/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dækker bilforsikringen?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 4293 gange
50 point
Dato : 03-05-11 14:56

Inden jeg kontakter mit forsikringsselskab ønsker jeg at høre jeres meninger/erfaringer på mit spørgsmål som går på at jeg køber en 5 år gammel bil som jeg skal betale 30.000 kr for. Bilen bliver registreret i mit navn og jeg nøjes med at tegne lovpligtig ansvarsforsikring. Men hvordan er lovgivningen skruet sammen såfremt jeg låner bilen ud til f.eks en af mine døtre eller en hvilken som helst anden person og vedkommende kører galt med bilen og påfører en evt. personskade på modparten. Hvordan er jeg stillet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-11 15:09

Forsikringen dækker stadig..... men du må kun låne bilen ud i ny og næ, hvis det ligner et fast forbrug er det ulovligt at bilen står i dit navn

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-05-11 15:09

Godt nok.
Det er jo bilen der er forsikret og ikke de forskellige chaufføre som kører i den.
Det samme gælder f.eks. en minibus på et plejehjem. Der er måske 10 mennesker som kører i bilen og selvfølgelig dækker forsikringen hvis man laver skader på andre køretøjer eller personer.

hawaii7

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 03-05-11 15:13

Ansvarsforsikringen vil stadig dække, det skal den gøre.

Men du vil rykke ned i forsikringsklasse og dermed komme til at betale forhøjet præmie.
Hvis forsikringsselskabet vurderer, at der er i virkeligheden er tale om at snyde en yngre bilist uden om den normale anciennitets optjening, vil du sandsynligvis yderligere få krav om forsikring på præmietrin 0 = den allerdyreste højrisiko gruppe.

Det er så almindeligt med den slags "krumspring" for at unge kan starte billigere i præmie.
Men den går ikke, forsikringsselskaberne er ualmindeligt gode til at lugte lunten, og så er det bare at betale ved kasse 1.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-05-11 15:45

Sålænge der er nummerplader på bilen, dækker forsikringen skader der er forvoldt af den. men det er en betingelse at føreren har gyldigt kørekort.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-05-11 16:41

Den lovpligtige ansvarsforsikring på bilen, dækker i dag over flere ting end for år tilbage. Som kogalejy rigtigt skriver, så længe der er nr. plade på bilen, dækker forsikringen, men det er ikke rigtigt som kogalejy skriver, at det er en betingelse, at føreren har gyldigt førebevis.

Bilens ansvarforsikring dækker enhver ansvarsskade, som bilen/føreren påfører andres personer/ting! Selv når biltyven forvolder skade, dækker forsikringen ansvarsskaden!

Herud over, så dækkes personskade således:

Ved eneuheld dækker ansvarsforsikringen IKKE føreren, men den dækker personskade for evt. pass.

Ved uheld med fx en anden bil der er involveret, så er alle personer - herunder også førene af bilerne forsikret. Det er således, at når to biler kører ind i hinanden, så dækker modpartens bils ansvarsforsikring den anden fører og omvendt.

Derfor bliver der ikke - som tidligere - tegnet så mange fører/pass. autoulykkesforsikringer, som tidligere, men oftes kun en autoulykkesforsikring der dækker føreren, da pass. som tidl. omtalt er dækket af bilens ansvarsforsikring.

Det skal lige bemærkes, at man får erstatning fra såvel ens egen autoulykkesforsikring som for bilens ansvarsforsikring. Oven i dette kan der blive tale om, at få "svie & smerte" for henholdsvis læge ordineret sengeleje eller oppegående, samt evt. tabt arbejdsfortjeneste. Det er så modtaptens forsikringsselskab, som skadelidte skal rejse dette/disse krav over for.

I dag kan kommunerne også kræve erstatning fra bilens ansvarsforsikringsselskab for udlæg af sygedagpenge - men det sker ikke så ofte!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-11 17:00

Selv når der ikke er betalt for den lovpligtige forsikring, dækker forsikringen så længe pladerne er på...

Dette synes jeg er ganske urimeligt,for hvem er det der så betaler - alle dem der har orden i sagerne, men godt for dem det går ud over - trods alt

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 03-05-11 17:04

Det du skal være opmæsrkom på, er at visse selskaber arbejder med en forhøjet selvrisiko hvis du låner bilen ud, men den dækker under alle omstændigheder

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 03-05-11 17:38

Takker mange gange for jeres kommentarer. Jeg lægger svaret så snart jeg har snakket med forsikringsselskabet - inden for 1 uge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-11 18:05

Ansvarsforsikring skal der være og den dækker altid, uanset om præmien er betalt.

