/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Ved i hvad signalerne betyder?
Fra : o.v.n.
Vist : 1128 gange
100 point
Dato : 04-05-11 15:53

Nu her til middag klokken 12 blev sirenerne rundt omkring i landet afprøvet som de gør hvert år i maj,
Spørgsmål 1: Jeg kom til at tænke hvor mange som egentlig ved hvad sirenerne siger med de forskellige signaler?
Der var kun 1 af kollegener på jobbet som mente at vide lidt.
Spørgsmål 2: Er sirenerne ikke lidt forældede? Politiet kører rundt i højtaler vogne i krisesituationer nu om dage, så hvilken værdi har sirenen når næsten ingen ved hvordan de skal forholde sig til de forskellige signaler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 16:10

Husk at svare inden i pløjer internettet tyndt efter svaret

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-05-11 16:21

Jeg pløjer ingen steder - afventer et svar her...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 16:23

Du ved det altså heller ikke webm har du ikke været soldat?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-05-11 16:26

Hej o.v.n.
Det betyder at du skal gå indendøre og lukke vinduer og døre til der er en afblæsning.
De sirener har såadn set været brugt i rigtigt henseende 8 gange på de sidste ti år.
Ved farlig røg bl.a.
Citat
Politiet kører rundt i højtaler vogne i krisesituationer nu om dage,

Der er altså stadig 20% af landet der IKKE er dækket af deres hylen.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-05-11 16:26

- er I kun 2 på dit arbejde o.v.n.?

- og nej, tror der skal temmelig mange patruljevogne til, for at erstatte sirenerne...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-05-11 16:27

Ej al'så .... var det bare en afprøvning? Nu har jeg ellers ligget og ventet på tyskerne lige siden midagstid....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-11 16:32

De signaler har jo været gennemprøvet år efter år. Nu er det kun 1 gang om året de bliver gennemprøvet, tidligere var det vist 1 gang om ugen/måneden.

Din kollega, som måske vidste lidt om signalerne .... lagde han også mærke til fejlen ???? det gjorde jeg .... det lød ikke som det plejede

Jeg synes da ikke det er forældet. Politiet skal vel også "holde sig inde" når faren er på færde.
Desuden kan en sirene høres i en større radius end politiets højttalere i "Jensensgade"

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/05/04/131952.htm

Og så må man jo bare håbe på at den pågældende, som skal trykke på knappen også ved, hvilken kanp han skal trykke på ..... han vil sikkert hellere ræse rundt i en politibil.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-11 16:33

Da jeg sidst seriøst lyttede efter signalerne var da jeg arbejdede i Birkerød og der brændte et stort lager med plast i Allerød 5 km væk.
Røgskyen kunne ses i det meste af Nordsjælland, vinden vendte, og alarmen gik så i Birkerød

Mig bekendt kørte de ikke rundt med højttalervogne, men der var nu også nogle der ikke gad lytte, en mor med barnevogn gik tæt på brandbilerne, og en bilist skælde brandfolkene huden fuld fordi at slangerne bredte sig hvor han skulle køre.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-05-11 16:35

Citat
har du ikke været soldat?

Såmænd så (det vil sige Civilforsvaret), men det er suseme mange år siden.
De specifikke signaler kan jeg da ikke huske.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-05-11 16:36

Citat
Politiet skal vel også "holde sig inde" når faren er på færde

Niks det skal de ikke...de løber en "erhvervs" risiko med det job de har.
De er til for "dig og mig".

Da jeg i sin tid var på Skt. Lukas stiftelsen skulle vi møde på job på vores fridage HVIS der skete en atom ulykke fra Sverige.
At vi så var enige om nok at blive hjemme hvis uheldet var ude er så en anden sag.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 16:41

Citat
Det betyder at du skal gå indendøre og lukke vinduer og døre til der er en afblæsning.
delvis korrekt men hvad hvis det er luftalarmen? Så er det ikke nok at gå inden døre og lukke vinduet der er mange forskellige sammensætninger at sirene signaler og jeg er ret skuffet over ingen at de unge på jobbet havde den mindste anelse om hvad en sirene kan fortælle

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-05-11 16:42

Citat
delvis korrekt men hvad hvis det er luftalarmen?

Så hopper du op i badekaret og gemmer dig under en madras

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 16:44

Citat
Jeg synes da ikke det er forældet.
er det så oplysning i skolerne der mangler? Ingen unge ved tilsyneladende hvad de skal i tilfælde af sirene varsel, for slet ikke at snakke om de forskellige situationer som de forskellige lyde varsler

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-11 16:48

o.v.n.

