/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Advarsel!!!
Fra : Majormajor
Vist : 1057 gange
100 point
Dato : 02-05-11 14:29

Tjæk lige denne side fra DR.DK:

http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news11

Hilsen fra Kirstine

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-05-11 14:39

Hvorfor skulle man dog tjekke en side som du øjensynligt advarer imod. Hvad med at forklare lidt mere???

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-05-11 14:58

***** - fint tip...

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 02-05-11 15:05

Enig med Stouenberg, fint tip.

Måske Dulcona skulle kigge på linket en gang til. Det fører til DR.DK. En side, som jeg føler man kan have tillid til.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 02-05-11 15:55

Hvori ligger advarslen?
Det er altid dårlig skik blot at komme med en link uden at komme med en begrundelse.
Har benyttet linken og den er udmærket.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-05-11 15:59

Det er princippet reset. Det er en uskik at smide et link på Kandu uden yderligere forklaring oven i købet med ordet ADVARSEL som overskrift.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 02-05-11 16:01

hvad består advarslen i ??? for jeg er helt lost ... er det en advarsel mod at læse nyheder på DR ?? en bestemt nyhed man vil advare i mod... for jeg får bare en oversigt over dagens nyheder ...

bør man ikke lige være lidt mere specifik når man laver et tip.

ex. advarsel... vær opmærksom på øget terror fare den næste tid efter Osama er myrdet ... eller lign.

D9N

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 02-05-11 16:08

En enkelt terrorhandling mod et Amerikansk eller Vestligt mål vil bringe tilstandene tilbage til igår, så man må have skepsis til de gode tiders indtog.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-11 16:31

Her er vist advarslen - Tak for det.

Citat
Hackere udnytter Osama bin Ladens død
2. maj 2011 11:50
Det er ikke bare alverdens nyhedshjemmesider, der koger i dag, efter at Osama bin Laden er blevet dræbt af USA.

Også andre typer hjemmesider bidrager med nyt om bin Laden - og det er her, du skal være på vagt, hvis du vil undgå virus på din computer.

For nogle af de billeder og spøjse links med dagens hovedperson, man kan finde på nettet, er meget mere end nyhedsformidling eller skøre historier. Det er hackere, der udnytter en stor og aktuel begivenhed til at luske sig ind i din computer.

Udnytter din nysgerrighed
- Der er en gruppe hackere, der meget tidligt er sprunget på historien, og dermed meget kløgtigt har udnyttet, at der er stor interesse for Osama bin Laden i dag, siger Patrick Mylund fra Kaspersky Lab, der fremstiller antivirus og andet sikkerhedssoftware.

Og hackerne har været så effektive fra morgenstunden, at de nogle steder kan figurere blandt de øverste links, når man laver en Google-søgning på for eksempel "Osama bin Laden dead" eller "Osama bin Laden body". Derfor skal man være meget forsigtig.

Falsk advarselsvindue
Klikker man for eksempel på et uheldigt hackerbillede af al-Qaeda-lederen, kommer man ind på en hjemmeside, hvor et lille vindue ofte vil dukke op med en advarsel. Ifølge Patrick Mylund kan advarslen finde på at skrive, at du for eksempel har 35 trusler.

- Advarslen præsenterer sig ofte, som noget, den ikke er, og det forvirrer folk. Hvis du klikker på det, får hackerne adgang til din computer med Rogueware. Det vil for det meste kræve, at du har klikket på popup-vinduet, men nogle gange kan de også få adgang til din computer uden, siger Patrick Mylund til DR Nyheder.

Jackson, bin Laden og katastroferne
Man bør altså generelt være skeptisk over for søgeresultater på Osama bin Laden og tjekke, at domænet ser almindeligt ud.

Derudover skal du også være på vagt over for annoncer og links om dagens nyhed på Facebook.

Samme hackertendens har man set ved katastrofer og store begivenheder - blandt andet dengang popstjernen Michael Jackson døde.

Hvis du gerne vil surfe ude i de grimme kroge - så benyt en USB pendrive med ubuntu.
Så kan du surfe i live tilstand ude de store muligheder for hackerangreb.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-05-11 16:42

Tak Eyvind.
Det havde været nemt for majoren at skrive det samme.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-05-11 16:44

De er fandme snedige.

Jeg fik sådan et vindue op, da jeg søgte efter en brugsanvisning til min symaskine.

Det ligner at den kommer fra Windows- og man bliver guidet til lige at loade et program der kan fjerne diverse trojanere.

Heldigvis gjorde jeg det ikke. Da mit eget virusprogram ikke havde advaret omkring noget, fik jeg lige en med bedre forstand til at gå alt igennem- inden jeg brugte computeren til noget andet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-11 16:59

Citat
Det fører til DR.DK. En side, som jeg føler man kan have tillid til.
der findes ingen sider på internettet som man på forhånd kan have tillid til, der kan findes flere eksempler på nyhedssider (Ekstra bladet blandt andre) som er blevet hacket og fået et eller andet skidt ind i en banner reklame som folk med tillid intetanende kommer til at hente.
Advarslen er på sin plads, selv DRs side eller Kandu kan være inficeret og i opdager det først når jeres kodeord er afluret og bliver misbrugt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-11 17:02

Majoren har vist ikke linket korrekt DR alle nyheder news 11 er et stykke om Overlæge Vibeke Backer fra lungemedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital bliver Danmarks første astmaprofessor. hvorfor skal vi advares mod en astma professor

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-05-11 17:07

Citat
Majoren har vist ikke linket korrekt DR

Eyvind har rettet op på det- så nu har vi forstået det hele

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-05-11 18:03

- jo o.v.n., linket var korrekt, men "mor kom og hjælp mig"-profilerne kunne ikke tænke så langt...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-11 18:13

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 02-05-11 18:27

@Stouenberg

"mor kom og hjælp mig" ???

ved ikke hvad browser du bruger, men man ender med IE 9 på en side med en oversigt over nyheder... og jeg er ikke en "mor kom og hjælp mig" profil ... men jeg er heller ikke en "gæt hvad jeg mener " profil ...

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 02-05-11 18:32

D9N!

Du har helt ret og det afgørende er at man beskriver hvad den link handler om som man anbefaler og hvad man selv mener om det pågældende emne.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 02-05-11 18:37

Undskyld til alle beklagende over ufyldestgørende indlæg . Og tak til søde Eyvind for at vise det, som jeg sku ha gjort .

Kærlige hilsner fra Kirstine

Godkendelse af svar
Fra : Majormajor

Dato : 02-05-11 18:39

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-11 19:39

Man kunne jo også forestille sig,
at der var lagt flerer news ind så #11 nu er en anden nyhed.

Citat
http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news11

Brug Linux til at surfe på nettet.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 02-05-11 20:20

Citat
at der var lagt flerer news ind så #11 nu er en anden nyhed.
.
Nemlig. Der skiftes side, efterhånden som nyhederne ruller ind .

Kommentar
Fra : Eyvind