Nordsted synes det er urimeligt.
Har han tænkt på den helt uskyldige, som bliver ramt af bilen. skal han ikke have erstatning bare fordi at ejeren ikke har betalt forsikringen
Det er af hensyn til andre, at man har reglen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-05-11 19:46

Transor, Nordsted skriver jo netop:
Citat
Dette synes jeg er ganske urimeligt,for hvem er det der så betaler - alle dem der har orden i sagerne, men godt for dem det går ud over - trods alt

Så der er tænkt over det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-11 21:25

Nemlig taunusanden....for jeg kender nogle som det gik voldsomt ud over, hvor skadevolder faktisk skulle have klippet pladerne et halvt år før ulykken skete pga præmierestance

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-05-11 22:54

Hvis man låner bilen ud bør man sikre sig at vedkommende har gyldigt kørekort, ellers kræver
forsikringsselskabet erstatningsbeløbet betalt af føreren, hvis den udlånte bil har forvoldt en skade.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-11 23:43

Citat
Hvis man låner bilen ud bør man sikre sig at vedkommende har gyldigt kørekort, ellers kræver
forsikringsselskabet erstatningsbeløbet betalt af føreren, hvis den udlånte bil har forvoldt en skade.

Ja, det kan de gøre.

Og visse selskaber forhøjer selvrisikoen med 100 % hvis føreren af bilen ved et evt. uheld/skade er under 25.

Og så skal denevigeuheldige være obs på, at når bilen er registreret i hans navn og det er ham der har tegnet forsikring, så er det også ham der skal have den daglige råderet over køretøjet.

Bilen må ikke f.eks. stå i fars/mors/denevigeuheldiges navn og så "lånes ud" til søn/datter, sådan at det i realiteten er søn/datter der har fuld råderet over køretøjet som var det deres eget.
Af nogen brugt for at søn/datter kan spare den dyre forsikring, men det kan være en særdeles dyr "fornøjelse", da det takseres som forsikringssvindel og typisk giver både bøde og fængselsstraf (gøres dog som oftest betinget)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-11 23:57

Dova, hvis du ellers har læst hele tråden, vil du se, at du gentager hvad andre allerede har skrevet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-11 00:48

Citat
Dova, hvis du ellers har læst hele tråden, vil du se, at du gentager hvad andre allerede har skrevet

Jamn, det gjorde jeg ikk e for en gangs skyld..for der var så mange indlæg og så gik jeg ud fra, det bare var en masse kedelige indlæg uden noget rigtigt svar, så det måtte jeg jo hellere lige skrive

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-05-11 16:39

Ejer af køretøjet behøver ikke at være bruger. Læs lige hvordan den formular er når man laver registrering af bilen
Der er felter til både EJER og BRUGER

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-11 21:36

Citat
Ejer af køretøjet behøver ikke at være bruger. Læs lige hvordan den formular er når man laver registrering af bilen

Det er korrekt, MEN..det er bruger der skal tegne forsikringen selv om bruger ikke er ejer af bilen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-05-11 06:19

Ikke nødvendigvis, i visse tilfælde må ejer godt forsikre bilen, kommer an på selvskabet og andre omstændigheder.
Min kammerat der bor hjemme endnu har det hele i hans fars navn, fuldt ud efter reglerne. Den er forsikret og registreret i hans fars navn, han står blot som bruger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-11 10:20

Citat
Min kammerat der bor hjemme endnu har det hele i hans fars navn, fuldt ud efter reglerne. Den er forsikret og registreret i hans fars navn, han står blot som bruger.

Absolut ikke nej, jeg vil vove den påstand, at din kammerat husker meget forkert i at han står registreret som bruger af bilen hvis farmand står for forsikringen, eller du har opfattet det forkert og at det alligevel er din kammi der har forsikring fordi han er bruger

Netop fordi, at sådan en som din kammerat ikke kan være bruger af bil i fars navn og på den måde spare forsikringen som ville være måske 10 gange større for din kammerat end for hans far.

Det har ikke noget at gøre med hvilket forsikringsselskab det drejer sig om...det har med lovgivningen at gøre, at det til enhver tid er registreret bruger af en privatbil, der har pligt til at tegne forsikring...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-05-11 18:49

Nu kan i selv læse, med alle de kommentarer, hvorfor "det kan være svært at besvar forsikringsspørgsmål" og være assurandør.

I kender jo alle svarene!!!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-05-11 21:51

Tja, i så fald husker hans far også meget forkert
Sad nemlig og snakkede med dem om hvor dumt det er at nogen gør sådan.
Så fik jeg forklaret at det altså godt kunne lade sig gøre, så længe man bor på samme adresse.
Men også at det ikke er alle selvskaber der accepterer det!

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 26-07-11 17:43

Tak for svaret Kortoververden.