/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
To fabrikater bremsekalibre NK og BUDWEG
Fra : jorael
Vist : 1157 gange
200 point
Dato : 04-05-11 21:03

Min internetbutik har sendt mig to nye (antagelig renoverede) bremsekalibre, den venstre bremsekaliber er af fabrikat NK, og den højre er af fabrikat BUDWEG. Er der nogle, som VED, om det kan give problemer med to forskellige fabrikater? Umiddelbart ligner det en delvis opgradering, for jeg havde bestilt to af fabrikat NK, og BUDWEG er vist lidt dyrere.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 200 point
Dato : 04-05-11 22:31

Jeg ser ikke noget problem i det, såfremt at de er helt ens i montering, funktion og stempeldiameter.

Det er helt almindeligt at bilfabrikker benytter sig af flere forskellige underleverandører til den samme komponent, det er der intet odiøst i.
Ofte giver det anledning til religionskrige hvor forskellige ejere deler sig i forskellige fraktioner og sværger til reservedele fra den ene eller den anden underleverandør.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 05-05-11 10:10

Jeg vi lige tilføje, at naturligvis er bremseklodser- og skiver af helt samme fabrikat og skiftes samtidig. Alt hvad jeg kan måle udvendigt på de to kalibre, uden at skille noget ad, er ens.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 12-05-11 19:44

Tak for svaret Beestone. Nogle meget kyndige har fortalt det samme, at de fint går sammen. Min tillægsspørgsmål er nu, hvordan kan jeg vide om håndbremsen virker lige kraftigt på begge hjul?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 13-05-11 07:46

Håndbremsen har altid en eller anden form for træk-fordeler til de 2 hjul.
Hvis den fungerer som den skal og glider fint, så vil håndbremsen trække lige meget på begge hjul, når selve hjulbremserne er serviceret og i orden.

På nogle biler skal man justere på hver hjulbremse, for at optage evt. små længdeforskelle på selve trækkablerne, på andre biler skal kablet justeres op ved håndtaget - når kablerne udskiftes.

Men på alle moderne biler er selve håndbremsefunktionen altid med automatisk justering og kompensering for slid.
Denne justering foregår umærkeligt under brug, og kan ofte fremskyndes ved at give håndbremse armen noget motion.
Dog skal man passe på at håndbremsen ikke justeres for hårdt op da det giver unødigt benzinforbrug, slid på og opvarmning af bremserne.