/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Findeløn
Fra : Dulcona
Vist : 2390 gange
10 point
Dato : 27-04-11 07:10

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1543389.ece

Man må undre sig.... Finder 10.900 kr og modtager 768 kr i findeløn svarende til 7,0458 %
Har det ikke altid heddet sig, at man får 10 % i findeløn?? Ud over det? Man undre sig over hvordan man er nået frem til denne besynderlige findeløn på ca 7 % eller 768 kr som virker som et helt tilfældigt valg. Dårlig pædagogik, som nemt kan forlede andre findere af kontanter mv. til selv at beholde fundet.

Jeg ville sige at et beløb på 1.500 kr havde været passende altså ca 13 %. Vedkommende som har tabt/forlagt pengene måtte jo regne pengene for tabt, og så er det jo ikke så ringe at få 87 % af tabet dækket af en ærlig finder.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-04-11 07:48

Hittegodsloven:

§ 15. Ejeren må inden udleveringen betale en findeløn, der fastsættes af politiet efter nedenstående retningslinier, medmindre finderen har givet afkald på findeløn.
Stk. 2. Findeløn fastsættes i reglen til 10 pct. af det fundnes værdi, idet der dog ved fastsættelsen bør tages hensyn til findestedet og de nærmere omstændigheder ved fundet, herunder om finderen har udvist særlig påskønnelsesværdigt forhold, eller om afleveringen har påført finderen særlig ulejlighed.
Stk. 3. Drejer det sig om større kontantbeløb eller genstande af betydelig værdi, vil det ofte være rimeligt at fastsætte findelønnen lavere end til 10 pct. af værdien. Drejer det sig om mindre kontantbeløb eller genstande af mindre økonomisk værdi, vil det ofte være rimeligt at fastsætte findelønnen højere end til 10 pct. af værdien, dog maksimalt til 25 pct. af værdien. Selv om det fundne ikke har omsætningsværdi, kan der fastsættes en findeløn, der er afpasset efter ejerens interesse i at få genstanden tilbage.

Kommentar
Fra : zuri

Dato : 27-04-11 07:48

Enig.
Under Politiets Borgerservice´ hjemmeside står der også 10 % som udgangspunkt i findeløn.
Gælder kun for beløb over 250 kr.
Nogen må have kedet sig, den dag de fandt på, at procenten måtte være 7,0458 %...

Mvh

Zuri

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-04-11 07:51

Jeg ville i øvrigt selv blot aflevere pengene og ikke forvente findeløn. Hvis jeg fik en hilsen fra ejeren med et tak eller en buket blomster, så ville jeg da blive glad. Alt derover er dejligt, men ikke noget jeg ville forvente (forlange) at få.
Hvorfor kan vi ikke gøre noget godt for hinanden uden altid at kræve at skulle have noget igen???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-11 09:05

Dulcona du modsiger dig selv...

Hvis du mener, at findelønnen skulle være 10% (som det altid har heddet sig) hvorfor så lige pludselig 13%

Og findeløn eller ej, hvis du ikke indlverer det du har fundet gør du dig selv til tyv, og for nogle mennesker betyder det altså noget for samvittigheden at man har holdt sin sti ren.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 09:32

Citat
hvorfor så lige pludselig 13%
Fordi jeg er så flink....og selv ville have betalt dette beløb i findeløn, hvis det var mig der havde tabt 10.900 - Det kan vist ikke kaldes en modsigelse!!

Citat
gør du dig selv til tyv
Nej kortoververden. Det er ikke at stjæle, men ulovlig omgang med hittegods og en anden straframme.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-11 09:45

Faktisk er strafferammen for begge forseelser fængsel op til 18 måneder

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 09:47

Okayyyyy - men det er IKKE tyveri

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-04-11 10:57

pungen er vurderet til at have en værdi af 71 kr.
dermed er regnestykket penge +pung 10.971 =767,97 som så oprundes til 768 kr.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-04-11 11:01

At få 768 kr. for at gøre en anden person glad og alt hvad det kostede var en times arbejde og så er det tilmed skattefrit, det lyder da lækkert. Tænk vi er nogen som gerne gør lidt ekstra for et bedre samfund.
De 768 kr. kan her bruges til noget for lækkert for finderen, hvorimod de 10.000 altid ville være uærlige penge som sikkert ikke ville blive brugt fornuftigt og de ville altid have en forkert "smag".

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 11:24

Citat
dermed er regnestykket penge +pung 10.971 =767,97 som så oprundes til 768 kr.
Øhhhhh hvordan fandt du frem til at 10.971 = 767,97?????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-11 13:00

Strisserne har vel manglet lidt i kaffekassen...der er de sidste 3 % så blevet lagt hen

Det har ALTID været 10 % ...sååå

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-11 13:25

piaskov
Nu er ord som altid og aldrig jo lidt farlige at bruge, secielt når der står i gældende lov på området, at de 10% ergældende ved mindre beløb.

