/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
ADD?
Fra : Darl
Vist : 2992 gange
50 point
Dato : 02-05-11 20:04

Hej :)

jeg er en pige på 18.
jeg startede i gymnasiet for snart 2 år siden. Efter et par måneder i gym. begyndte jeg at ligge mærke til at jeg slet ikke kan koncentrere mig, hverken i timerne eller der hjemme.
Jeg har egentlig aldrig rigtig kunne sætte mig ned og koncentrere mig om at lave en opgave helt færdig. så henter jeg noget at spise eller drikke kommer til at tænke på noget jeg også lige skulle osv. da jeg begyndte at få store opgaver for på gymnasiet har mine karakterer gået meget ned. Selvom jeg rigtig gerne vil gøre mit bedste kan jeg ikke læse særligt meget uden at mine tanker begynder at blive ustyrlige. det er også et problem når vi for undervisning og jeg ikke kan høre efter. læreren bliver ofte lidt træt af mig fordi jeg virker uinteresseret og bliver kaldt useriøs.

Jeg kan dog koncentrere mig om nogle få ting f.eks. holder jeg meget af at tegne. det bliver bare svære og svære at finde ro til det. men kommer jeg igang kan jeg sidde i et par timer uden at tænke på tiden. tankerne flyver dog stadig rundt.

jeg glemmer også mange ting og alt er altid utroligt uorganiseret. f. eks. mit værelse, alle mine ting ligger over alt og har især svært ved at huske hvor ting er. alle mine noter og bøger er altid væk. jeg ved næsten aldrig hvornår noget skal ske medmindre jeg virkelig interesserer eller glæder mig til det.

jeg har snakket med min studievejleder om det da min karakter nu er så lav at det kan give problemer. hun har sagt jeg skal snakke med min læge.

har nu ventet 2 måneder på at få en tid. første gang jeg ringede kunne jeg først få tid en måned efter så fik jeg et brev et par dage før og idag da jeg ventede på at komme ind kom receptionisten og sagde at min læge var akutlæge idag og at han ikke tog imod tidsbestilte aftaler.
det går mig meget på. og bliver meget ked af det når jeg går ud fra en time og ikke kan huske noget eller ikke kan lave mine afleveringer selvom jeg har tid og bare sidder med bogen foran mig.

Har snakket med min studievejleder og far om det kunne være ADD en form for ADHD har uden at være hyperaktiv.

er der nogen der kender noget til det eller har det på samme måde?

jeg vil meget gerne snakke med nogle om det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-05-11 20:53

Det er nok begrænset hvor meget jeg kan hjælpe dig, men jeg har en datter på 14 år, som har en "snert" af en opmærksomhedsforstyrrelse, derudover har jeg en veninde, som jeg mailer med, som har ADHD.

Din studievejleder har ret i, at du skal have fat i din læge og det er simpelthen for dårligt, at du ikke kan komme til.
Kan du evt. få din mor eller far til, at ringe til lægen når han har telefonkonsultation, det mener jeg de fleste læger har om morgenen, for det er vigtigt, at du bliver udredt, og derfor skal din læge henvise dig til en psykiater.
Hvis du har en opmærksomhedsforstyrrelse har du mulighed for at få en mentor når du er under uddannelse, jeg ved ikke så meget om det, men du kan prøve at google "ADHD+mentor".

Med min egen datter har jeg erfaret, at det er en god idé, at undgå farvestoffer i kosten, det er mest i slik og sodavand der er farvestoffer, cola er det værste. ;)

Kommentar
Fra : Darl

Dato : 02-05-11 21:11

hej :)
Jeg har allerede en mentor på min skole, som hjælper når tingene koger over.
det er jeg meget glad for, det har hjulpet mig en del.
søger ny læge imorgen, gider ikke vente længere. det er ikke rart at gå at vente og være så usikker. der er heller ikke så mange der ved så meget om det, de fleste ved godt hvad ADHD er men ser ofte en lille hyperaktiv irriterende dreng for sig.

tak for svaret :)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-05-11 21:37

Rigtig god idé at skifte læge!!

Ja, når du taler med din nye læge, skal du bede om en henvisning til en psykiater. Desværre er der lang ventetid hos psykiaterne... Men det er absolut det rigtige at gøre.

Godt, at du har fået en mentor, som kan støtte dig.

