/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust på altankasser
Fra : daihn
Vist : 440 gange
70 point
Dato : 02-05-11 08:56

Hej.

Jeg er for nylig flyttet, og den tidligere beboer i min lejlighed har efterladt to altankasser, som jeg egentlig synes er meget pæne, og derfor kan vil beholde.
Desværre er de (især den ene) ramt at rust, og det vil jeg selvfølgelig meget gerne have væk.
Da jeg ikke selv har købt dem, ved jeg desværre ikke hvilket materiale, de er lavet af. Men en form for metal - måske zink.
Er der nogen der har nogle gode ideer til, hvordan jeg skal få rusten væk?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-05-11 09:40

rust opstår kun på jern. Hvis du ikke selv kan se hvilket materiale, kasserne er af, må du finde nogen, der kan. Når det er sket kan kandu måske hjælpe dig mere på vej.
Når du ikke kan fortælle om kasserne er af metal, var det nok bedre om dyu nogenlunde præcist beskriver hvad du ser (farve, konsistens, tykkelse etc.) så andre har en chance. Endelig kunne jeg være så fræk at spørge: Har du prøvet at gøre dem rene med vand, børste og sæbe?
vh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-05-11 09:51

Hvis de er af jern, som lyder sandsynligt, så check med en magnet, hvis den sidder på er det jern (evt. indenunder en overfladebehandling)

Hvis det er jern, så lav en grundig rengøring/afslibning af rust, og mal med rustbeskyttende maling, fx Hammerite, som er ret effektivt selv unden total afslibning til rent jern.

Kommentar
Fra : daihn

Dato : 02-05-11 10:01

Ja, der er jo nok noget jern i det :) . Men det ligner ikke jern, så det må have fået en overflade af noget andet. Jeg troede måske bare, at man kunne behandle på samme måde, lige gyldigt hvilket materiale det var.
Jeg har ikke lige kasserne ved hånden pt, så kan ikke lige tjekke med en magnet, men føler mig overbevist om, at der må være jern. Det er ret tyndt, og de er ikke ret tunge. Rusten sidder ligesom "i pletter" rundt omkring på dem, resten ja, det ligner metal af en art.
Jeg har prøvet at skrubbe godt på dem med en masse vand og en hård børste, men det gjorde desværre ikke megen forskel.
Afslipning af rust? Men slibepapir, eller hvordan?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-11 10:38

Det er nok "zamack", en legering af restmetaller som det ikke er økonomi i at separere.

Bruges især i Kina til deres billige produkter. Ved en proces overtrækkes det så med rustfrit stål eller andet så det bliver flot.
Det billige lort opdager man når pæne rustfri (men billige) have/olielamper begynder at ruste efter kort tid, selv når der næsten ikke kommer fugt til.

Dermed ikke sagt at kineserne snyder på vægtskålen, de laver gode produkter ved siden af, men prisen er så højere.

Kommentar
Fra : daihn

Dato : 02-05-11 11:10

Hm, det lyder meget muligt. Ved du, om der er en måde at få det til at se pænt ud igen?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-05-11 16:47

Citat
Hm, det lyder meget muligt. Ved du, om der er en måde at få det til at se pænt ud igen?

Det lyder som min blomsterkasse i zink-

Nej det kan du ikke fjerne- lev med det eller køb en ny, når den bliver for grim.

Kommentar
Fra : daihn

Dato : 03-05-11 12:44

Hm, okay. Det var da ærgerligt :/

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 06-05-11 22:15

giv det lige en gang med noget sandpapir :)

Annuller spørgsmålet
Fra : daihn

Dato : 07-05-11 23:32

Jeg har desværre ikke modtaget et svar, jeg rigtig kunne bruge og annullerer derfor spørgsmålet. Tak for diverse bud og forsøg på hjælp :)