Citat
der er mange forskellige sammensætninger at sirene signaler og jeg er ret skuffet over ingen at de unge på jobbet havde den mindste anelse om hvad en sirene kan fortælle

Vidste du det selv

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-05-11 16:50

Jamen det var så måske meget godt der i dag blev begået en fejl- nu er det blevet et godt emne for nyhederne.

Det skal der nok blive meget mere om- når nogen har kvajet sig-

Jeg vidste ikke idag, at der var en fejl. Jeg registrede bare, at det var det sædvanlige afprøvning.Troede jeg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-11 16:51

o.v.n.

Lagde du mærke til "fejlen" i dag ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-05-11 16:53

Citat
o.v.n.

Lagde du mærke til "fejlen" i dag ?

godt spørgsmål-

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-05-11 16:55

Man kan høre signalerne på dette link:

http://www.dr.dk/Nyheder/Kriseinfo/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 16:55

Citat
Vidste du det selv
indrømmet jeg kan ikke huske dem allesammen
Citat
Lagde du mærke til "fejlen" i dag ?
jeg syntes det lød anderledes end det plejede men lagde ikke større vægt i det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 16:58

Fra krise info siden på DR
Citat
Kun hver 10. ved hvad sirenerne betyder
noget er der altså om min påstand om at der mangler oplysning eller hvad?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-05-11 17:00

Citat
noget er der altså om min påstand om at der mangler oplysning eller hvad?

jo jo

Men nu får vi det genopfrisket, så hurra for de røde ører

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 17:04

Husk at spørge ungene når de kommer fra skole (eller hvor de nu kommer hjem fra) om de ved hvad signalerne betyder

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-11 17:04

Måske skal du selv oplyses

Citat
indrømmet jeg kan ikke huske dem allesammen

Citat
noget er der altså om min påstand om at der mangler oplysning eller hvad?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 17:09

Ans altså - du er ikke nem at bide skeer med jeg skal måske have bogen frem til repetering

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-05-11 17:12

Tilksyneladende er der kun 2 signaler i dag til forskel fra 60'erne hvor der var flere som jeg husker det...

Der blev jo udsendt en pjece den gang der hed "Hvis krigen kommer" hvor der som jeg husker det var flere forskellige signaler...

Fandt lige et link til pjecen:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/uddrag-fra-pjecen-hvis-krigen-kommer-fra-statsministeriet-1962/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-05-11 17:14

Du behøver ikke bogen, du kan bare lytte til webm´s link-

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 17:16

Nu kalder pligterne (igen) det gode vejr trækker mig udendørs, jeg ser indenfor igen om nogle timer

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-05-11 18:13

I tror da ikke, at de fleste unge gider at forebygge noget?

Generalisering (hvis nogle er i tvivl)

De beskæftiger sig da ikke med ubetydelige småting, såsom deres egen sikkerhed. Der er jo ikke nogen døde endnu - hvorfor så bekymre sig? Der er heller ikke penge i det...

Og ovenover alting, stråler Moder Sol :-)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-11 18:51

Nå var de sirenerne - og jeg som troede, at naboens vogn igen ikke kunne starte.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-11 20:17

o.v.n.

I morgen kan du jo så spørge de unge om hvorfor man sætter lys i vinduet den 4. maj .... det har du da ikke glemt vel ????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-11 21:23

Åh ja, den årlige afprøvning af sirenerne, første onsdag i maj.

Jeg bor så langt ude på bøhlandet, at jeg ikke kan høre sirenerne her.

Men da jeg var barn da var det HVER onsdag kl 12:00, at sirenerne lød.

Og nej, jeg kan sgu heller ikke huske hvad de betyder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 22:04

Citat
det har du da ikke glemt vel ????
nej ikke helt glemt, men næsten jeg er lige kommet ind og har skyndt mig at tænde nu du husker mig på det

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-05-11 22:49

Har lige haft det smukkeste lys i alle "gade"-vinduerne.

Stemningsfuldt!

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-11 23:21

Tak for svaret ans. Du er min dårlige samvittighed det der med at kunne
Citat
se splinten i din broder øje, men ikke få øje på bjælken i mit eget
citatet er fra bibelen (mener jeg at kunne huske)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-11 16:08

måtte lige købe spørgsmålet, vi kan jo ikke ha´at du ikke har flere point lige om lidt.

Citat
Hellere en kæp i øret end en bjælke i øjet.