/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Graveud og anlægge gulvvarme
Fra : mortydk
Vist : 1884 gange
132 point
Dato : 29-04-11 20:04

Hej

I forbindelse med at jeg er i gang med at renovere vores hus fra 1978 søger jeg nogle gode råd.

Vi ønsker at få lavet gulvvarme i vores køkkenalrum/stue og bryggers, men er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Vores nuværende gulv (det originale) er placeret på strøer. Selve opbygningen er.

22 mm spånplader
Opklodset strøer og isolering 100 mm
80 mm klaplag
150 mm kapillarbryddende lag
Herunder sand efterfyldt grav.

Så vidt jeg kan se på tegningen er soklen 90 cm dyb fra jordniveau. I forbindelse med stue/køkken, bryggers er der indemurer rundt om bryggerset hvor den ene er imod stuen og den anden har køkkenet på den anden side. Desuden er der en lang mur mellem stue/køkken og en fordelingsgang/værelse (På den side skal klaplaget ikke fjernes). Murerne er ikke bærende og hviler på klaplaget.

Det jeg tænker er.

Den traditionelle løsning med 350 mm sundolitt, rivenet, rør og beton ovenpå sand og kapilarbrydende lag.

Jeg er snakket med et par stykker og de anbefaler at jeg understøtter indermurerne dog vil den ene gør det med 2-3 meter imellem mens den anden siger jeg skal understøtte det hele? Nogen der kan gøre mig klogere

Men planen som jeg tænker det er, at skære betonlaget ca. 50 cm fra indervæggen og banke det væk med noget tungt værktøj. (Det skulle vist slippe selv ved soklen).
Herefter fjernet kapillarbryddenlag, sand og jord så jeg i alt kommer 68 cm under gulvniveau.
Det fylder jeg op med 100 mm sand (ved ikke om det er nok), 150 mm kapillarbrydende lag, 350 mm, rivenet, slanger og 8 cm beton.

Men er der andet jeg skal være opmærksom på? Skal der være noget vådrumssikring i bryggerset?

Vi regner med at lave det hele selv undtagen det VVS og el arbejde vi ikke må.

Det bliver et helvedes arbejde, men gulvvarme vil vi have. Da vi gerne vil have klinker i bryggerset på så er sponplader med spor ikke et alternativ.

Et andet alternativ er et Bekotec system, men det er en del dyre, men skal nok ikke gra-ve så langt ned da jeg har forstået at der kun skal være 150 mm flamingo og et tyndere lag beton over. Men det kommer til at gå over vores budget.

Håber der er en fagmand eller dygtig gør det selv mand, som vil give et par gode råd så jeg kan komme igennem dette her uden vægge der skrider og gulv der isolerer som det skal.

Sætter alle mine 132 point på højkant for et godt svar

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-04-11 20:37

Citat
Hej

I forbindelse med at jeg er i gang med at renovere vores hus fra 1978 søger jeg nogle gode råd.

Vi ønsker at få lavet gulvvarme i vores køkkenalrum/stue og bryggers, men er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Vores nuværende gulv (det originale) er placeret på strøer. Selve opbygningen er.

22 mm spånplader
Opklodset strøer og isolering 100 mm
80 mm klaplag
150 mm kapillarbryddende lag
Herunder sand efterfyldt grav.

Så vidt jeg kan se på tegningen er soklen 90 cm dyb fra jordniveau. I forbindelse med stue/køkken, bryggers er der indemurer rundt om bryggerset hvor den ene er imod stuen og den anden har køkkenet på den anden side. Desuden er der en lang mur mellem stue/køkken og en fordelingsgang/værelse (På den side skal klaplaget ikke fjernes). Murerne er ikke bærende og hviler på klaplaget.

Det jeg tænker er.

Den traditionelle løsning med 350 mm sundolitt, rivenet, rør og beton ovenpå sand og kapilarbrydende lag.

