/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
varmeudveksling i lejlighed
Fra : farai
Vist : 516 gange
300 point
Dato : 03-05-11 11:35

har problemet med stor varmeophobning i sydsiden og kold nordside.
forestiller mig at montere (enten i vægge eller døre) soldrevne ventilatorer ala

http://solkongen.dk/solenergi-ventilation-74/ventilatorsaet-m-solcelle-indbygningssaet-295.html

som trækker varm luft fra 2 sv vendte rum indtil nø,

- men hvis nogen er faldet over nogen bedre ideer - ???

p.s: vi er modstandere af overdreven energiforbrug altså ingen Aircon forslag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-11 12:41

Ser da meget smart ud.
Men du skal ikke forvente at få en virkning der svarer til prisen.
Der flyttes ikke ret meget luft ved en solcelle som yder max 5 W

Solafskærmning og naturlig ventilation vil være mere effektivt.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 08-05-11 19:29

Jeg tænker at du kan investere i isolation i stedet for at flytte varme/kulde rundt.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 08-05-11 21:46

JRST: godt tænkt men måske det på kort sigt er billigere at montere soldrevne ventilatorer, img isolation er ofte en større proces som indbefatter vægge gulv loft sænkning/hævning, jeg isolerede mod kulde/lyd og lagde nyt gulv i naboværelset = dyrt

har kontaktet isoleringsfirmaer men i Norden er varmeomveksling ikke noget de interesserer sig for
så jeg er på bar bund men mener at så meget akkumuleret varme må kunne udnyttes til en billigere varmeregning!

Kommentar
Fra : farai

Dato : 28-05-11 23:20

Er der andre som har erfaringer med udnyttelse af akkumuleret varme?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-05-11 06:32

der er mere de i at formindske varmeforbruget først. så kan du altid flytte rundt å det hvis det stadig er nødvendigt

Kommentar
Fra : farai

Dato : 29-05-11 20:12

Problemet er at vi får overdrevent meget solvarme i sommerhalvåret
og det er forslag til at udnytte/flytte denne varme fra sydsiden til den køligere nordside
jeg leder efter,
undskyld hvis jeg ikke fik forklaret det i første meddelelse