/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvad må man selv lave?????
Fra : mulle-mor
Vist : 1133 gange
100 point
Dato : 01-05-11 13:25

Hej alle kloge.....

Jeg skal have lavet et badeværelse om i et lille rækkehus, som jeg skal flytte til. Jeg er ikke tilfreds med det badeværelse, som er der. Så jeg vil gerne have installeret nye badeværelsesmøbler - d.v.s. bordplade med håndvask nedfældet og underskabe og overskab. Desuden vil jeg gerne have sat en anden ny pæn glas brusekabine ind.

Min datter kender en handy-mand, som selv har lavet mange ting i sit hus. Må han installere badeværelsesmøbel med tilslutning til vand og må han installere brusekabinen ????

Jeg har hørt, a kun en VVS-mand må gøre det - eller må andre også - hvis de er fingernemme????

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-11 13:36

Her kan du læse, hvad du "selv" må lave af vvs-arbejde

http://www.sik.dk/Forbrugere/Gas-og-vvs/Goer-det-selv-vvs

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-05-11 13:50

Jeg synes, det er "lidt" svært at forstå.

Er der ikke nogen, som f.eks. har sat nye badeværelsesmøbler med vask og blandingsbatterier ind selv???

Eller må man ikke det???

Det der med brusekabinen - der er jo et blandingsbatteri i væggen - men der er bare et bruseforhæng. Nu vil jeg have en glasbrusekabine sat op, og jeg vil have nye blandingsbatterier og bruser sat der ind.

Må vi selv gøre det????

Mulle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-05-11 14:27

Citat
Jeg synes, det er "lidt" svært at forstå.

Du må godt skifte blandingsbatteri mm. i badeværelset, det kræver bare at der skal være en hane under vasken der kan lukkes for, og det er der i de fleste tilfelde, og selve glasbrusekabinen må du gerne selv sætte op i stedet for badeforhænget, for selve gulvet er jo godkent til at det kan tåle vand når der er en bruser. Så få du bare fat i handy-manden

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-11 14:37

Hej mulle-mor !

Din fingernemme ven må gerne sætte badeværelsesmøbler og brusekabine op hos dig - han må også udskifte blandingsbatteri både ved vasken og i brusekabinen og lave afløb, så længe det er den synlige del, altså f.eks. ny vandlås under vask.
Han må IKKE lave afløb hverken inde i væggen eller i gulvet.
Han må heller IKKE ændre på selve rørføringen i vandinstallationen, men kun udføre arbejdet ind
til væggen, enten til rørenden der eller til en evt. Ballofix eller Nilventil.
Den skjulte del af afløbet og den egentlige rørføring, enten kobber eller galvaniseret rør i vandinstallationen SKAL udføres af en aut. gas- og vandmester eller een af hans ansatte.
Sådan er reglerne
meeeen - nu skal jeg på ingen måde opfordre til ulovligheder, men hvis han har forstand på hvad han laver, ham din fingernemme ven, så er der jo ingen der kan se hvem der har udskiftet eller forlænget / afkortet en stump rør når først det er gjort.

held og lykke med dine ombygninger
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-11 14:39

Hvad man kan og må er 2 ting...

Det kommer også an på om du er ejer eller lejer.

Du kan komme op og hænge på en regning, hvis forsikringen ikke dækker skader grundet de udførte arbejder.

Alt ser jo pænt ud når ens "ven" er færdig, men regningen for evt følgeskader hænger ejer/bruger på.

Hvis du betaler en aut. håndværker er det hans forsikring der dækker hvis det går galt.

Møbler kan de fleste sætte op, men det er ikke alle der får den til at blive hængende,,,,

Der findes alt for meget gør det selv i danske boliger, og det er synd når en uddannet kan løse opgave korrekt første gang...

vh Ben

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-05-11 16:06

Tak for jeres svar.

Ja, jeg kan da godt se, at det Benjamin skriver er rigtigt - men - jeg har været ved at undersøge, hvad en autoriseret vvs-mand skal have - og så snakker vi jo om helt andre pengebeløb. Og så får jeg bare ikke lavet det om, så meget hverken kan eller vil jeg ofre.

Og, jeg har set, hvad handy-manden har lavet hos min datter - og det ser rigtigt flot ud.

Det er skam heller ikke meningen, at han skal lave om på nogle rør - vi sætter bare en "Ny skal" rundt om de eksisterende rør, og så kommer det hele til at se meget pænere ud.

Så - jeg tror nok, at mine point går til Bennymanden. Og det der med forsikring, hvis der sker en skade - det gælder vel ikke, hvis man bare har skruet nogle andre blandingsbatterier på de eksisterende rør. Så kan der vel ikke ske noget.......

Så - værsgo Bennymand - her er dine point.

Hilsen og tak
Mulle

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-05-11 16:08

Tak for svaret bennymanden.

Jeg har skrevet ovenfor, hvorfor du får mine points.......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-11 16:26

"Knæk og bræk" med din handyman

Sådan en fik jeg også anbefalet, da det så så "pænt" ud hos en anden ......

Hele badeværelset skal laves om .... vandskade ..... forsikring .... syn/skøn .... jeg tror, han/handymanden havde fliseklæber i hjernen.

Men det er ikke handymanden, der nu skal lave det.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-05-11 00:59

Selvtak mulle
Du har ganske ret - hvis han kun udskifter blandingsbatterier og ikke ændrer eksisterende rør, så er det helt lovligt det i laver, og kan derfor ikke påvirke forsikringen.
Held og lykke med det
mvh
Bennymanden