[I]Helt rigtigt, du skal jo overholde bygningstelementet[/I]

Jeg er snakket med et par stykker og de anbefaler at jeg understøtter indermurerne dog vil den ene gør det med 2-3 meter imellem mens den anden siger jeg skal understøtte det hele? Nogen der kan gøre mig klogere

[I]Hele muren en meter af gangen, du ka jo så springe over og tage en meter mere... [/I]

Men planen som jeg tænker det er, at skære betonlaget ca. 50 cm fra indervæggen og banke det væk med noget tungt værktøj. (Det skulle vist slippe selv ved soklen).
Herefter fjernet kapillarbryddenlag, sand og jord så jeg i alt kommer 68 cm under gulvniveau.
Det fylder jeg op med 100 mm sand (ved ikke om det er nok), 150 mm kapillarbrydende lag, 350 mm, rivenet, slanger og 8 cm beton.

[I]Hvor for skære?? Det er der ingen grund til, bare elhammeren på... 10cm sand er nok til afretning, kapilarbrydende er jo sundolit, så med mindre du skal ha dræn i skal opbygningen være 10cm sand, 35cm sundolit, og 10cm beton[/I]

Men er der andet jeg skal være opmærksom på? Skal der være noget vådrumssikring i bryggerset?

Vi regner med at lave det hele selv undtagen det VVS og el arbejde vi ikke må.

Det bliver et helvedes arbejde, men gulvvarme vil vi have. Da vi gerne vil have klinker i bryggerset på så er sponplader med spor ikke et alternativ.

Et andet alternativ er et Bekotec system, men det er en del dyre, men skal nok ikke gra-ve så langt ned da jeg har forstået at der kun skal være 150 mm flamingo og et tyndere lag beton over. Men det kommer til at gå over vores budget.

Håber der er en fagmand eller dygtig gør det selv mand, som vil give et par gode råd så jeg kan komme igennem dette her uden vægge der skrider og gulv der isolerer som det skal.

Sætter alle mine 132 point på højkant for et godt svar

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-11 20:50

Jeg har lavet det sådan i nyt køkken og nyt badeværelse:
Fjernet strøer og de søjler strøerne hvilede på.
Muret op til en lukket kasse da der var ca. ½ m krybekælder(husk huller til varmeslanger).
Boret nogle huller i betonlaget som lå direkte på lerjord, for at afvande evt. kondens osv.
Fyldt op med kapilarbrydende grus (min 4 mm.)
100 mm terrænbats
Rionet hævet et par cm over bats og med med 20 mm. diffusiontætte pexrør, bundet med strips og rundet med bøjler. Afstand 30 CM
Ca. 5 cm beton ud mod lodret rockwoll i alle kanter
Efter hærdningen, yderligere ca. 5 cm beton op til færdig gulv - minus fliser og fliseklæb.

Tykt lag beton giver god varmefordeling, så der ikke er "varmestriber".

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 30-04-11 22:39

Det var dæleme ikke meget isolering!....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 01-05-11 13:22

Citat
Jeg har lavet det sådan i nyt køkken og nyt badeværelse:
Fjernet strøer og de søjler strøerne hvilede på.
Muret op til en lukket kasse da der var ca. ½ m krybekælder(husk huller til varmeslanger).
Boret nogle huller i betonlaget som lå direkte på lerjord, for at afvande evt. kondens osv.
Fyldt op med kapilarbrydende grus (min 4 mm.)
100 mm terrænbats
Rionet hævet et par cm over bats og med med 20 mm. diffusiontætte pexrør, bundet med strips og rundet med bøjler. Afstand 30 CM
Ca. 5 cm beton ud mod lodret rockwoll i alle kanter
Efter hærdningen, yderligere ca. 5 cm beton op til færdig gulv - minus fliser og fliseklæb.

Tykt lag beton giver god varmefordeling, så der ikke er "varmestriber".

Det der er dælme lige til klamphuggerne.... Og ihvertfald ikke noget at anbefale andre at gøre!!!!!!!!!

Du skal læse dit bygningsreglement! Og det er dælme maaange år siden den der opskrift har stået i et bygningsreglement!!

Og støb gulve oven på rockwoll er dælme da lige til at give revner.... Ka godt ske du synnes terrænbats er hårde men ikke under et lag beton.... Sundolit eller hvad man kalder det rundt om... Er det eneste rigtige isolering til støbte gulve...

Og når man nu laver så meget om i rum med afløb, så skifter man også kloakrørene ud samtidig!