/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvilken vinkel
Fra : HomeAlone
Vist : 1336 gange
100 point
Dato : 04-05-11 20:07

Hej.

Håber lige der er nogle som har geometrien lidt mere i orden end jeg har. Jeg skal have samlet tre lige store stykker træ som vist på dette billede:

http://www.woodworkforums.com/attachments/f11/45245d1178097183-best-way-join-three-pieces-wood-1fin.jpg

Som det ses er alle de indvendige vinkler 90°

Alle stykker er skåret med samme vinkel. Hvad skal vinklen være?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-11 20:21

60°

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 04-05-11 20:47

For mig at se er vinklen 45 grader. listerne er kæntret 45 grader ( to diagonale hjørner i lod ved skæring)

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 04-05-11 21:21

Citat
For mig at se er vinklen 45 grader. listerne er kæntret 45 grader ( to diagonale hjørner i lod ved skæring)

Det var også det jeg kom frem til. Min gæringssav kan både drejes 45° og tiltes 45°, så jeg, uden at tænke nærmere over det, regnede med at det var løsningen, men det virker ikke.

Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke at de tre stykker er ens. I så fald bliver der et hul i midten. I det viste eksempel er der ingen af de tre lister (hvis de er ens) der rører hinanden, bortset fra kanterne selvfølgelig.

Så hvad gør man så?

Jeg må hellere tilføje at det er tre stk. 90 graders profil-lister jeg skal have sat sammen til et hjørne, hvilket kræver at de er skåret ud som på tegningen.

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 04-05-11 22:30

hmm... mystisk. jeg kan desværre ikke efterprøve teorien, jeg har ingen sav der kan. jeg har en vinkelmåler som vi smede bruger, men det er ikke præcist nok uden anlæg... æv

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 04-05-11 22:33

en mellemtanke. hvordan hvis du skærer først 45 grader roterer listen 90 grader og skærer igen med 45 grader ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-05-11 00:13

Citat
hvis du skærer først 45 grader roterer listen 90 grader og skærer igen med 45 grader ?

Rigtigt, der er skåret 2 gange i hver ende så spidsen fremkommer i det ene hjørne, hvilket kræver stor nøjagtighed, så træn på noget andet træ først.

Man kunne nøjes med blot at skære de to af stykkerne i 45 grader, men en kompliceret træsamling er altid flot når den er færdig