kan ses når man sammenligner en 70 og en 10 år gammel bog.

For at vende tilbage til vores kære døde, eller vores egen ditto, jeg er faktisk ikke klar over om Nem-ID profilen bliver frigivet således at de efterladte får et nyt password.

Man bør jo nok skrive alle passwords ned, f.eks. til Facebook så profilen kan lukkes ned, idet man jo kan blive ramt af en vanvidbilist i morgen.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 09:59

gad vide om fri hest blev beskattet ligesom fri bil i dag?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-11 22:58

Jeg har skrevet alle min adgangskoder ned så mine efterladte kan slette mine oplysninger på nettet i tilfælde af min død. De kan også hente de dokumenter jeg har liggende på nettet. Alt er noteret ned. Dokumentet ligger på en ekstern harddisk og er låst. Mine børn har en kuvert med en kopi af mine personlige papirer som dåbsattest. Og i den kuvert ligger også den kode jeg har låst dokumentet med, som indeholder alle adgangskoder.

Så skulle jeg være dækket. (Jeg har lavet det efter at jeg har været alvorlig syg.) Jeg er helbredt, men bibeholder konstruktionen.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 17-07-11 09:52

Ejer man noget af almeninteresse, fx fra ww2, var det måske noget for rigsarkivet ?
w.