/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Celle til angivelse af matrix
Fra : peternielsen2
Vist : 498 gange
20 point
Dato : 30-04-11 19:40

Hej

Jeg er ved at skrive bachelor projekt og er stødt på et problem i excel.

Jeg laver et LOPSLAG og får dermed angivet en række for hvor min værdi er. Disse har jeg to at og derefter vil jeg gerne lave en MAKS i intervallet fra de to værdier hvor jeg tidligere fandt rækken. Dette kan selfv gøres manuelt, men da det skal gøres i mange ark (ca. 60) ville det være dejligt hvis excel kan gøre det automatisk.

F.eks.
Jeg har en celle hvor der står O358 og en hvor der står O740. Jeg vil så lave en MAKS, en STØRSTE, en MIN og en MINDSTE funktion over dette interval i kolonne O. Således at jeg kan henvise til de to celler hvor intervallet står (som jo er forskellig i alle arkene) og derefter få beregningen.

Jeg håber at I forstår midt spørgsmål og at I kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Hilsen Peter

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 20 point
Dato : 30-04-11 23:37

Tag et kig på den formel, der på engelsk hedder =OFFSET(). Jeg kan ikke huske den danske betegnelse. Men den formel kan hjælpe dig.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : peternielsen2

Dato : 02-05-11 10:56

Tak for svaret sion.

Det var lige den funktion jeg manglede. Det er super smart.

På denne side kan man se hvad excel funktioner hedder på dansk og engelsk http://www.piuha.fi/excel-function-name-translation/index.php?page=dansk-english.html Det er dog ikke altid at det passer men det vider et hint om navnet.

Mange tak

Hilsen Peter

PS. funktionen hedder forskydning på dansk:)