/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kryptokisme
Fra : mapse
Vist : 1652 gange
100 point
Dato : 27-04-11 10:05

Hejsa
Er der nogen af jer der har erfaringer med hvor tit det ikke sker, at en hund, der kun har en sten faldet ned når den er 7 uger gammel får begge sten ned inden den er de famøse 9 mdr.
KH Mapse

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-11 10:29

Jeg tror ikke du skal regne med at den så falder ned. Sigurds faldt aldrig ned og dyrlægen fortalte at det måske kun var en ud af 1million den gjorde det på.

Jeg fik Sigurd kastreret fordi når sådan en sten ligger oppe i maven har den det for varmt og det kan udvikle tekstikelkræft. De må heller ikke bruges i avlsarbejde, da det er arveligt.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 27-04-11 10:59

Jeg har kun hørt om det i et tilfælle.
Vi regner med at hvis en sten er nede i 6-7 ugers alderen og den anden ikke er kommet indenfor 1-2 uger så vil den heller ikke komme..... omvendt kan begge godt være nede i 8-12 ugers alderen og den ene smutter op igen.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 27-04-11 11:00

Hej Estrid.

Men det vil sige, at fordi den ene ikke er nede i 7 ugers alderen, så er der en teoretisk mulighed for at den godt kan komme ned

Accepteret svar
Fra : Estrid

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-11 11:14

ja. men sandsynligheden bliver mindre dag for dag
hvis man har kunnet mærke den 1. ved 6-7 ugers alderen og nr 2 ikke er på plads ved 12 ugers alderen så skal man være meget heldig.....er min erfaring

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 27-04-11 11:15

Jamen, så er der i hvert fald håb endnu :)

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-11 11:46

Hvis du køber en hund med Kryptoisme og den skal opereres, er det normal kotyme at opdrætteren betaler en vis andel af operationen

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-11 12:07

Kan du mærke stenen i lysken er der mulighed for at du ved forsigtigt massage kan køre den ned på plads, ved dagligt flere gange om dagen at glide den ned, den vil låse på et tidspunkt hvis der er plads til den i det rør den ligger i, men smutter den op i de næste uger så skal den nok have den fjernet.

Gør sådan, enten læg den på ryggen så den er udstrakt eller
stil hunden på bagbenene og masser forsigtigt ned mod pungen, glider den derned så er det godt gør den ikke, ja så har du en samtale med opdrætter om at få reduktion på den pris du har givet for hunden.
Håber for dig, at du kan arbejde den ned. Jeg ved det kan lade sig gøre, dog er jeg ikke sikker på at du er kommet hurtigt nok igang med det.
Iøvrigt kan du ikke eje en hund før den er 8 uger gammel, så er det en opdrætter der spørger.?

Eller har du set den hos opdrætter, så stop handlen inden eller få afslag i prisen på hunden inden du overvejer at tage dig af den..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-11 12:16

Det kan være mapse selv er opdrætteren.... Bevi54, dig som selv opdrætter hunde, ville du sælge en hund med "skjult" kryptoisme efter massage, og dermed lade den blive i avlen

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-04-11 12:37

nej overhovedet ikke, nu har jeg aldrig været udefor det , men lige pludelig kan det da opstå og så må jeg tage det derfra og stoppe avl på de hunde.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-11 12:47

Det havde jeg nu heller ikke regnet med at du kunne finde på, derfor blev jeg lidt paf.

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 29-04-11 09:01

Tak for svaret Estrid.

Jeg er ikke opdrætter - men står skrevet op til en hund, hvor den ene sten ikke er faldet ned endnu, så jeg skulle bare høre om der var håb - og det er der åbenbart. Heldigvis for det :)