/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tilspændingsmoment
Fra : Cortina01
Vist : 2182 gange
50 point
Dato : 28-04-11 21:20

Er der en af jer, der ved hvad topstykkeboltene på Citroen ZX 1,4 skal spændes med ?
( Det er angiveligt strækbolte og blokken støbt i aluminium )

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 60 point
Dato : 28-04-11 21:43

Uanset det er alu eller støbejerns motor varianten, uanset om det er 1.0(TU09), 1.1(TU1) eller 1.4(TU3) varianten, skal boltene spændes på samme måde.
Motortypen sidder i rigtig mange Peugeot og Citroen modeller.
Står du foran motoren og kigger på de 10 bolte, spændes de i denne rækkefølge :

trin 1 : spænd over flere omgange op til 20Nm
trin 2 : drej bolte 120° efter vinkelskive
trin 3 : drej boltene yderligere 120° efter vinkelskive

Det er korrekt at Topboltene er strækbolte.
Der anvendes nærmest ikke andet på nyere motorer.
De SKAL derfor udskiftes ved ny montering af topstykke, ellers er der MEGET stor risiko for at de knækker.
Rens gevinderne op i blokken, ved at bruge en gammel bolt med et langsskåret hak og sug hullerne rene med et sugerør holdt mod enden af en støvsugerslange.
De nye bolte SKAL smøres med motorolie, med en olievædet klud.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-04-11 23:25

Det er rigtig det som beestone skriver, har lige tjekket det i Autodata kataloget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-11 16:03

Ja og husk det med at rense gevindhullerne for olie.

Man kan ikke tage topstykket at uden at der løber olie ned i hullerne.

Hvis det ikke kommer op vil det trykkes ud i den nye toppakning, når boltene skrues i igen.

Toppakningen holder så ikke, hvis den ikke spændes mellem helt tørre flader.

Det er en hyppig årsag til at nye toppakninger ikke holder så længe. Uvidende eller dovne mekanikkere.

Godkendelse af svar
Fra : Cortina01

Dato : 29-04-11 18:24

Tak for svaret Beestone, det var lige det jeg skulle bruge.