/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grankogler.
Fra : piaskov
Vist : 872 gange
50 point
Dato : 27-04-11 16:18

Hej alle.

Da vi sad og spiste frokost kom vi til at snakke om grankogler.
Vi har boet på landet i mange år og har haft graner i haven.
Her hvor vi bor nu har vi også en enkelt men vi har aldrig set en kogle på nogle af de træer vi har haft
Hvor høje/gamle skal graner være før de får kogler på ??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-04-11 17:08

Vi har plantet sitkagran og de fik kogler som 5 årige.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 60 point
Dato : 27-04-11 17:14

Sakset fra:
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=148

Mine træer giver en million milliard lortekogler som man kan køre væk i trillebøre

Citat
Blomster
Rødgran blomstrer først, når den er omkring 35 år gammel. Blomstringen foregår i slutningen af maj måned. Rødgran er det man kalder enbo. Det betyder, at både han- og hunblomster sidder på samme træ. Hunblomsterne sidder i toppen af træet i røde blomsterstande, der ligner kogler. Hanblomsterne sidder i den mellemste og nederste del af kronen i små røde blomsterstande, der også ligner små runde kogler. Bestøvningen foregår ved vindens hjælp.

Damerne først
Det er ikke hvert år rødgran blomstrer, men når det sker springer hunblomsterne ud først. Når hunblomsterne på et træ er blevet bestøvet med pollen fra andre træer, springer hanblomsterne ud. På den måde undgår træet at bestøve sig selv (selvbestøvning) og dermed undgår det indavl. For rødgran - som for mange andre organismer - er det vigtigt at udveksle gener med andre individer af samme art. På de måde får det en bredere vifte af udviklingsmuligheder, hvis miljøet ændrer sig.

Blomsten
Sådan ser rødgranens blomster ud.
Frø og kogler
Når hunblomsterne er blevet bestøvet udvikler blomsterstanden sig til en grankogle. Den bøjer sig nedad, så koglen kommer til at hænge under grenen.r

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-04-11 20:27

Hej Pia
Det afhænger jo også i nogen grad af, hvilke graner I har. Rødgran skal ganske rigtigt være ret gammel, sitka ung, men derudover er der serbisk gran og alle de forskellige ædelgraner. For at springe lidt i det: Mine skovfyr har i år for første gang modne kogler i en alder af 17 år (Småland).
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-04-11 20:29

Det der med plantede sitkagran - hvor gamle har de mon været, da de blev hjembragt fra planteskolen?
Mine rødgraner får også en vederstyggelighed af kogler, men spætter og egern er glade for dem, og træernes grundstamme er fra 1894 og skåret ned flere gange.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-11 20:59

Hej igen.
Ja vi har haft rødgran og den vi har nu er blågran.
Jeg ved at dem vi havde på landet var mindst 30 år gamle og den vi har nu ved jeg ikke men vil umiddelbart skyde den til at være 12 - 15 år.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-04-11 23:21

Vores sitkagranner var 4 år da vi købte dem, sagde planteskolen. Og de fik 2-3 kogler hver året efter, så i kan selv tælle alderen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-04-11 09:26

Blågran får efter min erindring kogler i en alder af 20-22 år. Dette er baseret på hvornår området blev tilplantet og siden blev min barndoms skov.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 28-04-11 10:51

Tak for svaret ziggy99.
Det er tilsyneladende meget forskelligt fra sårt til sårt.
Men du sendte link med .