Kender du nogen, der har været hos en god psykiater, kunne du evt. vælge vedkommende. De er jo forskellige ligesom alle os andre

Jeg venter spændt på nyt i sagen

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 03-05-11 05:30

Jeg kender en dreng på 12 år, han er stille rolig og meget klog, men hans lærer klager over at han er meget ukoncentreret i timerne. F.eks ser han ud af vinduet, og så er hans tanker på langfart. Jeg har ringet til hans mor - som ikke var hjemme, og drengen lovede at give besked, da hans mor ville komme om 2 minutter, men det glemte han. Han kan bedst koncentrerer sig i skolen, hvis han får lov til at tegne i timerne - til nogen lærers irritation, men det hjælper på koncentrationen. Hans værelse roder, og det er han dybt ulykkelig over, for han kan ikke finde nogen ting. Han glemmer også meget ofte hvor han har lagt sin mobil - om det er hos bedsteforældrene, en kammerat eller andet sted. Forlægger også dyre ting, som ure, spil, o.s.v. og finder det aldrig igen. Drengen bliver altid meget ulykkelig, da han er en meget velopdragen og pligtopfyldende gut. Forældrene blev i stigende grad urolig for deres søns måde at være på, og han blev henvist til en psykiater, der straks konstaterede at han havde ADHD.

Prøv at google ADHD og find også ADHDs medlems side, der kan du selv finde mange informationer, for ADHD er ikke bare en bare en hyperaktiv irriterende lille dreng - ADHD har utrolig mange "ansigter".

Personligt kender jeg 7 voksne og 3 børn der har diagnosen ADHD og deres måde at være på, er meget forskellige, selvom de har mange fælles træk.

Godt at du finder en ny læge, og sig rent ud til lægen at du gerne vil undersøges for ADHD hos en psykiater med speciale i ADHD, for det er ikke alle psykiatere der har nok viden om den sygdom. Jeg kender en psykiater i Vestsjælland der har speciale i voksen ADHD. Folk fra hele landet kommer til den psykiater p.g.a vedkommendens gode måde at være på. Hvis du er interesseret kan jeg sende dig en pm med adresse og tlf nr

Håber alt godt for dig. Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-05-11 16:26

I Aarhus er der også en rigtig god og kompetent psykiater - alt efter, hvor du bor.

Mange voksne får først diagnosen op i alderen - de har haft det svært som børn og unge, og med arbejdsmarkedet... Det er sq synd!

Det er godt, at du selv ta'r affære - flot gået!

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-06-11 21:39

Skulle du nu bo i Nordjylland, så har vi også en heroppe, der er rigtig god.. Måske vi skulle lave en liste over de gode psykiatere.. Der kan jo sidde andre derude og læser det her, men som måske ikke lige tør at spørge.

Ham jeg har i tankerne, han hedder.: Richard Fauerholt og hører til i Støvring, lidt syd for Aalborg.

Han sad opg læste mig, mens jeg sad inde hos ham, med det resultat, at jeg gik ud der fra med 3 diagnoser, bare mens, at han sad og lyttede. Da jeg så havde fortalt min historie, stillede han spørgsmål. Han spurgte hvordan jeg fx havde det med vand, og det havde jeg slet ikke haft nævnt noget som helst om. Hvorefter at jeg svarede ham på, at det havde jeg det ikke just godt med, men det var jo så en normal reaktion på svær piskesmæld, at man fik angst for vand.. Hvilket ingen nogensinde har nævnt for mig, for hvor skulle de, det var jo normalt for mig.

Så jo, ham kan jeg varmt anbefale.

Men held og lykke med at få din egen diagnose, det er ikke ligefrem det nemmeste i verden. Siger du til en læge at der er noget galt med sig selv, så skal lægen nok lige fortælle dig, at du da bare ingenting ved, så smut du bare hjem igen.. De vil bare ikke, at der faktisk er nogen, der har styr på noget omkring sig selv. For så har de jo fejlet. Hvilket er det jeg har oplevet igennem mange, mange år. Lige indtil jeg kom på smerteklinikken i Aalborg og fik der diagnosen Fibromyaligi. Jeg havde kun nævnt symptomerne i årevis, men de blev afvist og kaldt dovenskab af familien. Får hvorfor skulle de kalde det noget andet end lægen. Nu får jeg medisin efter det, hvilket gør, at man kan have det lidt bedre, på nogle områder..

Men de kloge hover, læger, psykologer, psykiatere og lign. kan ikke tåle, at vi opdager noget selv. DE kan bare ikke tåle, at vi har opdaget noget, før dem.. Men dejligt at der er nogen der kan tåle det.

Så lad os lave en liste, hvis nogen er med på den. Så ved folk da lidt om, hvor de kan godt

Jeg kan varmt anbefale.:
1. Psykiater Richard Faurholt. Støvring, syd for Aalborg.

Hvem har den næste..??

Trille..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-06-11 22:22

2. Psykiater Mogens Brødsgaard, Aarhus C.