Endvidere er det tvivlsomt om politiet kan rage de resterende til sig, eftersom regnestykket nu er offentliggjort

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 13:53

Og hvem definerer så hvad et mindre beløb er???? Jeg synes også at piaskovs joke var MEGET svær at forstå, kortoververden. Så det var godt du lige fik sat det ordentlig på plads, så vi ikke tror at politiet har gaflet noget. Tak for det!! Ordnung muss sein

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-11 13:59

Hmm, var det en joke.. Plejer den slags ikke at skulle være sjove?? Jeg er sikker på, at der rundt omkring sidder en del mennesker (læs: Politifolk) som ikke kan se det morsomme i at blive anklaget for ulovlig omgang med hittegods

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 14:06

Jooo kortoververden, men har man ingen humor (hvad der forøvrigt ofte falder sammen med et andet menneskeligt karakteristikum), kan det være svært at se hvad der er sjovt

Må jeg opportunt citere Piet Hein: "Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-11 14:09

Ok, men så forklar mig hvad der er det morsomme ved at anklage andre mennesker for at begå ulovligheder?

Det er sgu da plat ud over alle grænser

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 14:17

Nå kære kortoververden. Nu starter du dit sædvanlige skridtgnubberi mens du egoævler, klogskider og drejer tråden væk fra det oprindelige, så jeg synes du skal daffe af. Baj Baj

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-11 15:30

Citat
så vi ikke tror at politiet har gaflet noget.

HØ HØ HØ ...det var altså ment som en joke...bar så det IKKE misforstås

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 15:43

Det må du dælme ikke gøre når kortoververden er på banen. Han fatter NADA, grundet mangel på humor (ikke overraskende) og er dybt optaget af sin egen retfærdighedssans. Nå man må jo ikke snakke om folk, der ikke er tilstede (selv om det er sjovest) og han er sat i skammekrogen. Ikke fordi det hjælper, men så er man da fri for hans ævl så længe hi hi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-04-11 16:07

Citat
Ok, men så forklar mig hvad der er det morsomme ved at anklage andre mennesker for at begå ulovligheder?

Jamen jamen dog...selv min svigersøn der er polistrisser ville kunne se det er en joke

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 16:15

Glem ham...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-11 16:50

10% af kr. 10.900 = kr. 1.090

kr. 1.090 - kr. 768,- = kr. 322,-

Staten og kommuner tager jo gebyrer af alt, hvad de foretager sig, når det skal sendes til borgerne. Det kan jo tænkes, at det er det, der er sket.

Der bliver jo heller ikke vist en kvittering/opgørelse over findelønnen. Det vil jeg mene, ville have været på sin plads.

Desuden "elsker" medierne at overdrive .... somme tider underdrive, hvis det er for egen vindings skyld.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-04-11 17:12

Jeg gentager lige fra hittegodsloven:
Citat
Stk. 3. Drejer det sig om større kontantbeløb eller genstande af betydelig værdi, vil det ofte være rimeligt at fastsætte findelønnen lavere end til 10 pct. af værdien.

Der er altså ingen, der lige snupper noget af de 10%. Heller ikke til gebyrer eller kagekasse. Der er bare ikke en lov, der siger, at det ALTID er 10%. Tværtimod så siger loven, at når værdien af det fundne bliver over en vis størrelse, så er findelønnen typisk mindre end 10%.

Da det formodentlig er politiet, der har sat beløbet i det givne eksempel, har de vel vurderet at findelønnen ikke bør være større.

For mit eget vedkommende ville jeg da hellere end gerne give 1000 kr eller 1500 kr for at få mine 10.000 kr retur, men når Politiet er mellemmand, så er det dem, der sætter beløbet.

Og så er jeg i øvrigt også enig med snaptil om at 768 skattefri kroner ikke er dårligt for en times arbejde - penge, man ikke havde forventet at få

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 17:37

Citat
Og så er jeg i øvrigt også enig med snaptil om at 768 skattefri kroner ikke er dårligt for en times arbejde - penge, man ikke havde forventet at få
Det har jo ikke en dyt med en arbejdsfri indtægt at gøre. Det er et princip som man for jeg ved ikke hvor længe siden har indført for at stimulere folk til at aflevere fundne sager...ikke en skid andet.

Et beløb på 10.000 er ikke et beløb af betydelig værdi i den sammenhæng, men politiet vurderer formentlig anderledes. De sammenholder med deres løn og så er 10 kg pludselig og forståligt en formue

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 10 point
Dato : 27-04-11 17:48

Fra en tidligere sag

Citat
Rigspolitiet siger til nationen, at findeløn som udgangspunkt skal være på 10 procent, ,men at det lokale politi kan vurdere, at findelønnen skal være større eller mindre, alt efter det fundne beløb og omstændighederne omkring fundet.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1352850.ece

Så må kr. 10.900 jo være et mindre beløb i Esbjerg.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-04-11 19:09

Citat
Man må undre sig.... Finder 10.900 kr og modtager 768 kr i findeløn svarende til 7,0458 %

Jeg undrer mig (desværre) mere over,at der trods alt,findes så ærlige unge mennesker i dagens Danmark.Det synes jeg er bemærkelsesværdigt.Lidt af en sensation.

Det beviser jo at der trods alt,er forældrer der er i stand til at give deres børn,en sund opdragelse.

At hun samtidig er en utrolig sød pige (på billedet),gør det jo ikke ringere.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 27-04-11 20:00

Citat
Det beviser jo at der trods alt,er forældrer der er i stand til at give deres børn,en sund opdragelse.
Ja dejligt livsbekræftende

Citat
At hun samtidig er en utrolig sød pige (på billedet),gør det jo ikke ringer
Usagligt, men sandt

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 30-04-11 00:34

Tak for svaret ans.