/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vask af dug?
Fra : o.v.n.
Vist : 9660 gange
200 point
Dato : 30-04-11 16:52

Hej sidst jeg købte voksdug var det ikke voksdug som de voksduge jeg kender fra "gamle dage" den her ligner en stofdug som er impræneret med et eller andet så skidtet ikke trænger ind, det gør det nu alligevel hen over tiden og nu trænger den faktisk til en vask.
Kan en sådan dug vaskes?
Afviser den vædske og andet spild efter vask?
Bør jeg hellere købe en ny dug?
Skriv endelig jeres forslag også selv om jeg er fraværende indtil sidst på aftenen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-11 17:04

Du kan sagtens vaske dugen, men imprægneringen bliver ikke den samme efter vask.

Hvorfor køber du ikke en voksdug, som "i gamle dage"

Det kan købes i metermål i Jysk

http://www.jysk.dk/210/236/240/ag/catalog-sales/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-11 17:07

Den kan du sagtens vaske ligesom du vasker andre duge. Den skal ikke slynges så kraftigt, hvis du kan nedsætte slynghastigheden på din vaskemaskine.

Jeg har stadig 3 af slagsen og de bliver vasket som de andre duge. De skal rettes lidt mere ud evt. hænges udenfor. De kan også sagtens stryges på det der svarer til silke.

Efterhånden bliver overfladen selvfølgelig slidt lidt, så den ikke er helt så afvisende. Men det er altså efter 20 vaske- er min erfaring.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-11 17:09

jeg synes de er meget kønnere end alm. voksdug. De ligner fuldstændig en alm. dug.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-11 17:14

Det kommer vel også an på, om dugen skal bruges inde eller ude !

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-11 17:17

Det samme- ude og inde.

Jeg kan bare bedst li´den mere alm overflade, fremfor den mere plastik agtige.

Men klart en alm. voksdug ligger bedre fast ude. Men jeg har dem heller ikke liggende permanent.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 30-04-11 19:32

Så længe stuepigerne ikke klager, er jeg ligeglad hvilken dug de lægger på

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-11 19:38

Dulcona

Hvis du så også er ligeglad med hvilken dug, de lægger på, så er det jo godt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-11 20:24

Stuepigen er bortgået og jeg hænger selv på dugevask og borddækning incl. valg af dug.
Tak for oplysningerne i må gerne komme med flere tips før jeg lukker
Citat
slynghastigheden på din vaskemaskine
jeg går ud fra at det centrifugering du mener skal køre på lave omdrejninger

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-11 20:28

Citat
jeg går ud fra at det centrifugering du mener skal køre på lave omdrejninger

ja ja, jeg brugte lige et gammelt udtryk- herhjemme kalder vi det når maskinen slynger- men jeg kan godt se det når du skriver det, at det lyder mærkeligt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-11 21:07

Iøvrigt dem jeg har købt, har jeg købt i både kvickly og Føtex, færdigsyet 140 bred og 240 lang eller 220 lang.

Måske du kunne se der - jeg gav omkring 150, kr for den ene og 200 for den anden, men det er selvfølgelig nogle år siden- Jeg har dog set flere af slagsen siden - til omkring samme pris.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-11 21:12
Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 30-04-11 21:21

Jeg synes ikke, at pletterne går ordentligt af ved vask på min dug med imprægnering. Jeg har været ude for at skulle vaske den to gange, og alligevel er den ikke helt i orden. Måske skal den ligge i blød natten over. Pletterne er bl.a. te og ketchup. Kan ikke vaskes af, mens dugen ligger på bordet og går ikke af i vaskemaskinen. Har også overvejet at smide den ud. Jeg hænger den drypvåd op.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-04-11 21:45

Citat
Jeg synes ikke, at pletterne går ordentligt af ved vask på min dug med imprægnering. Jeg har været ude for at skulle vaske den to gange, og alligevel er den ikke helt i orden. Måske skal den ligge i blød natten over. Pletterne er bl.a. te og ketchup. Kan ikke vaskes af, mens dugen ligger på bordet og går ikke af i vaskemaskinen. Har også overvejet at smide den ud. Jeg hænger den drypvåd op.

Det er slet ikke min oplevelse. Når der kommer svære pletter, så tager jeg lige lidt sulfo på en klud og knubber med. Som regel går det meste af inden vask. Og det sidste kommer af i vask. Hvis jeg ikke har gjort den første øvelse- så giver jeg den noget bio-tex som jeg sprøjter på.
Jeg er heller ikke bange for at vaske duge incl akrylduge på 60 grader- hvis det er nødvendigt. Det er der ikke sket noget ved. Så prøv det. ( de kan endda klare at komme i tørretumbler, man skal bare ikke lade dem tørre helt, for så bliver de krøllede)

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 200 point
Dato : 30-04-11 21:52

Iflg. Jysk kan de vaskes ved 30 grader hvis det er halvt bomuld og halvt polyester:
http://www.jysk.dk/210/236/241/5689640/a/catalog-sales

Iflg. et andet link til Jysk kan de vaskes ved 40 grader hvis det er rent polyester:
http://www.jysk.dk/210/236/241/5618436/a/catalog-sales

Det hedder "tekstilvoksdug".
M.h.t. pletter er det altid en god idé, at komme lidt ufarvet opvaskemiddel på pletterne før vask, evt. lad det ligge lidt før maskinen startes.

Jeg har en flaske fortyndet Neutral opvask stående på min vaskemaskine lige til det samme, det er også velegnet til græs på knægtens bukser.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 30-04-11 22:46

Hej.Hvis man ikke kan få pletter af ved vask er her et godt råd jeg selv bruger.Køb håndrens ved navn Swafega,smør det på pletten og det plejer at tage pletterne.Jeg har fjernet pletter flere gange på denne måde.Midlet kan bl. a købes i Kvickly.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-11 23:12

Endelig fyraften sidst jeg var her for at se på forslag fra jer var der spisepause.
Tak for alle forslag jeg smider dugen i maskinen i morgen formiddag, kan i vente med pointene til jeg ser resultatet?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-11 23:27

Citat
Det kommer vel også an på, om dugen skal bruges inde eller ude !
den er til indebrug, ligger fast på spisebordet og bliver udsat for lidt af hvert.
Det er kun når jeg har gæster at dugen bliver skiftet til en anden, vidste i at dugen ifor mange år siden blev "opfundet" for at livlige gæster ikke skulle spilde pletter på bordpladen? Altså ikke til pynt som de fleste opfatter dugen nu, kender i ikke udtrykket: åh nej den var helt ren da den blev lagt på, det er når man er hos familie, når man kommer hos vennerne og spilder en plet så lyder det: Tag dig ikke af det, den skulle alligevel vaskes

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-04-11 23:40

Kom lige lidt ufarvet opvaksemiddel på evt. pletter.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-11 19:43

Tak for svaret Troldepige. den blev vasket ved 40° og blev ren uden speciel pletbehandling sæben var en særlig skånsom flydende sæbe, centrifugen kørte med 400 omdr. så den var kun dryptør da den blev hængt til tørre ude.
Nu er den tør igen og lagt på bordet, det går hurtigt her i det fine vejr det ser ud som om den suger de vanddråber der blev spildt fra vandkanden, men den er da stadig fin som stofdug

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-05-11 19:53

Takker.